2021-08-30, 13:47
Medlem
Jag är arbetslös och soc-tanten min har skickat mig till någon arbetsmarknadscoach som sedan ska skicka mig på en praktik på någon arbetsplats för att arbetsträna där som det så skämtsamt heter. Jag blev jävligt lack när jag fick reda på detta då jag trodde att företaget som tar emot mig också fick bidrag för att jag ska arbeta gratis där men inga bidrag delas ut till dom så nu känns det lite bättre i alla fall att veta att man inte blir rakt av utnyttjad och klassad som ett mähä.

Ska komma med förslag till den där arbetsmarknadscoachen var jag vill praktisera någonstans, vilka företag dom ska kontakta osv. Jag undrar vad som passar mig, har ingen gymnasieutbildning förövrigt och en begränsad arbetslivserfarenhet. Är en ung kille också. Är inte så bra socialt om man säger så, specielt när jag känner mig otrygg. Jag klarar inte heller av någon elak mobbarjargong som det kan vara på en del arbetsplatser, typ vissa byggarbetsplatser mot unga killar och startar lätt en konflikt om det blir så, som kan urarta fullständigt.

Var tror ni jag passar någonstans? Jag tänker mataffär som rätt avslappande och trevligt, förutom i kassan. Är intresserad av bilar så bilmeck kanske vore bra? Hur är kollegorna där? Vad tror ni jag får göra? Jag är inte helt okunnig.

Har ni några andra förslag var jag kan tänkas söka mig till och hur är det att arbetsträna/praktisera ni som har gjort det?
Senast redigerad av Utflykt420 2021-08-30 kl. 13:49.
Citera
2021-08-30, 14:14
Medlem
Couplets avatar
Jag har dryga trettio års arbetslivserfarenhet, till största delen inom tryckeri/logistik/lager/service. Min erfarenhet är att det finns jävliga och trevliga arbetsplatser inom alla branscher, så fastna inte vid bransch. Det handlar mest om vem som är chef, inte vad arbetsuppgifterna är.

Om jag ska tipsa om jobb med konkreta, tydliga arbetsuppgifter, så vill jag slå ett lag för lager. Gärna något som inte enbart handlar om orderplock, då det ofta är onödigt stressigt.

Truckkörning är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tycker det är roligt och lite lagom "intelligensbefriat". Över lag gillar jag att framföra olika fordon. Det kan vara ett tips att försöka få en truckutbildning om du bor så att jobbutbudet är stort.

Verkstad, som du nämner, är väl ett utmärkt förslag. Det finns ju fler typer av verkstäder än bilmek. Nu drar vinterhjulssäsongen igång strax, kanske däckverkstad kan vara något? Om du skulle kommit till mig, så hade jag satt dig på att hålla ordning i verkstaden, sortera beställningar, rensa papper, serva maskiner (efter upplärning), varumottagning, göra rent verktyg och sådana lite mer grundläggande saker till en början. Sedan hade vi kunnat utveckla uppgifterna efter intresse, fallenhet och behov.

Varuplock i butik kan säkert också passa, dock tror jag att åtgången på de jobben är ganska snabb. Ett tips kan vara att fråga någon butik om de har såna här online-beställningar som de packar i butik, jag gissar att det kan vara en öppning.

Har du själv koll på dina styrkor, svagheter och intressen?
Citera
2021-08-30, 14:22
Medlem
Pungpuckels avatar
Ju större större ställe desto mindre jargong och sånt, på stora ställen är det många som går ensamna och sköter sig själva utan att det blir konstigt.

På små ställen ska du "komma in i gruppen" det är ett oskrivet krav.
Citera
2021-08-30, 17:13
Arbetsträning och praktik är bara gratis arbetskraft, finns inga garantier öht att du får jobb efter den satta tiden är över, du kommer slussas runt som en slav..

jag trökade med skiten i 8 år innan sjukpension.. tydligen är hjärnskada med grovt nedsatta funktioner "bara en ursäkt"
Citera
2021-08-30, 18:50
Medlem
Musik.mannens avatar
Om jag förstått det rätt så får personen som arbetstränar oftast bara sjukpenning i alla fall då vi snackar rehab på 3 månader.
Men beroende på vart man arbetstränar så kan man ju få förmåner om det är en bra chef.
Sätter man sina egna arbetstider?
Hur ska man få reda på om chefen där man ska vara är ett riktigt ass?
Det låter inte bara som om arbetsträning är gratis arbetskraft utan man ska ha turen att komma till ett bra ställe.

Dock så tror jag att det är skillnad på arbetsträning och praktik!
Många som blivit utbrända arbetstränar på sina egna arbetsplatser men dom som är arbetslösa kan det vara lite si å så med när dom ska arbetsträna.

