• 1
  • 2
2024-05-28, 10:26
Medlem
anuspontens avatar
Har windows 11 installerat på datorn. Eventuella problem/ risker vid installation av Ubuntu på annan disk? Vad ska jag tänka på?
Citera
2024-05-28, 10:33
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Har windows 11 installerat på datorn. Eventuella problem/ risker vid installation av Ubuntu på annan disk? Vad ska jag tänka på?

Varför inte köra en Virtuell miljö ?
Hyper V, VMWare ?
Det är betydligt enklare att sätta upp och mer riskfritt.
Senast redigerad av ITkillenorr 2024-05-28 kl. 10:35.
Citera
2024-05-28, 12:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Ta backup av alla viktig data först.

Vad menar du med annan disk? En lös USB-disk? Är det en stationär, som du monterat in flera fysiska diskar i?

Tänker du använda ditt BIOS inbyggda boot-meny, eller tänker du lägga in en boot loader med en egen meny där du du kan välja system?

Jag är osäker på om Secure boot kan ställa till det vid dual boot. Men där är eventuellt något att tänka på. Anser du att maskinen behöver Secure boot, eller kan du stänga av det? Kräver Windows det nu för tiden?

Om du får igång båda operativsystemen så måste du ställa in i båda att dom ska arbeta med UTC-tid i RTC-klockan.
Citera
2024-05-28, 12:12
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ta backup av alla viktig data först.

Vad menar du med annan disk? En lös USB-disk? Är det en stationär, som du monterat in flera fysiska diskar i?

Tänker du använda ditt BIOS inbyggda boot-meny, eller tänker du lägga in en boot loader med en egen meny där du du kan välja system?

Jag är osäker på om Secure boot kan ställa till det vid dual boot. Men där är eventuellt något att tänka på. Anser du att maskinen behöver Secure boot, eller kan du stänga av det? Kräver Windows det nu för tiden?

Om du får igång båda operativsystemen så måste du ställa in i båda att dom ska arbeta med UTC-tid i RTC-klockan.
Ja en stationär med flera diskar
Citera
2024-05-28, 12:14
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Yes. "en egen meny där du du kan välja system?"
Citera
2024-06-01, 10:37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Citat:
Yes. "en egen meny där du du kan välja system?"

Ok.

Jag har tyvärr inte konkreta svar. Jag bara ställde lite frågor som jag antog någon annan som satt på uppdaterad kunskap skulle behöva för att kunna svara konkret.

Det är mest det där med UTC-tid jag vet.

Och sedan misstänker jag att Secure boot kan ställa till det, om du inte först slår av det i BIOS. Men det är inget jag egentligen vet.
Citera
2024-06-01, 10:44
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ok.

Jag har tyvärr inte konkreta svar. Jag bara ställde lite frågor som jag antog någon annan som satt på uppdaterad kunskap skulle behöva för att kunna svara konkret.

Det är mest det där med UTC-tid jag vet.

Och sedan misstänker jag att Secure boot kan ställa till det, om du inte först slår av det i BIOS. Men det är inget jag egentligen vet.
Jo secure boot måste man vrida av. Det är gjort sedan länge.
Citera
2024-06-01, 11:06
Medlem
Funderat lite på det samma angåede min stationära med win 11 på ssd disk.

Vill altså skaffa en til ssd ,lägga linux på den linux på den,och boota stationära från den-och innan bara dra ur sata kablen från windows ssd-n och stoppa den i linux ssd-n.
(Har en amd ryzen cpu (första generationen) och ett asus mobo om det spelar nån roll.)

Inställningarn i bios bör väl vara stort sett samma då?

Kan nåt förstöras för windows installationen då jag sen efter linux sessionen är avslutad kopplar på den?
Citera
2024-06-01, 12:21
Bannlyst
Dom flesta linuxdistar bruka fixa multibookt. Men vad skall du använda Linux till? Om man bara vill åt LAMP stacken, kan en VM vara en lösning.
Citera
2024-06-01, 13:15
Medlem
Nej, det finns inga stora problem eller risker med att installera på en annan disk, annat än möjligen att du väljer fel disk vid installationen så att du skriver över Windows.

Jag har sett vissa problem med windows update, men det kunde lösas genom att boota från disken istället för MBR (detta var ett tag sedan).

Ska du bara testa på systemet så rekommenderar jag varmt att testa KDE (Kubuntu) istället för Gnome som Ubuntu kör som standard. Du kommer som windows-användare att känna dig mycket mer hemma i KDE. Det är mer likt och mycket bättre än både Windows och Gnome. Bara idioter som tycker Gnome är något att ha. Helt objektivt
Citera
2024-06-02, 11:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Funderat lite på det samma angåede min stationära med win 11 på ssd disk.

Vill altså skaffa en til ssd ,lägga linux på den linux på den,och boota stationära från den-och innan bara dra ur sata kablen från windows ssd-n och stoppa den i linux ssd-n.
(Har en amd ryzen cpu (första generationen) och ett asus mobo om det spelar nån roll.)

Inställningarn i bios bör väl vara stort sett samma då?

Kan nåt förstöras för windows installationen då jag sen efter linux sessionen är avslutad kopplar på den?
Du behöver inte hålla på att dra ut kablar utan det går att sätt upp en boot-meny där du väljer vilket O/S du ska boota.
Om man installerar tex. Linux Mint eller Ubuntu vid sidan om en redan existerande Windows-installation så brukar detta fungerar "out of the box".
Citera
2024-06-03, 08:13
Medlem
Det som KAN ställa till det, är om du har flera hårddiskar.
Jag skulle föreslå, att om du installerar Linux på samma hårddisk som Windows, så kopplar du ur alla andra tillfälligt.
Detta för att bootloadern (GRUB?), ska hamna på rätt ställe.
(Ska du installera Linux på en annan disk än din vanliga bootdisk, så blir det annat meck.)

Så, fortsätter: Du behöver göra utrymme tillgängligt på din hårddisk, detta kan troligen göras mha din USB-sticka du har tänkt installera Linux med. Beror lite på om det är en Live-USB-version eller bara en installations-USB. Är det ingen Live-USB så kanske du måste boota en sådan för att fixa utrymme.

Sen, vid installation så BÖR Linux upptäcka ditt Windows, och skapa en fin meny där du kan välja vilket OS du vill köra när du startar datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in