Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Det valet kan man göra om man vill. Det har jag inget problem med, så länge vi håller isär begreppen och inte kallar känslor för statistik.

Du säger:
Så då återstår frågan: vilket är mest troligt? En farlig man, eller en farlig björn? Det kan bara besvaras med en statistisk analys.
Jag anser att du här har en övertro på vänstra hjärnhalvans förmåga att räkna ut risker. Jag försökte ett tag men kom snabbt fram till att det var omöjligt.
Nej, flera saker kan inte bevaras med statistisk analys och djur har navigerat genom faror utan tillgänglig statistik.
Att kvinnors högra hjärnhalva visat sig sedan överanstämma med statistik genom att kunna förutsäga enbart genom att se på fansiktsfoton vilka män som skulle vara otrogna är åter exempel på hur högra hjärnhalvan vet vad den håller på med.
Både män och kvinnor kan också förutsäga vilka män som är kriminella otroligt väl genom att bara se foton på deras ansikten.
Att män däremot inte kan förutsäga vilka kvinnor som är otrogna genom att se foton säger väl något om hur vi darwinistiskt haft mindre anledning att skapa en bra intuition kring sådant jämfört med kvinnor.