Beroende på om dom hittar ett ställe själv eller blir tilldelade från Arbetsförmedlingen.
En person som tidigare varit i ett visst yrke och behöver arbetsträna kan ju komma till en arbetsplats som tillhör en annan bransch.

Om man då inte skulle vara nöjd med chefen som sägs ha en viss jargong kan man då vända sig till det fackförbundet trots att man pga sin tidigare arbetsplats är med i ett helt annat?
Senast redigerad av Musik.mannen 2021-08-30 kl. 18:55.
Citera
2021-10-05, 21:15
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Ju större större ställe desto mindre jargong och sånt, på stora ställen är det många som går ensamna och sköter sig själva utan att det blir konstigt.

På små ställen ska du "komma in i gruppen" det är ett oskrivet krav.
Vad rekommenderar du då för typ av ställen som folk kan söka arbetsträning på?
96% av företagen dom 1,2 miljoner företag som finns i Sverige är småföretag som har mindre än 10 anställda.
Många går säkert också på lönebidragsanställningar så kallade låtsasjobb.
Citera
2024-05-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Arbetsträning och praktik är bara gratis arbetskraft, finns inga garantier öht att du får jobb efter den satta tiden är över, du kommer slussas runt som en slav..

jag trökade med skiten i 8 år innan sjukpension.. tydligen är hjärnskada med grovt nedsatta funktioner "bara en ursäkt"

En ursäkt?! Fy fan, vem sade det? Jag har "lågbegåvning," på papper då jag fick det på tre av fyra områden som täckte utredningen. Skulle blivit riktigt ledsen om någon sa så till mig.

Hur är det för oss med någon typ av hjärnskada att få ett anpassat jobb? Jag vill få hjälp med ett anpassat jobb och är i full gång med det. Jag är ju kvalificerad för det som heter arbetsgivarbidrag så chefen kan anställa mig gratis nästan, eller, bra mycket billigare iaf. På ett större ställe, typ ICA skulle det passa bättre, packa upp varor, fronta, enklare arbetsuppgifter.
Citera
2024-05-31, 07:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
En ursäkt?! Fy fan, vem sade det? Jag har "lågbegåvning," på papper då jag fick det på tre av fyra områden som täckte utredningen. Skulle blivit riktigt ledsen om någon sa så till mig.

Hur är det för oss med någon typ av hjärnskada att få ett anpassat jobb? Jag vill få hjälp med ett anpassat jobb och är i full gång med det. Jag är ju kvalificerad för det som heter arbetsgivarbidrag så chefen kan anställa mig gratis nästan, eller, bra mycket billigare iaf. På ett större ställe, typ ICA skulle det passa bättre, packa upp varor, fronta, enklare arbetsuppgifter.

Arbetsförmedlingen kan ju hjälpa dig med att hitta nån praktik som du kan prova göra en arbetsträning eller vad det heter och lönebidrag då kan man väl få ut cirka 15 000 efter skatt tror jag eftersom du behöver ett anpassat arbete och det är inte alla arbtsplatser detta fungerar.

Det är nåt din handläggare måste göra dom är vana att jobba med människor som har nedsatt arbetsförmåga.
Citera
2024-06-01, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife

Handläggaren jag hade på Arbetsförmedlingen, som även försökte få min sjukersättning indragen eftersom jag inte gjorde exakt som hon sa, hon fick sparken i samma veva som jag blev sjukpensionär.
Citera
2024-06-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Handläggaren jag hade på Arbetsförmedlingen, som även försökte få min sjukersättning indragen eftersom jag inte gjorde exakt som hon sa, hon fick sparken i samma veva som jag blev sjukpensionär.

Vill också bli det. Sen hitta någon sidoinkomst av något slag. Men mycket svårare nu, (omöjligt,) att bli antar jag..
Citera
2024-06-02, 12:58
Medlem
isgetens avatar
Det kan i vissa fall falla ut bra med en anställning. Dock är det som så att du får räkna med att de flesta fall handlar om organiserat slaveri. Du får oftast (alltid?) inte en krona för det förutom din sjukpenning. Så dina omkostnader kommer öka samtidigt som du kan få arbeta(slava) heltid för något mindre nogräknat företag. Sedan när du varit där tillräckligt länge för att få anställning åker du ut med diskvattnet och fått skador på kropp och själv för det tunga arbetet du fått göra gratis.
Citera
2024-06-02, 13:42
Medlem
Lager, lokalvård, operatörstjänst som inte kräver utbildning? Detta är trots allt ett perfekt tillfälle för ett företag att lära upp någon för att sedan anställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in