2024-06-02, 10:17
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Man får innerligt hoppas att vårt land Sverige inte drabbas av samma totala katastrof som Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=NSaDsb5RcUQ

Är du rädd för att ryssland ska bli invaderat eller vad menar du nu?
Citera
2024-06-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Nej? Hur kan du få det till det? Jag snackar om fegisar och äckliga individer som attackera andra som Putin och om såna som dig som stöder ett sånt agerande. Är du trög eller hur tänkte du då du skrev ditt inlägg?

Du måste ju förstå bakgrunden till det hela. Den bakgrunden är att Ryssland känner sig hotat av USA och att de inte finns någon som helst vilja att förstå deras perspektiv. Istället är det ju för fan som om att man velat provocera fram ett krig. Och nu verkar det inte bättre än att man önskar eskalera det här kriget. För mig känns det inte otroligt att ett tredje världskrig ska bryta ut. Och jag kan för allt i världen inte se, varför mänskligheten skulle vara betjänt av det. Om det inleddes förhandlingar utifrån att dagens positioner i Ukraina fryses och att en ny utrikespolitik bedrivs av USA, då kan vi säkra freden i Europa. Om det innebär att Ukrainas gränser och status är något svävande i 20-30 år är det något jag ändå bejakar. Det viktiga är nu att bryta antagonismen mellan västeuropa och Ryssland. Att vi ska samarbeta i fred istället för att vara oförsonliga fiender i krig.
Citera
2024-06-02, 10:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
https://www.kyivpost.com/post/33567

Uff!

Hur tror ni detta tas emot av den relativt "rika" Moskva-befolkningen?

Den maximala skatten höjs från 15% till 22% för de som tjänar 2000 Euro eller mer per månad.

Skatten höjs alltså med 45-47%.

Tror Putins skattehöjning blir ett misslyckande. Det kommer att smitas på skatten, och mutas vid en granskning. Varför skulle skattemyndigheterna vara annorlunda ?
Citera
2024-06-02, 11:00
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så en etnisk rensning alltså? Det kliar nog i fingrarna hos politikerna men jag tror inte de kan genomföra det. Det finns bra ryssar också, även om inte jag träffat någon, än.

Tänkte mer på angripa dem på samma sätt som de angriper oss: störa, arrestera, cyberattacker, påverkanskampanjer utanför deras ambassad osv.
Har själv träffat en bra ryss. Hon hatar putte och vad rysseriet har blivit så in i helvete.
Citera
2024-06-02, 11:07
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Ja, det är troligen det som Sachs beskriver. Man vill avskära Ryssland från Svarta havet och att det påverkar de Ryska handelsvägarna. Så gissningsvis handlar det om att Ryssland är rädd för att de ska svältas ihjäl ekonomiskt av USA med det arrangemang för världsordningen de tänkt ut och som strikt ska gynna amerikanerna.

Sluta nu. Sachs börjar nästan gråta numer när.han blir konfronterad och inte har svar.

Hans tid är förbi, även om det är en person man kan respektera något. Inte lika dum som de andra ni drar upp hela tiden.
Citera
2024-06-02, 11:11
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vi börjar närma oss årsdagen av hans lilla kupp (24 Juni), jag har aldrig skrattat så gott som när han fick ett frispel och skulle erövra Moskva. Helvete vad många här i tråden bara stod med hakorna nere vid backen och undrade vad som pågick i det dysfunktionella landet.

För att inte tala om efterspelet, troll efter troll påstod att det var ett mästerstrategiskt schackdrag av Putler själv. Tanken var att placera wagnertrupperna i vitryssland och där skulle dom senare storma Kiev...
Ja det var onekligen en mycket spännande midsommardag!
Citera
2024-06-02, 11:21
Medlem
monken1s avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/PUYhNzkZhi
’The mercenary formelny known as Prince’ 😂
Citera
2024-06-02, 11:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
https://www.dn.se/kultur/peter-englund-ja-ryssland-har-blivit-en-fascistisk-stat/

Intressant och läsvärd artikel/krönika för de som kan läsa den. Bra beskrivning av dagens fascistiska Ryssland, dess Stalindyrkan etc. så man förstår varför Ryssland agerar som de gör.

Tack för detta.
Läser inte normalt DN.

Till våra neutrala, fredssträvande ryssapologeter, vill jag understryka dessa slutord från artikeln.

Citat:
Jag menar att det därför finns all anledning till tillförsikt, paradoxalt nog just därför att Putins Ryssland gjort denna allt tydligare vändning mot fascism. Det är ett farligt system med betydande styrkor men även med betydande svagheter. Men för att dessa svagheter ska bli fatala måste de demokratiska systemen som svar utveckla den kolossala kraft som vi är kapabla till, den kraft fascistiska regimer alltid underskattat, den kraft som krävs för att få stopp på den regressiva, aggressiva, militaristiska makt som nu sakta spränger sig fram genom Ukrainas städer och byar. Lätt kommer det ej att bli. Men historien lär oss att det går.

Med hälsningar, slutet kommer att komma för Putin.
Citera
2024-06-02, 11:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Ja, det är troligen det som Sachs beskriver. Man vill avskära Ryssland från Svarta havet och att det påverkar de Ryska handelsvägarna. Så gissningsvis handlar det om att Ryssland är rädd för att de ska svältas ihjäl ekonomiskt av USA med det arrangemang för världsordningen de tänkt ut och som strikt ska gynna amerikanerna.

Jaså? Varför inleder Ryssland sin invasion med att försöka ta Kyiv, eller åtminstone att plocka Zelensky?

Varför fortsätter den med att utropa oblaster långt från svarta havet som ’evigt ryska’?

Flottbasen på Krym var väl fö redan under rysk kontroll genom avtal, och skulle fortsätta att vara det under överskådlig framtid.
Citera
2024-06-02, 11:30
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur tänkte dom där, blir ju shishkebab på andra sidan?

Kallas shashlik i Ryssland. Grillad ryss blir således shashlik.
Citera
2024-06-02, 11:35
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du behöver inte vara orolig, drick du din dunk med vodka och colla ner lite, Sverige finns kvar imorgon.

Världen har aldrig varit närmare total ödeläggelse än nu. Och risken ökar varje dag. Var detta slutar vet vi inte.
Citera
2024-06-02, 11:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Världen har aldrig varit närmare total ödeläggelse än nu. Och risken ökar varje dag. Var detta slutar vet vi inte.

Som sagt. Man glädjer sig åt ironin när nu stryker med i en attack från Ryssland.

’Hjelp vi är ju för rysk imperialism!’
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in