2024-05-31, 19:11
Medlem
Har märkt att min cykel "bromsar" när jag slutar trampa ...och bromseffekten är ännu starkare om jag skulle börja trampa bak. Nej, min cykel har inte fotbroms. Undrar om någon vet varför och hur jag löser det.

Tog två styckna videos för att demonstrera. Här på video 1 så snurrar jag först pedalen ett halvt varv och håller sedan pedalen still. Bakhjulet snurrar två gånger. Sedan snurrar jag pedalen ett halvt varv igen och släpper sedan pedalen... då snurrar bakhjulet mer än dubbelt så många gånger. Det finns en tydlig bromseffekt av att hålla pedalerna stilla.

video två så snurrar jag först pedalerna framåt och efter ett tag snurrar jag pedalerna bakåt... och plötsligt börjar bakhjulet snurra bakåt! Så ska det väl inte vara. När cykeln var nyköpt vill jag minnas att ingenting hände när man trampade bakåt.
Citera
2024-05-31, 19:19
Medlem
Defekt frihjul eller nått?
Frihjulet har normal ett märkbart klickljud när du inte trampar, har du det?
Citera
2024-05-31, 21:25
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk

Visstfan måste det där vara defekt? Aldrig sett förut. Nu är jag inte jätteinsant men ser inte i någon välrd någon funktion med det där.
Citera
2024-06-01, 03:35
Medlem
Länkarna funkar inte.

Vad gäller det för cykel?
Citera
2024-06-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Har märkt att min cykel "bromsar" när jag slutar trampa ...och bromseffekten är ännu starkare om jag skulle börja trampa bak. Nej, min cykel har inte fotbroms. Undrar om någon vet varför och hur jag löser det.

Det ser ut som Shimano Nexus 8 eller Alfine 8 med skivbroms. Kanske är det hög tid att serva växelnavet. Shimano rekommenderar att det sker varje 2000 km eller om det är varje 1000 km, dock minst årligen. (Jag har sett olika uppgifter om sträckan.)

Jag har ett Shimano Nexus 8 som jag fick problem med efter drygt 1000 km under första vintern. Då hade det kommit in fukt i det stora ringlagret vilket gav liknande symptom. Fast mitt nav lät ganska dåligt också. Kulorna i det stora ringlagret hade rostat så jag bytte dem, och sedan doppade jag i olja och smörjde med fett enligt deras underhållsinstruktioner. Sedan dess har jag underhållit navet flera gånger. (Shimanos olja är dyr så jag använder transmissionsolja 75W-90 istället. Och jag använder Shimanos IGH-fett i själva växeln, och tjockare fett i vänster hjullager för att stoppa olja att läcka ut på bromsskivan.)

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk

Det är inte säkert att det ska vara ett klickljud. Premiummodeller av Shimano Nexus/Alfine 8 har "roller clutch" som inte har klickljud.

Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Länkarna funkar inte.

Vad gäller det för cykel?

Länkarna fungerar för mig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in