2024-05-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariannejohansson
För att tidningen redan hade sagt att hennes telefon var avstängd.
Varför ens försöka ta sig från A till B genom en återvändsgränd? Det är ologiskt.
Tidningarna suck. Så en av dina vänner saknas och du läser tidningen för att se om du ska ringa eller inte. Tydligen har dina vänner lite mer vett som bad dig ringa. Hoppet är det sista som överger en men inte om man har facit.
Hur visste du att hennes blod var i kofferten?
Ditt ex du försöte strypa var det första gången den böjelsem kom fram. Var du rädd att ploy hade fått ditt dna under naglarna så du gjorde dig av med händerna?
Citera
2024-06-02, 07:34
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Berätta: Varför svarar du inte på frågan om sängar? Vad är det som är så farligt med den?

Du inser att dina försök att framstå i bättre dager i tråden om det mord (dråp) du är dömd för inte direkt gynnas av att du duckar alla jobbiga frågor du får?

Att frågorna är ”jobbiga” och att han vägrar svara på något så enkelt som sängarna visar bara hur skyldig han är. Det är så uppenbart. Frågorna vi ställer, som vi aldrig får svar på, rör de bevis som fällde Kristoffer. Eftersom han blev överbevisad i domstolen så är det omöjligt för honom att ge några andra rimliga förklaringar varken i förhör eller här. Eftersom han är superskyldig så finns inga andra rimliga förklaringar. Ingen behöver oroa sig för att han kommer få resning i detta fallet. Att han tror det själv är enbart löjligt. Ibland utnyttjar han sin dom, särskilt när han försöker skrämma någon. Ha ha, skrattretande.
Citera
2024-06-02, 16:21
Medlem
skillemandinkis avatar
https://podme.com/forhorsrummet/1620227

Nåt att lyssna på, bra Pod enligt mig.
Jag har varit övertygad om att KJ var oskyldig, jag har läst och läst denna FUP i 4-5 år. Mina vänner tycker jag var besatt när de först blev åtal.
Jag utgår från att hen är skyldig då hen är dömd! Men jag tror inte alls på att de har gått till så som åklagaren presenterar de!

Jag har så många frågor som jag aldrig hittat svar på … men men de förblir frågor… ?!
Citera
2024-06-03, 01:32
Medlem
mariannejohanssons avatar
Citat:
Berätta: Varför svarar du inte på frågan om sängar? Vad är det som är så farligt med den?

Du inser att dina försök att framstå i bättre dager i tråden om det mord (dråp) du är dömd för inte direkt gynnas av att du duckar alla jobbiga frågor du får?

Sängarna som slängdes på tippen i februari 2013? Vad tänkte du om dem?
Citera
2024-06-04, 00:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Bra att du svarar Kristoffer/Kim. Vad jag tänker om sängarna är att det fanns en hel del obesvarade frågor kring dem i förundersökningen. Jag och flera andra fick aldrig ihop det. Om det har något med mordet att göra är oklart, men det finns för många märkliga omständigheter runt det för att kunna bortses från. Din uppgift du lämnar här stämmer dock inte med vad som bland annat din pappa sagt i förhör. Eftersom jag tror att du kan ha svårt att orka läsa långa texter förklarar jag varför i ett separat inlägg.
Citera
2024-06-04, 01:19
Medlem
MrFolds avatar
Frågan om sängarna var väl det mest konkreta bidrag jag lämnade i tråden. Jag insåg under min genomgång av FUP vid något tillfälle att det var något som inte stämde kring de uppgifter som olika personer lämnat om Kristoffers sängar (Polisen var uppenbarligen intresserade av det här eftersom de ställde många frågor, men verkar ha missat att dra rätt slutsatser).

