Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag och någon mer här i tråden hade exakt denna diskussion om hur lång tid det tog för en stridspilot att lära sig ett nytt plan. Svaret den andra personen hittade var att starta, landa och förflytta planet gick rätt fort och att lära sig allt så pratar vi runt sex månader.
Då har vi en person som redan klarar av det mesta men rent krasst bara behöver lära sig vart allt sitter och sen hur flyget sen uppträder i olika situationer.
Nja. Titta på Sverige och hur det ser ut så är det ingen hemlighet att det tar nästan 7 år innan en pilot är maximalt vidimerad i sin yrkesroll.
Då det kommer till Ukraina så är det så klart lätt att säga: "jamen de har redan piloter som gjort dessa 7 år (och mer än det) på Mig och Su och de ska bara typinflyga ett nytt plan".
Det är inte så lätt. Även om det stämmer så behövs de piloterna här och nu i de gamla ryska planen som fortfarande finns kvar. Att plocka ut de mest lämpade för ett fast-track handlar bara om ett fåtal piloter åt gången. Annars så dippar den nuvarande förmågan till flygstrid för mycket.
Givet det så kommer de flesta som flyger in sig på västerländska plan vara väl lämpade kandidater som börjar på ruta ett, men de kommer precis som i väst att börja jobba skarpt redan efter 1-2 år och kompetensutveckla över tid för att kunna verka på fler sätt. D.v.s fast track och sedan "on the job training".
Jag tror att Mirage-piloterna kommer vara ett fast-track där man utbildar precis som vi gjorde med fältflygare som typ blev fanjunkare då det begav sig. De ska lära sig en enda uppdragsprofil bra: Exempelvis: skjuta ned kryssningsmissiler över västra Ukraina.
Eller: area denial över Svarta havet för Ryska flottans fartyg.
Sen skippar man att inledningsvis lära ut avancerad luftstrid.
Det är ett sjukt bra tillskott ändå, för då kan de vassare F16-piloterna friställas till att vara lite mer offensiva.