2024-06-02, 11:43
Medlem
Rozenkvartss avatar
Finns ju någon oskriven regel om ens ålder / 2 + 7, men tycker jag läser med jämna mellanrum om par som har betydligt större åldersskillnad mellan sig ändå.
Säg att en 30-åring blir tillsammans med en fräsch 50-åring, eller 20 och 40? Vilka fördelar/nackdelar finns? Var går din personliga gräns?
Min har tidigare gått från 5 år yngre till 10 år äldre men kluven nu då en äldre än så visat intresse som ser mycket trevlig ut. Blir ändå fundersam över hur en framtid kan se ut med större åldersskillnad och den äldre blir märkbart gammal?
Citera
2024-06-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Finns ju någon oskriven regel om ens ålder / 2 + 7, men tycker jag läser med jämna mellanrum om par som har betydligt större åldersskillnad mellan sig ändå.
Säg att en 30-åring blir tillsammans med en fräsch 50-åring, eller 20 och 40? Vilka fördelar/nackdelar finns? Var går din personliga gräns?
Min har tidigare gått från 5 år yngre till 10 år äldre men kluven nu då en äldre än så visat intresse som ser mycket trevlig ut. Blir ändå fundersam över hur en framtid kan se ut med större åldersskillnad och den äldre blir märkbart gammal?

Ska folk skaffabarn ihop så är det väl bra att de är jämnåriga med varandra +/- 10 års åldersskillnad. Detta då det främjar avkomman. Både biologiskt och socialt.

Ska de inte skaffa barn med varandra så går det väl med större åldersskillnad, så länge båda är över 18 år.
Citera
2024-06-02, 12:02
Medlem
Citat:
Finns det tycke och kemi så är allt annat sekundärt.
Citera
2024-06-02, 12:11
Avslutad
Ens egen ålder delat med två plus sju år är som du säger en gammal klassiker om vad som är moraliskt acceptabelt.

Carl XVI Gustaf är 78 (enligt uppgift och hörsägen) år och med den beräkningen skulle han kunna byta ut drottning Silva till en 46-årig kvinna utan dra vanära över Sverige och Hovet.

Allt beror på vad syftet är.
1. För befruktning, graviditeter och barnalstring är väl kanske 18 till 22 år det optimala eller lägre om man tänker skaffa en hel serie barn efter varandra och maximalt använda kvinnan genom hela livstiden.
2. För kärlek, samhörighet och livsperspektiv kanske någon som är 90 år är bättre.
3. För snusk och diverse perversioner så är kanske 40 är bäst

Allt kommer ner till vad man tycker och vad ens motiv är.
Citera
2024-06-02, 12:14
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensnyafru
Ens egen ålder delat med två plus sju år är som du säger en gammal klassiker om vad som är moraliskt acceptabelt.

Carl XVI Gustaf är 78 (enligt uppgift och hörsägen) år och med den beräkningen skulle han kunna byta ut drottning Silva till en 46-årig kvinna utan dra vanära över Sverige och Hovet.

Allt beror på vad syftet är.
1. För befruktning, graviditeter och barnalstring är väl kanske 18 till 22 år det optimala eller lägre om man tänker skaffa en hel serie barn efter varandra och maximalt använda kvinnan genom hela livstiden.
2. För kärlek, samhörighet och livsperspektiv kanske någon som är 90 år är bättre.
3. För snusk och diverse perversioner så är kanske 40 är bäst

Allt kommer ner till vad man tycker och vad ens motiv är.

Förstår såklart det spelar roll vad meningen med relationen är. Men säg man inte ska skaffa barn ihop och den ena är 30 och den andra 50. Efter 10 år är de 40 och 60. Tänker att med tid kan åldersskillnaden bli mer märkbar.
Kanske någon med erfarenhet som kan bidra till ämnet.
Citera
2024-06-02, 12:20
Medlem
untohydroxyls avatar
Skiter i regler och vad folk tycker. Dra in formler för att verka smart bara tyder på att du är en konformistisk nolla.

Hade jag varit 80 och kunde skaffa en 18åring så hade jag gjort det.
Citera
2024-06-02, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av untohydroxyl
Skiter i regler och vad folk tycker. Dra in formler för att verka smart bara tyder på att du är en konformistisk nolla.
Hade jag varit 80 och kunde skaffa en 18åring så hade jag gjort det.
Du måste nog hålla med om att relationer inte bara går ut på ögongodis. Relationer går väl ut på tre saker: Sex, samhörighet och framtid (fortplantning i biologisk mening).
Om det är sannolikt att mannen överlever åtminstone 18 år till så borde problemet med att skaffa barn inte vara särskilt stort för dem som gillar åldersskillnader.
Men i relationer så medför åldersskillnader att ju lägre i åldern man går desto mer ögongodis men samtidigt mindre samhörig och perspektiv.

Ögongodiset blir maximal för de flesta normala män med kvinnor runt 12 år medan samhörighet för de flesta normala män med den ålder blir minimal och snusket nog delat i 50/50 beroende på vad som sökes.
Citera
2024-06-02, 12:43
Medlem
untohydroxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensnyafru
Du måste nog hålla med om att relationer inte bara går ut på ögongodis. Relationer går väl ut på tre saker: Sex, samhörighet och framtid (fortplantning i biologisk mening).
Om det är sannolikt att mannen överlever åtminstone 18 år till så borde problemet med att skaffa barn inte vara särskilt stort för dem som gillar åldersskillnader.
Men i relationer så medför åldersskillnader att ju lägre i åldern man går desto mer ögongodis men samtidigt mindre samhörig och perspektiv.

Ögongodiset blir maximal för de flesta normala män med kvinnor runt 12 år medan samhörighet för de flesta normala män med den ålder blir minimal och snusket nog delat i 50/50 beroende på vad som sökes.

Det vanliga svamlet. Bryr mig inte. Du låter som en kärring.
Citera
2024-06-02, 13:11
Medlem
halaltarzans avatar
När jag var typ 40 så hade jag en kvinna som var 25, men på den tiden var man ju fortfarande en karl och hon fick så det hette duga. Tror båda var tämligen nöjda.

Nu när man blivit farbror så skulle det däremot inte funka med 15 års åldersskillnad. Nej, då behöver man någon som är närmare ens egen ålder och ungefär lika sliten som en själv i kroppen, och som man kan sitta och titta på Fråga doktorn med tillsammans.
Senast redigerad av halaltarzan 2024-06-02 kl. 13:49.
Citera
2024-06-02, 13:32
Medlem
Rozenkvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
När jag var typ 40 så hade jag en kvinna som var 25, men på den tiden var man ju fortfarande en karl och hon fick så det hette duga. Tror båda var tämligen nöjda.

Nu när man blivit farbror så skulle det däremot inte funka med 15 års åldersskillnad. Nej, då behöver man någon som är närmare ens egen ålder och ungefär lika liten som en själv i kroppen, och som man kan sitta och titta på Fråga doktorn med tillsammans.

Liten i kroppen?
Citera
2024-06-02, 13:33
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Liten i kroppen?

Sliten skulle det ju vara.
Citera
2024-06-02, 13:34
Medlem