2024-06-03, 12:29
  #97
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Hur tänkte du här? Om rekordfrekvensen vore logaritmisk så hade den gått mot oändligheten!
Jag tror att det ligger ett missförstånd här. Jag får väl ta på mig det kanske.

Alltså om du plottar låt säga en graf, för en ny idrottsgren, rekorden som en funktion av tid, så kommer den att ha en logaritmisk karaktär. Rekord blir bland annat svårare och svårare att slå över tid. Sannolikheten för rekord att slås avtar därför med antalet rekord, allt annat lika. Det var så jag tänkte och menade.
__________________
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-03 kl. 12:58.
Citera
2024-06-03, 13:07
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad vill du ha sagt med det? Tror du koldioxid inte kan ha betydelse för att halten i absoluta tal är låg? Chansen är mindre att det har betydelse om halten är låg.

Mänskliga utsläpp är tillräckliga för att ha höjt halten från 280 till 425 ppm.

När skedde detta?

Om du räknar hur mycket koldioxid det finns totalt i atmosfären och jämför det med hur mycket människor producerar så får du en siffra som är helt insignifikant som att människor varje år lägger till en fem miljontedel av den koldioxid som redan existerar.
Citera
2024-06-03, 15:27
  #99
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
När skedde detta?

Om du räknar hur mycket koldioxid det finns totalt i atmosfären och jämför det med hur mycket människor producerar så får du en siffra som är helt insignifikant som att människor varje år lägger till en fem miljontedel av den koldioxid som redan existerar.
Ungefär 2.5 ppm per år stiger halterna med i snitt.
Det motsvaras av ungefär 20 gton koldioxid. Människan släpper ut mer än så per år. 37 gton 2023..

Så människan släpper ut mer än motsvande ökningstakt i atmosfären. Naturen tar alltså upp hela sitt eget utsläpp plus ungefär halva vårt.
Under PETM var motsvarande takt 0.3-1.7 Gton koldioxid till atmosfären. Det ledde till en massutrotning.
(Då tog det någonstans mellan 4.6 och 26 år för koncentrationen att stiga en (1) ppm. Det går alltså någonstans mellan 11.5 och 65 ggr så fort nu. Detta alltså i relation till kanske den snabbaste förändringen vi sett i geologins historia).

Om inte Totius referenser till detta duger så har även wikipedia en bra genomgång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paleocene%E2%80%93Eocene_Thermal_Maximum

Citat:
Because the modern rate of carbon release exceeds the PETM's, it is speculated the a PETM-like scenario is the best-case consequence of anthropogenic global warming, with a mass extinction of a magnitude similar to the Cretaceous-Palaeogene extinction event being a worst-case scenario.[199]
__________________
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-03 kl. 15:58.
Citera
2024-06-03, 18:38
  #100
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
...
"Globala medeltemperaturer" har bara ett värde, och det är som redovisad siffra i publikationer roch rapporter. Det eftersom folk, läsaren, blir imponerad av en tydlig siffra och vet egentligen inte varför. För de flesta blir rädda för allt som verkar vara "matematik."
...

Det blir likadant vad man än mäter; trädgränser, djur som flyttar upp i berg eller "nya" arter i ett område, och en orsak till att man nämner sådant är för att konkretisera och göra det begripligt. Till sin natur kommer det alltid handla om någon form av rekord, även om det så bara är förändring av ett glidande medelvärde.

Som du kan läsa i trådar här invänder folk också mot all sådan information, med exempel från x-tusen år sedan eller mer, och vill med det visa att vi inte har några problem. Och om det vi ser nu är en naturlig utveckling, så stämmer förstås det.

