2024-06-06, 23:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är så jävla tydligt att missförstånd begås när information är så jävla bristfällig.

Om du kollar på det förmodade pansarskottet på din bild så ser du att texten på vapnet inte är svenska. Gissa varför? Det är inte tillverkat i Sverige och är inget pansarskott alls.

https://blog.zaramis.se/2022/07/17/pansarskott-bland-kriminella/

Ursprungen av dessa vapen är antingen utomlands eller också fån de stora vapenstölder som gjordes i både Danmark och Sverige under 90-talet.

Att de kommer från Ukraina är bara påhitt.

Vem fan har påstått pansarskotten kommer från Ukraina??
Ta din halmgubbe och stoppa upp den i arschlet.
Frågan handlade om huruvida kriminella gäng har tillgång till pansarskott eller ej, vilket de uppenbarligen har.
Pansarskott tillverkas av en hel uppsjö med olika länder.
Var vapnen kommer ifrån är mindre intressant än att Gängen har tillgång till militära massförstörelsevapen.

Jag sköt under min militära utbildning med pansarskott (9mm spårljus) eftersom pansarskotten mindre bra kvalitet och därför endast fick användas i krigsliknande tillstånd
Citera
2024-06-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jaha vem kommer att vinna det här kriget då blir det Nato eller Ryssland? Vem är starkast militärt? Det känns som att det blir mycket propaganda från båda.

Propaganda finns från båda sidor. Skillnaden är att väst kan överdriva och ljuga lite nu då medans det är svårt att hitta ett spår av sanning i ryska propaganda kanaler.

Jag vågar säga att majoriten av försvarare av den ryska invasionen vet detta, men deras geopolitiska verklighet är att väst/vapenindustrin/judarna är roten till allt ont i världen.
Citera
2024-06-06, 23:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRZirkonium
Kanske bäst att undvika Europeiska huvudstäder ett tag framöver ifall Ryssland bestämmer sig att dem har fått nog.
Frågan är om Väst försöker provocera fram ett 3e världskrigs innan valet i USA i höst. Med Irans ledare död, och sedan blir nog Biden blir bortröstat i höst, så ser dem nog sin sista möjlighet att ställa till det så mycket som möjligt.

Flytta till Ryssland så är du safe. Ryssland har brist på arbetskraft så du får jobb direkt. Dessutom styrs landet av massmördaren och diktatorn Putin som flashbacks avskum har som idol så du kommer att få skydd av en "stor" ledare när "Ryssland bestämmer sig att dem har fått nog".
Citera
2024-06-06, 23:19
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det där är en rest från Jugoslavien och kriget som pågick där. Det är Serbisk tillverkat.

Igen spelar det någon roll just VAR vapnet är tillverkat?
Tänker du prata med vapnet eller just VAD är det som får dig att fokusera på vem som producerat vapnet.

Min dör garanterat lika snabbt man står vägen för ett vapen som avlossats mot en
Citera
2024-06-06, 23:20
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Propaganda finns från båda sidor. Skillnaden är att väst kan överdriva och ljuga lite nu då medans det är svårt att hitta ett spår av sanning i ryska propaganda kanaler.

Jag vågar säga att majoriten av försvarare av den ryska invasionen vet detta, men deras geopolitiska verklighet är att väst/vapenindustrin/judarna är roten till allt ont i världen.

Yes så är det. Man kan inte lita på någon sida så är det i krig.
Citera
2024-06-06, 23:21
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Om "den starkes rätt" är vad som gäller så torde ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) snarast krypa tillbaka under den sten hen kom ifrån, eller hur? Hur går det egentligen med hens tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen NATO. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen NATO. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. Success?

Då du tidigare påstått att ryssland och kina är "pragmatiska och rationella" undrar jag hur DU finner det "pragmatiskt och rationellt" att bli "provocerad", känna sig "hotad", och "tvungen" att föra anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna (globohomojudenazidödsknarkar) militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?

Jag skrev inte "pragmatiska och rationella" utan "pragmatiska realister". Invasionen av Ukraina var inte rationell utan känslomässig.

Kriget kunde undvikits. Putins krav för att inte gå in i Ukraina var att Nato inte skulle godkänna fler medlemmar nära Rysslands gräns. Han tyckte själv kravet var rimligt och påminde om Kuba-krisen när Ryssland gick med på samma krav. Kuba och Ryssland backade 1962 efter att USA hotat med kärnvapen. På samma sätt som Ukraina sökte Kuba allians med Ryssland (Sovjet) då de kände sig hotade efter USAs invasionsförsök i Grisbukten.