Jag sammanfattade min upptäckt i det här inlägget: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, maj 2013

Vid polisens husrannsakan fanns alltså EN enda säng i Kristoffers bostad, en smal enkelsäng. Men i princip alla hans vänner sa att han hade en två sängar, eller en dubbelsäng. Polisen höll förhör med Kristoffers föräldrar och ställde frågor om det här. Pappan förhördes också senare i tingsrätten. De sa då att i februari, 3 månader drygt innan Kristoffer greps, så hade de genomfört en stor städning och slängt den ena sängen. Alltså inte två sängar som Kristoffer nu säger, utan den ena som tillhört farfar (fast Kristoffer och hans bror sa mormor) behölls.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, maj 2013

Så varför säger nästan alla vänner att han hade två sängar eller en dubbelsäng? Ett par av dem redogjorde till och med för iakttagelser de hade gjort så sent som i april/maj, mer än två månader efter storstädningen. En kompis - "WL" - ritade t.o.m. en skiss över hur allt varit möblerat vid hans senaste besök i april. Såvitt jag minns stämde den i övrigt mycket bra med hur det faktiskt såg ut vid husrannsakan.

Utan att använda ord som "lögn" kan man konstatera att minst en av Kristoffer och hans pappa har fel om hur många sängar som slängdes i februari. Gör man som min signatur uppmanar och använder sig av Ockhams rakkniv så är den mest sannolika förklaringen till vittnesmålen om antalet sängar att Kristoffer faktiskt hade TVÅ sängar, även efter februari. Kanske var det sant att man slängde en av sängarna han hade innan, men att man ersatte den med mormors/farfars säng så att han fortfarande hade två. Kanske var det så att han hade mormors säng först och sen farfars: Det skulle ju förklara varför bägge nämns i förhören.

Det är som bekant extra lätt att blanda ihop saker när man inte kan tala sanning av någon anledning.

Men var tog då den andra sängen vägen - den som mycket talar för fanns i lägenheten fram till april/maj? JA - det är det som är sängmysteriet.

Det som fick mig och flera andra att tro på att förklaringen var att den forslades bort efter Vatchareeyas försvinnande är också ett vittnesmål från en granne. Det finns i översta länken, men jag lägger in det här med:

OK, måtten stämmer inte helt. Men man kan nog lätt ta fel på några decimeter när man ser det på avstånd.

Hade vittnet "Nils" blandat ihop allting? Förväxlat maj med februari? Teoretiskt är det förstås möjligt. Men:

Vatchareeya Bangsuan ringer 112 från en plats som med all sannolikhet är Kristoffers lägenhet. Vad var det som hände? Någonting som lämnar spår efter sig i sängen, som Kristoffer därför förstår att han måste göra sig av med. Så han bär iväg den och gör sig av med den på okänd plats (eldar upp?) Någon hjälper honom, någon som av något skäl vi inte vet valt att inte träda fram.

För mig är det den teori som bäst förklarar summan av alla observationer. Observera dock att "något" inte behöver vara själva mordet. Men kanske något som föregår det och som Kristoffer vet eller är rädd att det kan ha lämnat spår i sängen.

Du vet det här Kristoffer. Jag tror att du minns det mesta.
Citera
2024-06-04, 06:32
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Vilket minne du har! Imponerande! Inte många hade kommit ihåg vilken månad och år man slängde möbler på tippen sådär 11 år senare.
Citera
2024-06-05, 05:17
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Vem hjälpte dig att bära sängen till tippen? Var det din pappa eller bror?
Citera
2024-06-05, 07:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Frågan om sängarna var väl det mest konkreta bidrag jag lämnade i tråden. Jag insåg under min genomgång av FUP vid något tillfälle att det var något som inte stämde kring de uppgifter som olika personer lämnat om Kristoffers sängar (Polisen var uppenbarligen intresserade av det här eftersom de ställde många frågor, men verkar ha missat att dra rätt slutsatser).

Jag sammanfattade min upptäckt i det här inlägget: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, maj 2013

Vid polisens husrannsakan fanns alltså EN enda säng i Kristoffers bostad, en smal enkelsäng. Men i princip alla hans vänner sa att han hade en två sängar, eller en dubbelsäng. Polisen höll förhör med Kristoffers föräldrar och ställde frågor om det här. Pappan förhördes också senare i tingsrätten. De sa då att i februari, 3 månader drygt innan Kristoffer greps, så hade de genomfört en stor städning och slängt den ena sängen. Alltså inte två sängar som Kristoffer nu säger, utan den ena som tillhört farfar (fast Kristoffer och hans bror sa mormor) behölls.