De som inte tror på att vi kan förändra klimatet menar nog att det kommer bli kallare snart. Deras problem är att signalerna de räknar på är mycket svagare än den 50-procentiga ökningen av co2. Det blir exempelvis så att om man är säker på att det handlar om solen, så räknar man på det tills man får fram något som verkar kunna stämma, men att kurvan man får egentligen betyder något för klimatet är förstås inte bevisat.
Citera
2024-06-03, 19:32
  #101
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det blir exempelvis så att om man är säker på att det handlar om solen, så räknar man på det tills man får fram något som verkar kunna stämma, men att kurvan man får egentligen betyder något för klimatet är förstås inte bevisat.
Hoppas (men jag tvivlar) att du inser att detta även gäller för CO2.
Citera
2024-06-03, 19:38
  #102
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om du räknar hur mycket koldioxid det finns totalt i atmosfären och jämför det med hur mycket människor producerar så får du en siffra som är helt insignifikant som att människor varje år lägger till en fem miljontedel av den koldioxid som redan existerar.
Sätt igång, visa hur du räknar!
Citera
2024-06-03, 20:07
  #103
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag tror att jorden kommer bli något varmare, men inte mycket. Lite grand.

Bo Wikingur.

Förr av Svealändsk ätt, men nu från Östergötlands.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-06-03 kl. 20:13.
Citera
2024-06-03, 20:21
  #104
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag tror icke vi skall smälta innan solen sväller upp och äter oss alla, vilket anses ta ett eller flera miljarder år i processen. Nu störtar måhända jorden in i Solen och blir förintad, eller så roterar den i eoner, som en smält glob runt solen , som en klump av smält lava.

Vi skall lämna jorden innan vi dör.

Bo.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-06-03 kl. 20:25.
Citera
2024-06-03, 21:28
  #105
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hoppas (men jag tvivlar) att du inser att detta även gäller för CO2.
Hoppas (men jag tvivlar) att du inser att man gjort beräkningar av klimatkänsligheten redan innan man visste vare sig hur mycket CO2-halten ökade eller hur jorden blev varmare.
Citera
2024-06-03, 22:29
  #106
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hoppas (men jag tvivlar) att du inser att man gjort beräkningar av klimatkänsligheten redan innan man visste vare sig hur mycket CO2-halten ökade eller hur jorden blev varmare.
Ja, snacka om att famla i blindo! Men det är väl sådant famlande som gör att klimatkänsligheten spretar så väldigt mellan olika forskare.
Citera
2024-06-03, 23:07
  #107
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hoppas (men jag tvivlar) att du inser att detta även gäller för CO2.

Du menar att du håller med mig. Det känns bra.

Eftersom du inte klagade på infon som så, får vi konstatera att du inte tror på att man kan "misshandla" info från solen, och inser att 50 % + är en mycket tydligare förändring.

Om nu inget av det betyder något: vad kan det vara då? Är gudarna arga?
Citera
2024-06-04, 02:53
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ungefär 2.5 ppm per år stiger halterna med i snitt.
Det motsvaras av ungefär 20 gton koldioxid. Människan släpper ut mer än så per år. 37 gton 2023..

Så människan släpper ut mer än motsvande ökningstakt i atmosfären. Naturen tar alltså upp hela sitt eget utsläpp plus ungefär halva vårt.
Under PETM var motsvarande takt 0.3-1.7 Gton koldioxid till atmosfären. Det ledde till en massutrotning.
(Då tog det någonstans mellan 4.6 och 26 år för koncentrationen att stiga en (1) ppm. Det går alltså någonstans mellan 11.5 och 65 ggr så fort nu. Detta alltså i relation till kanske den snabbaste förändringen vi sett i geologins historia).

Om inte Totius referenser till detta duger så har även wikipedia en bra genomgång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paleocene%E2%80%93Eocene_Thermal_Maximum

Det går inte få någon överblick vad som händer när du å ena sidan skriver gigaton å andra sidan jämför det med ppm som redan finns.

Ledde koldioxid till massutrotning under något som du kallar för PETM? Varför har jag inte sett några andra klimat-hypokondriker göra något liknande påstående?


Mänsklig verksamhet påstås producera ungefär 40 miljarder ton koldioxid per år.

Den intressanta siffran är den existerande totala mängden fri koldioxid i luften i relation till vad människor producerar.

Mängden koldioxid i luft sägs vara 0.4 promille av volymen.

Mänsklig verksamhet påstås producera ungefär 40 miljarder ton koldioxid per år.


All luft som existerar sägs väga 5 5 00 000 000 000 000 ton.

All existerande koldioxid i luften borde då väga ungefär 3300 000 000 000 ton.
__________________
Senast redigerad av larsjohansson 2024-06-04 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in