2024-06-05, 22:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Många som stödjer Putin och Ryssland menar att de har en fantastisk masterplan, spelar fyrdimensionell schack och lurar alla. Men själv säger Putin att det är väst som lurat honom! Vem har rätt; Vatniks eller Putin?
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1798428231324045435
Citera
2024-06-05, 22:52
Medlem
Norrbagg79s avatar
https://www.nrk.no/urix/russlands-okonomi-er-overopphetet_-sier-banksjef-1.16912830

Rysk ekonomi mår inte bra av kriget säger rysk bankchef, lite import, 5 mill arbetare saknas med höjd inflation som följd.
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-06-05 kl. 23:15.
Citera
2024-06-05, 22:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror man måste skilja lite på signalpolitik och militära behov här. En sak att ge bort spaningsplan och samtidigt beställa nya, en annan sak att ge bort gripen och inte beställa nya.

Kommer det en nybeställning snart på dom senaste Gripen, ja då vet vi alla vart dom gamla hamnar. Men i dagsläget och jag här måste jag erkänna jag följer inte riktigt med i den inrikespolitiska debatten så tror jag inte det är på gång med några nybeställningar av Gripen.

Signalpolitiskt däremot så tror jag vi gärna ger bort dom.

Joo, men vi kan inte skydda vårt luftrum med Signalpolitik. USA har 400+ Patriot-system men anser sig bara kunna avvara ett (1) till Ukraina, för att inte tulla på sin egen säkerhet.

Självbevarelsedriften måste vi hantera själva, för ingen annan kommer göra det åt oss.
Citera
2024-06-05, 22:54
Medlem
Nihennas avatar
https://www.agenzianova.com/en/news/Russia-Gazprom-will-need-at-least-a-decade-to-recover-the-gas-sales-volumes-lost-with-the-sanctions/

"Russia: Gazprom will need at least a decade to recover the gas sales volumes lost due to sanctions

The company's exports to Europe will average between 50 and 75 billion cubic meters per year by 2035, just a third of pre-war levels"

Hur var det nu, vatniks? Sanktionerna hjälper inte?
Citera
2024-06-05, 22:54
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det är inte något nytt, nej. Men det är väl mer eller mindre nu öppet ryssen säger sig vara beredd att stödja terrorgrupper så att dessa kan tänkas slå mot väst.
Denna gång kommer man däremot kunna direkt peka finger på den riktige anstiftaren.

När Viktor Anatoljevitj But var inblandad kunde man också mer eller mindre peka finger mot ryska underrättelsetjänsten / Samma med Wagner som också mer eller mindre opererat med Kremls tysta medgivande .

Det är absolut inget nytt under solen / bara " omslagspappret " som skiljer

Dock vore det ett självmål utav Guds nåde om Putin gör det hela officiellt. Det finns missnöjda tjetjener burjater och uigurer osv osv och vill man leka den leken så lär man bränna fingrarna fort
Citera
2024-06-05, 22:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är lite skillnad på att ge bort utrangerade F-16 - än det bästa vi har - i det känsligaste vi har - vårt luftförsvar.

Men helt i linje med den hjärndöda nation Sverige är på väg att fullborda.

Mera visdomsord från dig!
Du har en bra dag som optimistkonsult?

Om du läser och funderar, så kanske även du begriper det större perspektivet.
Citera
2024-06-05, 23:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror man måste skilja lite på signalpolitik och militära behov här. En sak att ge bort spaningsplan och samtidigt beställa nya, en annan sak att ge bort gripen och inte beställa nya.

Kommer det en nybeställning snart på dom senaste Gripen, ja då vet vi alla vart dom gamla hamnar. Men i dagsläget och jag här måste jag erkänna jag följer inte riktigt med i den inrikespolitiska debatten så tror jag inte det är på gång med några nybeställningar av Gripen.

Signalpolitiskt däremot så tror jag vi gärna ger bort dom.

Sverige har ju redan beställt de nya E/F-flygplanen, men försvaret har bara fått några stycken av typ 60 stycken (?), men Brasilien har fått fler.

Men planen till Ukraina är nog andra som försvaret inte använder. Äldre modeller. Jag läste att SAAB har ett antal också som kan rustas upp. Plan finns, annars hade man inte tränat piloter (Ja Ukrainare har tränat på JAS) och diskuterat detta.
Citera
2024-06-05, 23:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina vill träna fler piloter till F16 men det finns få lediga utbildningsplatser. De börjar även titta på vilka robotar de kan få. Uppbyggnaden av dessa styrkor verkar ta en lång tid, de kommer inte ha så många i början.
https://www.politico.com/news/2024/06/05/ukraine-f-16-pilot-training-00161742

Sades idag på norsk radio att den andra "batchen" utav piloter har påbörjat sin träning. Sades dock inte var.
Citera
2024-06-05, 23:02
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://www.agenzianova.com/en/news/Russia-Gazprom-will-need-at-least-a-decade-to-recover-the-gas-sales-volumes-lost-with-the-sanctions/

"Russia: Gazprom will need at least a decade to recover the gas sales volumes lost due to sanctions

The company's exports to Europe will average between 50 and 75 billion cubic meters per year by 2035, just a third of pre-war levels"

Hur var det nu, vatniks? Sanktionerna hjälper inte?
Inte bara detta, många olja och gasfält börjar bli tomma och för att starta nya behövs numera sanktionerad teknologi från väst, så själva produktionen kommer troligen också bli lägre en tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sades idag på norsk radio att den andra "batchen" utav piloter har påbörjat sin träning. Sades dock inte var.

Rumänien

Fint land idag, fina banor, fina dalar, fina vindar
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Mera visdomsord från dig!
Du har en bra dag som optimistkonsult?

Om du läser och funderar, så kanske även du begriper det större perspektivet.

Jag lyssnade på Paasikivi och blev tvärförbannad.
Citera
2024-06-05, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

De tränar redan i USA och Danmark så vad är "andra"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in