2024-05-28, 14:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Det är inget jag ska avgöra. Det är mellan arbetsgivare och arbetstagare. Men minimum är att det är patienten som är viktig på mitt jobb. Inte jag, inte mina fikapauser, inte om jag måste jobba övertid, inte hur jag får lägga mina semestrar, inte min oproportionerligt höga lön. Inte ens min egen hälsa, om jag ”går på knäna”, om jag ”blir utbränd”.

Jag är ingen expert på hur det är att vara sjuksköterska i Sverige. Däremot har jag erfarenhet av slapp och likgiltig vårdpersonal som knappt bryr sig om patienten lever eller dör. Men som filar naglarna och gärna vill gå hem tidigare. Det finns många länder där jag hellre är patient. Man märker skillnaden vet du. När läkare och sjuksköterskor tror att de har ett kall, inte bara ett jävla jobb.
Naturligtvis kan du inte avgöra vilka villkor som ska gälla inom vården utan jag frågade efter din åsikt. Vilka villkor tycker du ska gälla för yrken som är kall? Menar du att sjuksköterskor och andra vårdyrken har oproportionerligt hög lön och att lönerna borde vara lägre? Eller bör sjuksköterskor rentav arbeta ideellt utan ersättning?
Citera
2024-05-28, 14:08
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Många landsting/regioner har rekryterat aktivt i Tyskland sedan 10 år tillbaka.
Tyska SSK flyttar hit för högre lön.

Och ändå ska vi tycka synd om dessa giriga jävla svenska syrror. Nu strejkar de för att tjäna mer och jobba mindre. Självklart kommer folk att dö på grund av dessa värdelösa hängrövar. Självklart!

Byt jobb och lämna plats för arbetskraftsinvandrare. Vi får bättre vård och ni slipper lida.

Det roliga är att ingen bryr sig, inte så länge det inte drabbar oss själva eller just våra barn. Om några gamlingar eller cancerpatienter dör skiter väl vi i.
Senast redigerad av Aprak69 2024-05-28 kl. 14:11.
Citera
2024-05-28, 15:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Sluta gissa. Den officiella ingångslönen efter flera års studier på högskola ligger på 27 500-30 000kr

Det du framför är ju ett påstående av Vårdförbundet.

I Stockholm finns den INGEN som går in på under 30.000 kr
Skulle tro att 90 % hamnar på 32-33.000 kr
Citera
2024-05-28, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det du framför är ju ett påstående av Vårdförbundet.

I Stockholm finns den INGEN som går in på under 30.000 kr
Skulle tro att 90 % hamnar på 32-33.000 kr
Snittlön räknas över riket, inte Stockholm
Citera
2024-05-28, 19:03
Medlem
Är inte förvånad att det blir strejk.

Vet att flera sjukhus betalar rätt så "dåligt" i lön till undersköterskor, sjuksköterskor osv.

Det slutar med att dessa personer säger upp sig och jobbar inom bemanning, där får dom upp sin lön rätt så kraftigt.

Sen något år senare ansöker dom om ett jobb på sjukhuset dom sa upp sig ifrån och då får dom lönen som dom efterfrågade innan dom sa upp sig.

Så sjukhusen blir av med massor av duktig personal för att dom är dumsnåla. Sen återanställer dom personalen efter 1 år och framåt.
Citera
2024-05-29, 20:50
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91

Vet att flera sjukhus betalar rätt så "dåligt" i lön till undersköterskor, sjuksköterskor osv.

Det slutar med att dessa personer säger upp sig och jobbar inom bemanning, där får dom upp sin lön rätt så kraftigt.

Sen något år senare ansöker dom om ett jobb på sjukhuset dom sa upp sig ifrån och då får dom lönen som dom efterfrågade innan dom sa upp sig.

Så sjukhusen blir av med massor av duktig personal för att dom är dumsnåla. Sen återanställer dom personalen efter 1 år och framåt.

Vårdpersonal kan inte strejka på riktigt, eftersom det anses vara samhällsfarligt. Regionerna förlorar inget ekonomiskt på denna strejk, eftersom de sparar pengar på inställd vård (vilket de gjorde under pandemin). SKR behöver bara sitta i båten tills vårdförbundets strejkkassa är slut.

Tyvärr är det verkligheten.
Citera
2024-05-29, 23:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91

Regionerna har minskat sitt användande av bemanningsföretag och sjuksköterskor arbetar i stället som vanliga timanställda eller stannar kvar som fast anställda.

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Vårdpersonal kan inte strejka på riktigt, eftersom det anses vara samhällsfarligt. Regionerna förlorar inget ekonomiskt på denna strejk, eftersom de sparar pengar på inställd vård (vilket de gjorde under pandemin). SKR behöver bara sitta i båten tills vårdförbundets strejkkassa är slut.

