Står i begrepp att byta ut det gamla taket mot ett nytt och har hamnat i dilemmat huruvida man ska installera solpaneler eller ej. Behövde inte fundera mycket för att inse att så skall göras men då dyker ju dilemmar vilka upp.
Bor i ett välbevarat hus byggt kring 1860. Nuvarande tak är schysst korrugerad plåt från kanske slutet av 70-talet. Snyggt med uttjänt. På framsidan har jag tänkt en fotränna och ovanför den en skivtäckning. Baksidan däremot, som ligger i söderläge har jag initialt tänkt bandtäckning och hängränna. Detta eftersom jag sneglat på integrerade solcellstak av typen Lindab Solar roof som onekligen är snyggt (
https://www.lindab.se/losningar/byggkomponenter/solcellstak---solarroof/). Att ha hängränna istället för fotränna på baksidan skulle innebära större yta med solceller.
Nu har jag dock börjat fundera på att låta lägga en fotränna på baksidan också. Skälet är at jag isåfall skulle kunna monter solpaneler som nog inte skulle se helt förfärliga ut även om de inte är integrerade och bygger en del på höjden. Tänker att en fotränna skulle dölja nivåskillnader hyfsat sett nerifrån marken. Är ute efter det mest prisvärda alternativet utan att behöva tumma allt för mycket på estetiken.
Förutom bostadshuset där det totala takytan mot söder är ca: 50kvm har jag ytterligare ett tak på ca: 25kvm mot söder som också skulle göra sig förtjänt av solpaneler men där är utseendet inte riktigt lika viktigt även om det självklart ska vara snyggt.
Funderar på aluzink.
Några tips eller idéer? Hur sjutton ska man tänka? Enligt SMHI bor jag på en plats med hög instrålning (över 950 kw/kvm och år).
Vad har ni för tankar och tipps kring snygga solcellspaneler? Pris kontra utseende. Konkreta tips på produkter? Är det värt att lägga pengar på ett batteri eller ska man sälja allt överskott rakt av?
Vad kan kalaset tänkas kosta?