Så varför säger nästan alla vänner att han hade två sängar eller en dubbelsäng? Ett par av dem redogjorde till och med för iakttagelser de hade gjort så sent som i april/maj, mer än två månader efter storstädningen. En kompis - "WL" - ritade t.o.m. en skiss över hur allt varit möblerat vid hans senaste besök i april. Såvitt jag minns stämde den i övrigt mycket bra med hur det faktiskt såg ut vid husrannsakan.

Utan att använda ord som "lögn" kan man konstatera att minst en av Kristoffer och hans pappa har fel om hur många sängar som slängdes i februari. Gör man som min signatur uppmanar och använder sig av Ockhams rakkniv så är den mest sannolika förklaringen till vittnesmålen om antalet sängar att Kristoffer faktiskt hade TVÅ sängar, även efter februari. Kanske var det sant att man slängde en av sängarna han hade innan, men att man ersatte den med mormors/farfars säng så att han fortfarande hade två. Kanske var det så att han hade mormors säng först och sen farfars: Det skulle ju förklara varför bägge nämns i förhören.

Det är som bekant extra lätt att blanda ihop saker när man inte kan tala sanning av någon anledning.

Men var tog då den andra sängen vägen - den som mycket talar för fanns i lägenheten fram till april/maj? JA - det är det som är sängmysteriet.

Det som fick mig och flera andra att tro på att förklaringen var att den forslades bort efter Vatchareeyas försvinnande är också ett vittnesmål från en granne. Det finns i översta länken, men jag lägger in det här med:

OK, måtten stämmer inte helt. Men man kan nog lätt ta fel på några decimeter när man ser det på avstånd.

Hade vittnet "Nils" blandat ihop allting? Förväxlat maj med februari? Teoretiskt är det förstås möjligt. Men:

Vatchareeya Bangsuan ringer 112 från en plats som med all sannolikhet är Kristoffers lägenhet. Vad var det som hände? Någonting som lämnar spår efter sig i sängen, som Kristoffer därför förstår att han måste göra sig av med. Så han bär iväg den och gör sig av med den på okänd plats (eldar upp?) Någon hjälper honom, någon som av något skäl vi inte vet valt att inte träda fram.

För mig är det den teori som bäst förklarar summan av alla observationer. Observera dock att "något" inte behöver vara själva mordet. Men kanske något som föregår det och som Kristoffer vet eller är rädd att det kan ha lämnat spår i sängen.

Du vet det här Kristoffer. Jag tror att du minns det mesta.

Signalementet på KJ medhjälpare som Nils observerade stämmer ålderdmässigt inte på KJ far. Kan tala för att det inte handlar om händelsen i februari.

Styckningen kan ha skett i sängen och kroppsdelarna fraktats bort i den ryggsäck som jag vill minnas saknades i KJ förråd.

Tejprullen med blodspår efter VB som låg ovanpå badrumsskåpet kan ha använts i sovrummet(sängen) när KJ tejpade på offret, samma typ av tejp som återfanns i VB hår.
Citera
2024-06-05, 08:09
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Tänker du ofta på hur Vatchareeya kämpade dig med fingrarna medan du mördade henne?
Citera
2024-06-05, 14:30
Avslutad
Varför dödade du hunden?
Citera
2024-06-05, 17:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Signalementet på KJ medhjälpare som Nils observerade stämmer ålderdmässigt inte på KJ far. Kan tala för att det inte handlar om händelsen i februari.

Styckningen kan ha skett i sängen och kroppsdelarna fraktats bort i den ryggsäck som jag vill minnas saknades i KJ förråd.

Tejprullen med blodspår efter VB som låg ovanpå badrumsskåpet kan ha använts i sovrummet(sängen) när KJ tejpade på offret, samma typ av tejp som återfanns i VB hår.

Ja. En teori jag hade då för tio år sen var att "sängbäraren" är nån av KJ:s kompisar som hjälpte honom i god tro, d.v.s. fick en felaktig förklaring till varför sängen måste slängas just nu. Denna person ville inte träda fram med detta under polisutredningen för att han var rädd att på något vis bli indragen i utredningen som misstänkt. Kanske av missriktad lojalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in