Här är en video där Putin förklarar sitt krav:

https://tv.aftonbladet.se/video/337302/putins-krav-ingen-expansion-av-nato-osterut

När väst vägrade gå med på detta beslutade Putin tyvärr att invadera Ukraina. Det var inte bara ett brott mot folkrätten utan ett jättemisstag från Rysslands sida. Putin trodde uppenbarligen Zelenskyj skulle vika sig inom några dagar.

Jag hade hellre sett att man tillmötesgått Rysslands krav och låtit Ukraina vara neutralt liksom Sverige och Finland. Det hade varit mycket bättre än ett sönderbombat och stympat Ukraina med hundratusentals döda på båda sidor. Men i väst är vi inte pragmatiska utan ideologiska. Vi strider envist för principen att hot om våld aldrig får löna sig. Jag håller med om principen men tycker inte den är värd hundratusentals döda och ett potentiellt världskrig med kärnvapen. Undrar om våra kaxiga politiker skulle resonera på samma sätt om det var deras egna liv de gällde och de stod öga mot öga med en rånare. Oftast är det bättre att ge rånaren det den kräver och sedan försöka skipa rättvisa i efterhand.
Citera
2024-06-06, 23:22
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRZirkonium
Kanske bäst att undvika Europeiska huvudstäder ett tag framöver ifall Ryssland bestämmer sig att dem har fått nog.
Frågan är om Väst försöker provocera fram ett 3e världskrigs innan valet i USA i höst. Med Irans ledare död, och sedan blir nog Biden blir bortröstat i höst, så ser dem nog sin sista möjlighet att ställa till det så mycket som möjligt.
Ryssland har fått nog? Väst försöker provocera fram ett 3e världskrig?

Det är ju Ryssland som provocerar fram ett 3e världskrig?
Citera
2024-06-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Yes så är det. Man kan inte lita på någon sida så är det i krig.

Jag kan rekommendera Credibledefense på reddit och Perun på youtube. Det är en bra start om du vill få en faktabaserad verklighetsbild över kriget.
Podcasten War on the rocks bjuder också in personer som är utbildade inom militär/geopolitsk analys.
Citera
2024-06-06, 23:25
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag skrev inte "pragmatiska och rationella" utan "pragmatiska realister". Invasionen av Ukraina var inte rationell utan känslomässig.

Kriget kunde undvikits. Putins krav för att inte gå in i Ukraina var att Nato inte skulle godkänna fler medlemmar nära Rysslands gräns. Han tyckte själv kravet var rimligt och påminde om Kuba-krisen när Ryssland gick med på samma krav. Kuba och Ryssland backade 1962 efter att USA hotat med kärnvapen. På samma sätt som Ukraina sökte Kuba allians med Ryssland (Sovjet) då de kände sig hotade efter USAs invasionsförsök i Grisbukten.

https://tv.aftonbladet.se/video/337302/putins-krav-ingen-expansion-av-nato-osterut

När väst vägrade gå med på detta beslutade Putin tyvärr att invadera Ukraina. Det var inte bara ett brott mot folkrätten utan ett jättemisstag från Rysslands sida. Putin trodde uppenbarligen Zelenskyj skulle vika sig inom några dagar.

Jag hade hellre sett att man tillmötesgått Rysslands krav och låtit Ukraina vara neutralt liksom Sverige och Finland. Det hade varit mycket bättre än ett sönderbombat och stympat Ukraina med hundratusentals döda på båda sidor. Men i väst är vi inte pragmatiska utan ideologiska. Vi strider envist för principen att hot om våld aldrig får löna sig. Jag håller med om principen men tycker inte den är värd hundratusentals döda och ett potentiellt världskrig med kärnvapen. Undrar om våra kaxiga politiker skulle resonera på samma sätt om det var deras egna liv de gällde och de stod öga mot öga med en rånare. Oftast är det bättre att ge rånaren det den kräver och sedan försöka skipa rättvisa i efterhand.
Putin ska inte bestämma vad andra länder får göra och inte? Vem är han att bestämma det?
Citera
2024-06-06, 23:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Jag kan rekommendera Credibledefense på reddit och Perun på youtube. Det är en bra start om du vill få en faktabaserad verklighetsbild över kriget.
Podcasten War on the rocks bjuder också in personer som är utbildade inom militär/geopolitsk analys.

Fint ska jag kolla tackar 🙂
Citera
2024-06-06, 23:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
"utbildade inom militär/geopolitisk analys". Det säger ingenting. De kan fortfarande komma från Kremls trollfabrik.
Citera
2024-06-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Detta krav hade haft en chans om inte Ryssland redan invaderade Ukraina 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in