Verkligheten är också att vårdpersonal i stort sett inte efterfrågas utanför vården. De största vårdarbetsgivarna tillhör regionen. I t ex Region Stockholm håller man på att fasa ut mycket av den privatdrivna vården vilket också minskar valmöjligheterna för vårdpersonalen. Jag beklagar att det är så här eftersom vårdpersonalen arbetsvillkor och löner behöver förbättras för att vården ska kunna fungera framöver.
Citera
2024-05-30, 08:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Vissa yrken är ett kall. Och vi är helt överens om att du inte förstår detta överhuvudtaget.

Man känner ett kall att jobba som lärare, pastor eller präst, konstnär, artist, författare, socialarbetare eller vårdpersonal. Till exempel. Men alla yrken kan vara ett kall - även juridiskt arbete kan vara ett kall om du till exempel har en längtan att hjälpa de behövande och röstsvaga att få rättvisa.

Poängen är man förstår att ens jobb inte ytterst handlar om mig, utan om de människor jag ska hjälpa eller påverka. Om din främsta motivation är pengar, prestige, sex timmars arbetsdag eller en garanti för att alltid få vara ledig när du önskar tvivlar jag starkt på att det skulle klassas som ett kall. Och du bör med andra ord stoppas innan du hinner sätta en fot på ett sjukhus. Du är inte lämplig att jobba inom vården.

Detta provocerar dig, men det är fullständigt sant. Behöver man känna ett kall för att vara politiker tycker du? Eller är det bara ett jobb? Få ut så hög lön som möjligt?

Visst vore det bra för arbetsgivare om de inte behöver betala ut en vanlig lön till sina anställda. Men jag tror inte att du vill ha låg lön och dåliga arbetsvillkor.

Varför ska just dessa arbeten vara kall. Varför ska inte kunden förvänta sig att hantverkaren arbetar utifrån ett kall, att dataprogrammeraren är där för sitt kall, att parkeringsvakten är det osv.

Utbilda, vårda, ta hand om sociala frågor är helt vanliga kneg som att arbeta på fabrik eller kontor.

Alla jobbar för sin lön. Om inte lärarkåren, vårdpersonalen, socialtjänsten fick lön, tror du att det skulle jobba ändå för att ta hand om sjuka?

Dina tankar lever kvar på 1800-talet.

Sedan angående konstnärer och författare, de vill sälja så mycket av sina alster som möjligt för att få en god inkomst.
Citera
2024-06-01, 22:53
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn

När är strejkkassan slut då? Pratar vi veckor, månader eller år? Det finns rätt många enheter som får det jävligt problematiskt med sin bemanning om detta inte löser sig inom 1-2 månader.

Som du säger kan det aldrig bli strejk på riktigt. Dvs, samhället får aldrig den smällen, däremot får folk på golvet fortsätta jobba i ett ohållbart arbetsklimat. Fyfan!
Citera
2024-06-03, 15:24
Medlem
Om nu vårdförbundet får igenom sin arbetstidsförkortning så kommer det ju jobbas färre timmar.
Timmar som måste täckas upp av ny personal. Och personalen får inte vara inhyrd.

Det finns ingen ny personal att tillgå, rekordfå söker till SSK utbildningen.
Det är sanningen. Fler slutar eller byter yrke än vad som kommer ut som nyexxade.
Hyrpersonal som får skambud från regionen eller kommunen tackar nej och åker till Norge
eller så gör dom något annat.

Så hur har Vårdförbundet tänkt sej att det skall gå till ?
Citera
2024-06-03, 17:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om nu vårdförbundet får igenom sin arbetstidsförkortning så kommer det ju jobbas färre timmar.
Timmar som måste täckas upp av ny personal. Och personalen får inte vara inhyrd.

Det finns ingen ny personal att tillgå, rekordfå söker till SSK utbildningen.
Det är sanningen. Fler slutar eller byter yrke än vad som kommer ut som nyexxade.
Hyrpersonal som får skambud från regionen eller kommunen tackar nej och åker till Norge
eller så gör dom något annat.

Så hur har Vårdförbundet tänkt sej att det skall gå till ?
Här kan du läsa hur Vårdförbundet tänker:
https://www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/40-timmars-arbetsvecka-ar-en-norm-satt-for-kontor/
Citera
2024-06-04, 11:23
Medlem
Nu var det dags! Stödjer sjuksköterskorna och övriga inom Vårdförbundet fullt ut. Jag jobbar själv som vårdpersonal men omfattas inte i strejken.

Förstår inte varför media försöker skuldbelägga varenda sjuksköterska de intervjuar dock. "Hur ser ni på att patienterna kan få vänta och lida?". Det är arbetsgivarens ansvar, inte enskild vårdpersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in