2024-06-02, 10:45
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Först måste du visa att "etern" finns. Vilket du såklart kommer att misslyckas med eftersom vi vet att det inte finns någon ether.

Nej det måste jag inte. Etern är den elektromagnetiska dansen helt enkelt.
Citera
2024-06-02, 10:49
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Tycker det låter löjligt. Vi har redan attraherande och frånstötande fenomen som vi känner till.
Folk borde väl va klistrade mot backen om det håller allt ner med att större massa drar till sig mindre massa.

Om gravitation varit en frånstötande kraft hade jag förstått den mer. Att med extern press hålla allt på plats..

Men troligtvis är världen lika elektrisk som vi och vi har en relation till det elektriska "grid" vi står på.
Det är precis så det förhåller sig. När folk står upp på marken är fötterna "klistrade" mot mot backen (som du uttryckte det). Om de står på en pall hindrar pallen att de kommer närmare marken. Av någon outgrundlig anledning har människan och andra djur utvecklat lagom muskelmassa för att i viss mån motverka gravitationens kraft. Det är alltså musklerna som gör att du kan resa dig upp ur sängen, gå, springa och hoppa några centimeter. Utan gravitation skulle vinden blåsa iväg dig RUNT JORDKLOTET.
Citera
2024-06-02, 10:53
Medlem
Citat:
Om det inte finns nån gravitation och allt är elektrisk laddning som reglerar attraktion fungerar det på en platt jord.

Ja jag vet inte tillräckligt om gravitation för jag har sett den som en "place holder" tills nån listar ut vad som händer..

Men vi ju att det inte beror på "elektrisk laddning." Saker har en tyngd även fast det inte finns någon laddning.

Lever du i villfarelsen att vi inte kan mäta laddning? Att vi inte kan göra saker oladdade? Det kanske inte är den vanliga och välkända elektriciteten du pratar om utan någon ny mystisk "elektricitet" du pratar om?

Citat:
Ja jag vet inte tillräckligt om gravitation för jag har sett den som en "place holder" tills nån listar ut vad som händer..

Men du, vi har listat ut vad som händer. Redan för 500 år sedan.
Citera
2024-06-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det är precis så det förhåller sig. När folk står upp på marken är fötterna "klistrade" mot mot backen (som du uttryckte det). Om de står på en pall hindrar pallen att de kommer närmare marken. Av någon outgrundlig anledning har människan och andra djur utvecklat lagom muskelmassa för att i viss mån motverka gravitationens kraft. Det är alltså musklerna som gör att du kan resa dig upp ur sängen, gå, springa och hoppa några centimeter. Utan gravitation skulle vinden blåsa iväg dig RUNT JORDKLOTET.

Jo men allting du styr dina muskler med är ju elektriska impulser. Sammandragningar och återväxt.
Vi är ju bevisat, helt uppenbart elektriska varelser. Eller styrda av elektriska signaler.

Känns bara dumt att förbise det och fokusera på varför döda ting faller.
Citera
2024-06-02, 10:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om det inte finns nån gravitation och allt är elektrisk laddning som reglerar attraktion fungerar det på en platt jord.

Jo fast elektrisk laddning är lätt att mäta så finns det en elektrisk tyngdkraft så hade den upptäckts för hundratals år sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det måste jag inte. Etern är den elektromagnetiska dansen helt enkelt.

Om någon ska ta dig på allvar så jo. Vill du bara sitta och skriva osammanhängande trams så nej.
Citera
Medlem
Citat:
Men vi ju att det inte beror på "elektrisk laddning." Saker har en tyngd även fast det inte finns någon laddning.

Lever du i villfarelsen att vi inte kan mäta laddning? Att vi inte kan göra saker oladdade? Det kanske inte är den vanliga och välkända elektriciteten du pratar om utan någon ny mystisk "elektricitet" du pratar om?

Men du, vi har listat ut vad som händer. Redan för 500 år sedan.

Ok. Vadå när det inte finns nån laddning? Du menar i en bur som människor byggt av materia med elektrisk laddning?
Citera
2024-06-02, 11:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Utan gravitation skulle vinden blåsa iväg dig RUNT JORDKLOTET.
Nej, det skulle den inte. Det skulle inte finnas någon atmosfär eftersom den skulle försvunnit ut i rymden. Hela jorden skulle fallit sönder i små bitar som spridits ut.

Som apokalyptiskt scenario vore det ett oväntat sätt att dö om gravitationen plötsligt slutade fungera.
Citera
2024-06-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast elektrisk laddning är lätt att mäta så finns det en elektrisk tyngdkraft så hade den upptäckts för hundratals år sedan.

Ok, Hur hade den upptäckts innan vi hade maskiner att manipulera det hela?
Det har ju upptäckts nu.
Citera
2024-06-02, 11:06
Medlem
Citat:
Om någon ska ta dig på allvar så jo. Vill du bara sitta och skriva osammanhängande trams så nej.

Ta mig absolut inte på allvar. väldigt viktig ni kollar upp vad jag säger.
Citera
2024-06-02, 11:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ok, Hur hade den upptäckts innan vi hade maskiner att manipulera det hela?
Det har ju upptäckts nu.
Vad menar du med det. Att mäta upp elektricitet har människan kunnat sedan Alexandra Voltas och Benjamin Franklin dagar.
Citera
2024-06-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad menar du med det. Att mäta upp elektricitet har människan kunnat sedan Alexandra Voltas och Benjamin Franklin dagar.

Jag menar att dom inte fått bowlingklot att sväva förns nu.
Eller så har det här pågått länge och det är inge konstigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in