2024-06-06, 13:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är åtminstone rimligt. Kanske räcker Ukrainas vapen en eller kanske två månader om lagren inte fylls på, vilket betyder att striderna upphör. Det räcker ju egentligen med insikten att stödet inte varar för alltid och att man även med ett relativt långt stöd sett i tid, till slut får slut på soldater. Och blir det inga medborgare kvar, vad är det då man strider för? Kalkylen över parternas styrka är i huvudsak den samma som vid ryssarnas inmarsch. Ok, vapenstödet från väst har ökat Ukrainas styrka men inte mer än att striderna dragit ut på tiden och att landet blivit mer förstört och många förlorat livet.

Vad är rimligt?
För vem är det rimligt?
Citera
2024-06-06, 14:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så FN, stadgarna och folkrätten, kastar vi på skräphögen. Ok.
Den starkes rätt råder?

Regler följs av dom det passar och när det passar om man är stor och stark nog att inte få några konsekvenser av att bryta dom.

Vi behöver inte kasta dom på skräphögen, det är väl bra att det finns ett principbeslut och några riktlinjer att följa.

Den starkes rätt råder definitivt.
Hur många ggr har en stormakt blivit fälld och fått några som helst konsekvenser av brott mot folkrätten?
Läs Amnestys rapport om brott mot folkrätten. Finns en del från Ukraina där. Givetvis tar dom upp Rysslands brott mot folkrätten. Ukraina verkar inte ha begått några brott.
https://www.amnesty.se/aktuellt/amnestys-arsrapport-globalt-2023/

Amnestys årsrapport belyser även de ryska styrkornas flagranta brott som skett under Rysslands fortsatta fullskaliga angreppskrig i Ukraina.

Dom glömde dock "fullskaliga oprovocerade angreppskrig".
Citera
2024-06-06, 14:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Regler följs av dom det passar och när det passar om man är stor och stark nog att inte få några konsekvenser av att bryta dom.

Vi behöver inte kasta dom på skräphögen, det är väl bra att det finns ett principbeslut och några riktlinjer att följa.

Den starkes rätt råder definitivt.
Hur många ggr har en stormakt blivit fälld och fått några som helst konsekvenser av brott mot folkrätten?
Läs Amnestys rapport om brott mot folkrätten. Finns en del från Ukraina där. Givetvis tar dom upp Rysslands brott mot folkrätten. Ukraina verkar inte ha begått några brott.
https://www.amnesty.se/aktuellt/amnestys-arsrapport-globalt-2023/

Amnestys årsrapport belyser även de ryska styrkornas flagranta brott som skett under Rysslands fortsatta fullskaliga angreppskrig i Ukraina.

Dom glömde dock "fullskaliga oprovocerade angreppskrig".

Man får nog välja vad man stödjer, för de bägge är inte förenliga.
FN stadgarna eller den starkes rätt.

Känns spännande om vi ska ta och köra enligt den starkes rätt!
Då gäller det att bilda grupperingar och satsa hårt. I förebyggande syfte, så får vi se vart det leder.
Lite kärnvapen verkar vara en god utgångspunkt.
Ropen skalla, kärnvapen till alla!

Kul 👍
Citera
2024-06-06, 14:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Rysslands president Vladimir Putin hävdar att Ukrainas förluster är flerfaldiga jämfört med Rysslands.
https://svenska.yle.fi/a/7-10058400

"Putin i ogrundat uttalande: Ukraina förlorar 50 000 soldater varje månad"

Ukrainas "oåterkalleliga förluster" ligger på ratio 5:1 i förhållande till Rysslands förluster.

Källa: diktatorn och massmördaren KGB-Putin himself.

Ryssland har 500,000 man i stulna delarna av Ukraina och Ukraina förlorar 50,000 man i månaden. Dessutom går "allt enligt plan". Ändå kan inte "allsmäktiga" ryska armén slutföra 3 dagarsoperationen efter 2,5 år och måste hota med kärnvapen var och vartannan dag. Vem försöker serielögnaren Putin att lura med sina patetiska lögner?

