2024-06-07, 00:55
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Vart tycker du vi ska börja?

Innan invasionen?

Jag tycker att vi börjar med att Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina var ett jätteövertramp som aldrig borde ha hänt. Nu hände det tyvärr och ryssland borde backa men dom gör ju inte det kan vi se. Då är frågan vilken risk Europa tar när vi stöttar Ukraina och ryssland har sina kärnvapen. Det är dags för fred till varje pris det är min syn på den här konflikten. Mycket bättre att Ukraina får offra delar av sitt land än att vi får ett stort krig mellan ryssland och nato för det kan sluta illa för oss.
Citera
2024-06-07, 00:57
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Bevisa för oss i tråden att Rysslands information är desinformation.
Det finns extremt många exempel på när Ryssland spridit desinformation och ljugit. Två exempel:
1. Inför invasionen av Ukraina hävdade Ryssland att de inte alls skulle invadera. Detta var en lögn. https://news.sky.com/story/amp/ukraine-crisis-putin-says-military-drills-purely-defensive-and-not-a-threat-as-western-leaders-warn- invasion-imminent-12545284
2. Ryssland hävdar att Zelenskyj inte längre är en legitim president, då valet skjutits upp. Detta är en lögn då det är i enlighet med Ukrainas författning.
Citat:
The Kremlin is currently intensifying information operations alleging that Zelensky is illegitimate following May 20, which would have been the end of Zelensky's first term as president had Russian not launched the full-scale invasion.[87] The Ukrainian law defining martial law, which Ukraine has been under since Russia's full-scale invasion in 2022, clearly states that "conducting elections of the President of Ukraine" is "prohibited in the conditions of martial law."
https://www.iswresearch.org/2024/05/russian-offensive-campaign-assessment_27.html?m=1

Min fråga till dig kvarstår, när har väst spridit desinformation på motsvarande sätt som Ryssland?
Jag undrar såklart nu också, anser du att någon av de två exemplena jag nämner ovan inte alls är en lögn?
Citera
2024-06-07, 01:00
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Det finns extremt många exempel på när Ryssland spridit desinformation och ljugit. Två exempel:
1. Inför invasionen av Ukraina hävdade Ryssland att de inte alls skulle invadera. Detta var en lögn. https://news.sky.com/story/amp/ukraine-crisis-putin-says-military-drills-purely-defensive-and-not-a-threat-as-western-leaders-warn- invasion-imminent-12545284
2. Ryssland hävdar att Zelenskyj inte längre är en legitim president, då valet skjutits upp. Detta är en lögn då det är i enlighet med Ukrainas författning.

https://www.iswresearch.org/2024/05/russian-offensive-campaign-assessment_27.html?m=1

Min fråga till dig kvarstår, när har väst spridit desinformation på motsvarande sätt som Ryssland?
Jag undrar såklart nu också, anser du att någon av de två exemplena jag nämner ovan inte alls är en lögn?

Ja det låter som att du har rätt här. Väst har nog inte gjort sig skyldig till desinformation på samma sätt det är korrekt.
Citera
2024-06-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men vad kommer ryssarna att tycka om denna utveckling ?

-Att bli en knähund till Kina, och få en sämre deal i alla affärer ?
-Även Putin med sitt ego måste ju även se detta ?
-Den ryska militären. Vad ser de som det egentliga hotet mellan väst/kina ?
-Den ryska civilbefolkningen ?

Jag tror ryssarna är desperata och är fullt redo att krypa ner i säng med djävulen själv om han erbjuder dom makt och status även om den statusen kommer från rädsla.

Vi ser ju alla att Ryssland gjort bort sig i Ukraina? Dom missbedömde läget, trodde det skulle gå fint med minimalt med motstånd men här står vi, 2 år senare med ett totalt fiasko. Lik förbannat backar dom inte som varje normalt land skulle gjort?

Tänk ett scenario där sverige gått på finland för att dom är elaka mot den svensktalande befolkningen? Vi hade väl för fan krypit till korset när vi insett att vi har något där att hämta? Gett det en månad och sagt så ja, där visade vi dom. Svensktalare, kom hem till moderlandet, vi skyddar er som vi visat nu.

Kommer Kina och stryker Putin över huvudet och säga "såja kompis, vi kan lösa det här du och jag" så är jag helt säker på att Ryssland kommer göra exakt vad som helst.
Citera
2024-06-07, 01:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det dök nu upp ny info.
Ukrainska piloter ska utbildas på Mirage 2000-5 på 6 månader. Det är en väldigt komprimerad tid och det talar faktiskt lite för min teori.

På 6 månader så får du inte allt du behöver för att lösa luftstridsrollen mot ryska flyg. De får heller inte riktigt tid nog att lära sig attack och CAS mot markmål i samverkan med markstridsförband, och du bilr defintivt inte multirole. Men det är fullt möjligt att på 6 månader lära sig ett "trick" eller en uppgift.

Exempelvis rörligt luftförsvar, eller attack mot ytstridsfartyg.

D.v.s de får en begränsad roll: Någonting som Sverige aldrig skulle ha godkänt med JAS då det inte skulle sålt planets fulla förmåga.

