Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Men hur många tror du Ukraina kan mobilisera? Ryssland 144 miljoner, Ukraina 38 miljoner. Det är stor skillnad men Ukraina är inget lilleputteland.
Det är väl ingen som vill se eskalering men till min fråga? Eskalering är också enbart ryssens fel för det är dom som vill kriga. Om Ryssland anordnar attacker mot Ukraina från rysk mark är det ju sjukt att inte Ukraina ska få lov att slå tillbaka innan dessa missiler eller soldater passerat gränsen vad som är "ok".
Att attackera på rysk mark är en eskalering som definitivt kommer få Ryssland att svara.
Ukraina kan aldrig svara med antal i mobilisering, de har ju haft problem hittills. När Ukraina värvar fängelsekunder så är det för att de har brist på folk. När Ryssland gjorde det så var det för att offra skräpet först. Ukrainarna flyr ju mobilisering i stora antal men ryssarna har frivilliga.
Ukraina ville ju inte kriga, de var redo att ta avtalet som fanns våren 2022. Det var väst som ville att Ukraina skulle kriga.
Jag försvarar inte Ryssland. Men jag förstår att den enda vägen har varit ett fredsavtal, fast frågan är om inte denna eskalering av väst är den sista spiken i kistan för det.
Man måste vara medveten om att Ryssland har slagits med lillfingret hittills. Deras styrka ligger inte i material, deras styrka ligger i villigheten att ösa soldater på en konflikt. Och det är så man vinner storkrig. De är villiga att göra likadant som de gjorde i WW2, ösa in miljoner soldater. Väst har glömt bort att det är så man vinner krig. De tror att materiellt övertag är det som avgör, eftersom de bara har sett hur USA skjuter på getbönder från flygplan i mellanöstern. Men i krig med en modern, något sånär jämlik, stridsmakt som Ryssland, så handlar det om att offra liv i miljontal. Det är det vi har sett i Ukraina, kriget ser ut som WW1, skyttegravskrig. Drönare och luftvärn gör tanks och flyg ineffektivt. Det är artilleri och handhållna vapen som är avgörande, och då handlar det om vem som kan offra flest liv. Last man standing. Och det är Ryssland.
Är väst villiga att offra miljontals av sin befolknings liv i Ukraina och Ryssland? Givetvis inte. Är du beredd att dö i Ukraina? Är svaret nej så betyder det att vi kommer förlora. Eftersom ryssens svar är ja. Det är inte någon annan som kommer dö för sin skull. Du kommer behöva åka dit.