"Jag kan säga er att våra förluster, särskilt oåterkalleliga förluster, sannerligen är betydligt mindre än motpartens," noterade han.
"När det gäller oåterkalleliga förluster är förhållandet ett till fem", preciserade Putin.

Varning! Länken går till rysk lögnfabrik
Citat:
ST. PETERSBURG, June 5. /TASS/. Kiev’s irretrievable losses in the course of the special military operation is five-times higher than Moscow’s, Russian President Vladimir Putin said at a TASS-hosted meeting with the heads of international news agencies.

"I can tell you that our losses, particularly irretrievable losses, are certainly significantly smaller than those of the opposite party," he noted.

"As for irretrievable losses, the ratio is one to five," Putin specified. According to him, this is the reason behind attempts to carry out an all-out mobilization campaign in Ukraine.
https://tass.com/defense/1799015
Citera
2024-06-06, 14:22
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Å andra sidan har man idag världens största fabrik Kina i ryggen, den är många tusen gånger större än sovjets industri var

Och även om man skulle tillverka noll stridsvagnar idag ( egentliga tillverkat man ca 200 topp moderna vagnar/ månad) så har man fyllt bergrummen med det bästa från 80 och 90 tal

I bergen finns tusentals vagnar i reserv, topp modernt utrustade

Jämför Sverige dom som tydligen ska skicka hundra pansarvagn från 50 tal
Det är ynkligt. Sverige borde också fyllt bergrummen men man prioriterade flams och trams. Låga räntor och att folk skulle gå danskurs. Det var ett val man gjorde antar jag men det ser mer och mer ut som att Ryssland valde rätt.
Tack för info!
Tror du att det finns drivmedel till alla? När tror du de kommer att sättas i bruk?
Citera
2024-06-06, 14:22
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Man får nog välja vad man stödjer, för de bägge är inte förenliga.
FN stadgarna eller den starkes rätt.

Känns spännande om vi ska ta och köra enligt den starkes rätt!
Då gäller det att bilda grupperingar och satsa hårt. I förebyggande syfte, så får vi se vart det leder.
Lite kärnvapen verkar vara en god utgångspunkt.
Ropen skalla, kärnvapen till alla!

Kul 👍

Den starkes rätt har alltid gällt. Inget nytt och ingen förändring.
Vi har redan bildat grupppering och satsar hårt i förebyggande syfte iom NATO.
Vi har redan möjlighet att ha kärnvapen, vi får se vart kriget i Ukraina leder oss.
Citera
2024-06-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det var precis exakt det personen skrev.

Njae, inte riktigt. Personen jag svarade sade att USA har 400st Patriotsystem och ENDAST avvarar ETT till Ukraina. Det är ju inte sant och ej heller är siffran 400st (varken på HEMMAPLAN eller på cooperativ mark). Därav som jag svarade som jag gjorde.
Citera
2024-06-06, 14:37
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ukrainas "oåterkalleliga förluster" ligger på ratio 5:1 i förhållande till Rysslands förluster.

Källa: diktatorn och massmördaren KGB-Putin himself.

Ryssland har 500,000 man i stulna delarna av Ukraina och Ukraina förlorar 50,000 man i månaden. Dessutom går "allt enligt plan". Ändå kan inte "allsmäktiga" ryska armén slutföra 3 dagarsoperationen efter 2,5 år och måste hota med kärnvapen var och vartannan dag. Vem försöker serielögnaren Putin att lura med sina patetiska lögner?

"Jag kan säga er att våra förluster, särskilt oåterkalleliga förluster, sannerligen är betydligt mindre än motpartens," noterade han.
"När det gäller oåterkalleliga förluster är förhållandet ett till fem", preciserade Putin.

Varning! Länken går till rysk lögnfabrik

Om räknar på två, har Ukraina alltså förlorat 1,2 miljoner man. Oåterkalleligt. Och Ryssland har förlorat en femtedel av det, alltså 240 000. Oåterkalleligt.

Är oåterkalleligt=döda?

