2024-06-06, 08:45
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så Putin har inga ambitioner?

Har inte alla människor ambitioner?
Har jag skrivit eller antytt att Putin är ambitionslös?
Citera
2024-06-06, 08:47
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Tysklands agerande chockade Putte.
Putte kommer också fram med pro-sovjetiskt påstående att Västtyskland (BRD) har aldrig varit en suverän stat

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-absurdalne-slowa-putina-mowil-o-szoku-ktory-zgotowali-mu-nie,nId,7556378

Min polska är lite ringrostig.

Men, för att bygga på den semantiken som har odlats tidigare i tråden om existensberättigande.
Om upplösningen av Sovjetunionen var felaktig och Ukraina inte har rätt att existera, då måste samma gälla för Ryssland.
Då är Putin president för ingenting.
Vare sig han eller Ryssland finns.
Citera
2024-06-06, 08:49
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Har inte alla människor ambitioner?
Har jag skrivit eller antytt att Putin är ambitionslös?

Med Ukraina, trådens topic, du vet.
Jag vet att du gärna svävar iväg på annat.

Ambitionen med Ukraina. Vad är den?
Citera
2024-06-06, 08:51
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/bayraktar_1love/status/1798579708235251818

Lite mer forskning och utveckling verkar behövas.

Och raffkapaciteten är nu nere med x %?
Citera
2024-06-06, 08:52
Avslutad
Citat:

Ryzzland/Putins ambitioner i Ukraina är uppenbart att upprätthålla den ryzzka miltära doktrinen om att miltärt dominera sitt närområde. Att detta är så svårt att förstå för både vatniks och övriga är ytterst märkligt .
Citera
2024-06-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Tycker han ser tämligen blek ut nuförtiden, hur ska han liksom ta sig ur detta praktfiasko. Gammal maffiastofil vars dagar snart är förbi. Nog kommer han i historieböckerna alltid! 🤦🏻‍♂️

Ja, han börjar se allt tröttare ut. Det är ingen tvekan om att inser att hela Ukraina-operationen blev ett fiasko, även om många ryssapologeter i tråden försöker hävda att allt går enligt plan.

Putin själv ser absolut detta som ett totalt fiasko och ett extremt dyrt sådant. Putin vill med all säkerhet ta sig ur detta så snart som möjligt. Problemet är bara att han kan inte ta sig ur detta och samtidigt själv behålla makten och livet. Alltså återstår bara att fortsätta kriga och så får man se vad som händer, förr eller senare händer ju något.
Citera
2024-06-06, 08:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Hur ska jag veta vad ambitionen i Ukraina är?

Om jag får fortsätta gissa så tror jag att naturtillgångar och åkermark samt strategiskt läge är huvudorsaken till kriget.
Citera
2024-06-06, 08:57
Medlem
Citat:
Min polska är lite ringrostig.

Men, för att bygga på den semantiken som har odlats tidigare i tråden om existensberättigande.
Om upplösningen av Sovjetunionen var felaktig och Ukraina inte har rätt att existera, då måste samma gälla för Ryssland.
Då är Putin president för ingenting.
Vare sig han eller Ryssland finns.

Precis. Men det aktualiserar ju frågan om Sovjetunionens existensberättigande. Den unionen bildades ju helt utan stöd i det gamla ryska tsardömets författning. "Hur upplöser man på lagligt sätt en icke-konstitutionellt bildad stat?" frågade jag ett av rysstrollen tidigare. Frågan fick aldrig något svar och sedan dess har trollen avhållit sig från just den debatten.
Citera
2024-06-06, 08:59
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Och raffkapaciteten är nu nere med x %?
24 Maj var den ner med 12% Som mest har den varit nere med 14% vill jag minnas. Nattens attack var mot ett litet raffinaderi så säg 12,5-13%?

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Russia-Has-12-of-its-Oil-Refining-Capacity-Offline-in-May.html
Citat:
Russia Has 12% of its Oil Refining Capacity Offline in May

Jag vet inte riktigt vad det sitter i för Ukraina här, vid det här laget borde dom ha tillräckligt många långdistansdrönare för en attack varje natt. Med det så hinner inte Ryssarna återställa kapaciteten. Jag gissar på att det är andra krafter i rörelse nu, kanske presidentvalet i USA som gör att dom behärskar sig. (Höga bensinpriser påverkar valbeteendet)
Citera
2024-06-06, 09:01
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Tycker han ser tämligen blek ut nuförtiden, hur ska han liksom ta sig ur detta praktfiasko. Gammal maffiastofil vars dagar snart är förbi. Nog kommer han i historieböckerna alltid! 🤦🏻‍♂️
Ja helt klart är han skakad! Han börjar nog förstå att han aldrig kommer att vinna det här idiotiska kriget.
Hans 3 dagars SMO börjar gå mot sitt slut förhoppningsvis.
Historiens dom kommer att bli stenhård och han kommer att ses som Rysslands sämste ledare någonsin.
Citera
2024-06-06, 09:04
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Också Expressen skriver om detta.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-utbrott-infor-varldspressen-har-ni-blivit-galna/

Särskilt slutet är ju talande: "– Ni tror att Ryssland vill attackera Nato. Har ni blivit fullständigt galna? Dumma? Det är skitsnack! Skitsnack!". Putins syn på Ryssland och omvärlden är bisarr.
Helt sjukt, men det är skrämmande hur övertygande och på et sätt trovärdig i sitt framförande han framstår, inte konstigt att många köper detta anten han ljuger eller tror på det själv.
Citera
2024-06-06, 09:10
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, han börjar se allt tröttare ut. Det är ingen tvekan om att inser att hela Ukraina-operationen blev ett fiasko, även om många ryssapologeter i tråden försöker hävda att allt går enligt plan.

Putin själv ser absolut detta som ett totalt fiasko och ett extremt dyrt sådant. Putin vill med all säkerhet ta sig ur detta så snart som möjligt. Problemet är bara att han kan inte ta sig ur detta och samtidigt själv behålla makten och livet. Alltså återstår bara att fortsätta kriga och så får man se vad som händer, förr eller senare händer ju något.
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja helt klart är han skakad! Han börjar nog förstå att han aldrig kommer att vinna det här idiotiska kriget.
Hans 3 dagars SMO börjar gå mot sitt slut förhoppningsvis.
Historiens dom kommer att bli stenhård och han kommer att ses som Rysslands sämste ledare någonsin.

Nog känns det som att förlusten börjar sjunka in och med det en stegrande paranoja (på den redan avanserade) att någon av hans egna ska ta honom av daga. Spännande utveckling får man lova. Det är inte osannolikt 2024 är året då Ukraina/Europa slipper den ryska plågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in