Jag och någon mer här i tråden hade exakt denna diskussion om hur lång tid det tog för en stridspilot att lära sig ett nytt plan. Svaret den andra personen hittade var att starta, landa och förflytta planet gick rätt fort och att lära sig allt så pratar vi runt sex månader.
Då har vi en person som redan klarar av det mesta men rent krasst bara behöver lära sig vart allt sitter och sen hur flyget sen uppträder i olika situationer.
Citera
2024-06-07, 01:06
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag tycker att vi börjar med att Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina var ett jätteövertramp som aldrig borde ha hänt. Nu hände det tyvärr och ryssland borde backa men dom gör ju inte det kan vi se. Då är frågan vilken risk Europa tar när vi stöttar Ukraina och ryssland har sina kärnvapen. Det är dags för fred till varje pris det är min syn på den här konflikten. Mycket bättre att Ukraina får offra delar av sitt land än att vi får ett stort krig mellan ryssland och nato för det kan sluta illa för oss.

Be Ryssland dra tillbaka sina svin. Hur svårt kan det vara?
Citera
2024-06-07, 01:12
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Skulle vi tänkt så direkt när Putin startade invasionen och därmed undvikit att skänka vapen alls till Ukraina tycker du (för att vi istället skulle strävat efter ditt ”fred till varje pris”)?

Angående hans kärnvapenhot:
Citat:
Ukraine has repeatedly called Putin’s bluff, exposing the emptiness of the Russian dictator’s nuclear bluster. Just weeks after his September 2022 speech, the Ukrainian military liberated Kherson, the only regional capital captured by Russia since the start of the invasion and a city that Putin himself had just trumpeted as “forever Russian.” Rather than reaching for the nuclear button, Putin reacted to this embarrassing defeat by ordering his troops to quietly withdraw.
Citat:
Russia has responded in similar fashion to setbacks in the Battle of the Black Sea. Kremlin officials have long sought to position Crimea as a red line for Russia, but this has not prevented Ukraine from damaging or sinking approximately one-third of the Russian Black Sea Fleet. This humiliation has not provoked a nuclear response from Putin. Instead, the bulk of his fleet has retreated from its traditional home port in occupied Crimea to the safety of Russia.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/bowing-to-putins-nuclear-blackmail-will-make-nuclear-war-more-likely/
Citera
2024-06-07, 01:15
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag är startklar är du också en soldat redo att utmana Ryssland?

Gör det varje dag i min resort och min närhet. Numer är männen med ett ben bortsprängt, en arm saknad eller ett behov av en kateter ganska lätta att hantera.

Kvinnorna är fortfarande helt vilsna.

Ukraina vinner även på den här fronten !
Senast redigerad av CanisMinor 2024-06-07 kl. 01:18.
Citera
2024-06-07, 02:15
Medlem
Snapcounts avatar
Vilken härlig filmsnutt : https://www.youtube.com/watch?v=KBofHkLqXZE&ab_channel=CNN

"You're my hero!": WWII veteran shares emotional embrace with Ukraine's Zelensky
Citera
2024-06-07, 02:47
Medlem
Citat:
Ja det låter som att du har rätt här. Väst har nog inte gjort sig skyldig till desinformation på samma sätt det är korrekt.
I sådant fall, hur viktar du information ifrån väst kontra information från Ryssland?
Citera
2024-06-07, 04:04
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan det vara som så, att ukrainska piloter har alleredan tränat i smyg i Frankrike ?

För som du säger, 6 månader är kort.

Ja. Helt klart en hållbar teori.
Citera
2024-06-07, 04:20
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag och någon mer här i tråden hade exakt denna diskussion om hur lång tid det tog för en stridspilot att lära sig ett nytt plan. Svaret den andra personen hittade var att starta, landa och förflytta planet gick rätt fort och att lära sig allt så pratar vi runt sex månader.
Då har vi en person som redan klarar av det mesta men rent krasst bara behöver lära sig vart allt sitter och sen hur flyget sen uppträder i olika situationer.

Nja. Titta på Sverige och hur det ser ut så är det ingen hemlighet att det tar nästan 7 år innan en pilot är maximalt vidimerad i sin yrkesroll.

Då det kommer till Ukraina så är det så klart lätt att säga: "jamen de har redan piloter som gjort dessa 7 år (och mer än det) på Mig och Su och de ska bara typinflyga ett nytt plan".

Det är inte så lätt. Även om det stämmer så behövs de piloterna här och nu i de gamla ryska planen som fortfarande finns kvar. Att plocka ut de mest lämpade för ett fast-track handlar bara om ett fåtal piloter åt gången. Annars så dippar den nuvarande förmågan till flygstrid för mycket.

Givet det så kommer de flesta som flyger in sig på västerländska plan vara väl lämpade kandidater som börjar på ruta ett, men de kommer precis som i väst att börja jobba skarpt redan efter 1-2 år och kompetensutveckla över tid för att kunna verka på fler sätt. D.v.s fast track och sedan "on the job training".

Jag tror att Mirage-piloterna kommer vara ett fast-track där man utbildar precis som vi gjorde med fältflygare som typ blev fanjunkare då det begav sig. De ska lära sig en enda uppdragsprofil bra: Exempelvis: skjuta ned kryssningsmissiler över västra Ukraina.
Eller: area denial över Svarta havet för Ryska flottans fartyg.

Sen skippar man att inledningsvis lära ut avancerad luftstrid.

Det är ett sjukt bra tillskott ändå, för då kan de vassare F16-piloterna friställas till att vara lite mer offensiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in