Jag tror inte på de siffrorna. De ryska möjligen, men inte de Ukrainska.

Putin har då till hälften rätt. Sina egna förluster avslöjade han indirekt här. Var det syftet kanske?
Citera
2024-06-06, 14:39
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Putin informerar världen hur man ska få fred i Ukraina:

Det finns ju också ett annat alternativ och det är att Putin slutar leverera vapen (och soldater) till Ukraina. Men det verkar inte vara ett alternativ han överhuvudtaget övervägt.
Nej det är ju han som ska diktera villkoren så klart. (Ironi) Alla ska böja sig för hot och våld.
Citera
2024-06-06, 14:44
Medlem
Silfverryggs avatar
När ska folk fatta att inte resa till ryssriket?
Citat:
Russian Investigative Committee had detained a French citizen in Moscow, accused him in espionage
https://t.me/rian_ru/248317

Det blir väl igen en gisslan som ryssen vill använda för att få hem sin lilla tjetjenska terrorist som togs fast i Frankrike nyligen.
Citera
2024-06-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Å andra sidan har man idag världens största fabrik Kina i ryggen, den är många tusen gånger större än sovjets industri var

Och även om man skulle tillverka noll stridsvagnar idag ( egentliga tillverkat man ca 200 topp moderna vagnar/ månad) så har man fyllt bergrummen med det bästa från 80 och 90 tal

I bergen finns tusentals vagnar i reserv, topp modernt utrustade

Jämför Sverige dom som tydligen ska skicka hundra pansarvagn från 50 tal
Det är ynkligt. Sverige borde också fyllt bergrummen men man prioriterade flams och trams. Låga räntor och att folk skulle gå danskurs. Det var ett val man gjorde antar jag men det ser mer och mer ut som att Ryssland valde rätt.

Tusenfalt mer än Sovjets?? Helsike Kalleman, du har koll du....eller...inte.

Förstår du inte att dina siffror utav world of tanks ala' "saved up in Ural" och numera ditt konstaterande utav kinesisk industri och dess potential endast gör dig sedd som ännu dummare än förra gången du öppnade din trut?

Måhända vore det på plats att du istället för att bevinga siffror och mängder här skulle skänka oss några källor som åtminstone gav dina ord lite tyngd, visst?

Som sagt förr - Antingen är du smart som attans som får oss alla att skratta med dina fullständigt vansinniga kalkyleringar och plötsliga uttrop, eller så är du helt enkelt beskaffad med den diagnosen du misstänks bära på. Oavsett så skall både du och dina databrickor ha mycket tack för skratten du skapat och skapar här.

Om jag skulle behövt välja en medlare för att lösa konflikten i Ukraina så hade alla mina röster landat på dig. Du är helt enkelt den rätta för att sitta mitt i resten av allt vansinne och på samma gång medla genom att säga - Ligger toaletten till vänster utanför denna dörren? Samtidigt som du traskar rakt in i den andra väggen utan dörr och mumlar - Här innanför står alla mina tanks och såklart även mitt förnuft och ett par liter av min mammas blåbärssoppa gjord på ODON
Citera
2024-06-06, 15:06
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Citat från en av krigshetsarna i klippet: ”Det är helt ofarligt att anfalla Baltikum och Polen. Frankrike och USA skulle inte komma till deras undsättning. De vill inte själva in i krig.”

Frågor:
  1. Vad tänker det ryska pissfolket när de se såna här krigshetsande galenpannor i rysk TV?
  2. Tycker de att det är roligt att hålla på och spekulera om att anfalla sina grannländer?
  3. Varför sitter ryska tanter framför TV:n hemma och tycker sånt här är rimligt?
  4. Är hela den ryska befolkningen djur?

Ytterligare en delförklaring kommer i denna video. Rysk dokumentation av exempellös hjärntvätt i en intervju med en medelålders ryska från Saratov. Jag har aldrig sett något liknande där den hjärntvättade så detaljerat rablar upp regimens lögner. Diagnos: grav psykisk störning.

https://x.com/NatalkaKyiv/status/1798011719706624501
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in