2024-06-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Man brukar inte tala med björnar. Men jag skulle inte kalla det att man mötte en björn för att man såg den 100 meter bort (vare sig man stod på balkongen eller ej).

precis men man "möter dem" även om man inte talar med dem...eller hur?

du kan även prata om möten med annat. ex tågmöten, eller möte mellan kulturer.
och självklart kan du även utgå från att ex nu björnar har möten med något annat ex en människa

och nej, jag skulle heller inte prata om ett möte om jag såg en björn från en balkong...men däremot om jag stötte på en björn på 100 meters avstånd i naturen ex. har med att man är på samma plan att göra.
Ingen möter någon från en balkong annat än om mötet sker på balkongen.
Citera
2024-06-01, 23:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Det här var ett väldigt märkligt resonemang. Ett tåg är ett tåg men man vill inte möta det ändå.
Varför vill du inte möta ett tåg?
Det går på sin räls och håller man inte kollisionskurs så är det helt ofarligt.
Citera
2024-06-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför vill du inte möta ett tåg?
Det går på sin räls och håller man inte kollisionskurs så är det helt ofarligt.
Då mötte du det inte.

Se, så kan man resonera.
Citera
2024-06-01, 23:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, du förstår inte statistik. Alla som läst tråden vet det redan. Hade du något nytt att tillföra eller ska du skriva samma inlägg du redan skrivit minst 100 gånger i tråden?
Ni är några stycken som inte förstår när statistik är applicerbart och inte - ja, det har vi sett.
Lite lustigt också att du kör med "alla". "Alla" och "ingen" är ju bekväma så slipper man stå för det man tycker själv
Citera
2024-06-01, 23:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Då mötte du det inte.

Se, så kan man resonera.
Ja, du får förstås resonera hur du vill - men särskilt verklighetsförankrat är det ju inte.
Det normala när man möter någon/något är att man inte är på kollisionskurs, utan passerar varandra utan att frontalkrocka.
Citera
2024-06-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ni är några stycken som inte förstår när statistik är applicerbart och inte - ja, det har vi sett.
Lite lustigt också att du kör med "alla". "Alla" och "ingen" är ju bekväma så slipper man stå för det man tycker själv

Vad menar du? Jag är helt öppen med vad jag tycker och det är att du inte förstår statistik och är en idiot. Den här är talande för dig:

https://pbs.twimg.com/media/GN4hvgdWUAAV7ZN?format=jpg&name=large
Citera
2024-06-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Få se nu..vi går igenom "värstingarna" i alla tabellerna

War
World War II - japp helt klart ett västerländskt fenomen, startat och drivet av västerländsk kultur.
har utan konkurrens haft ihjäl mest människor på ett bräde.
Som jag skrev, och som du avfärdade. Men nu passar det.

Men jag är inte helt säker på att alla skulle hålla med dig om att Imperial Japan var västerländsk kultur, eller ens Sovjetunionen.
Citat:
Political repression
Atlantic slave trade - japp västerländskt fenomen, även om det går hävda att det fanns "ombud" även i andra kulturer som skötte delar av "handeln" så var det definitivt drivet av européer och europeisk kultur.
Slaveri var definitivt inte ett västerländskt fenomen vilket du ser i listan.

Citat:
Anthropogenically exacerbated disasters
Jag har inte nämnt något om katastrofer men även där är kineserna värst, om du bara lärde dig läsa tabeller.
Citat:
så? hade jag kanske fel då jag hävdar att västerlandet...dvs europeisk kultur förmodligen är det värsta på att bete sig som svin mot andra...

don't think so
Jo, du har helt fel. Du har även visat att du inte kan argumentera, inte kan läsa tabeller, inte kan ta åt dig av fakta, inte är konsekvent, argumenterar oärligt, är otrevlig, och så vidare.
Citera
2024-06-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ja, du får förstås resonera hur du vill - men särskilt verklighetsförankrat är det ju inte.
Det normala när man möter någon/något är att man inte är på kollisionskurs, utan passerar varandra utan att frontalkrocka.
Det finns verkligen ingenting i denna diskussion som gäller det normala, det gäller om man möter Ted Bundy eller inte.
Citera
2024-06-01, 23:53
Medlem
I vad en kultur åstadkommit får man också räkna med positiva saker.

Väst-kulturen har räddat livet på miljoner med U-hjälp och forskning inom medicin.

Väst behöver alltså inte skämmas och tycka vi är sämre.

Anledningen WW2 kom till var att Tyskarna kom i en dålig känsla och började hata sin omgivning.

Vi behöver alltså utveckla metoder där vi inte kommer i hat.

Tyvärr är kommunism också mycket hatisk.
Senast redigerad av Prepper 2024-06-01 kl. 23:55.
Citera
2024-06-01, 23:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det finns verkligen ingenting i denna diskussion som gäller det normala, det gäller om man möter Ted Bundy eller inte.
Nej, du har missförstått diskussionen helt - och det är ju vad jag och andra försökt få dig och andra att förstå hela tiden.
Ni förstår inte och därför svamlar ni på om ovidkommande strunt och försöker låtsas att det är relevant.
Citera
2024-06-02, 00:00
Medlem
Citat:
Nej, du har missförstått diskussionen helt - och det är ju vad jag och andra försökt få dig och andra att förstå hela tiden.
Ni förstår inte och därför svamlar ni på om ovidkommande strunt och försöker låtsas att det är relevant.
Nej, det är du som har missförstått, och det är många som försökt påpeka.

Du tror att känslor är fakta. Precis som Merapi och övriga i tråden.

Det är ok att ha känslor och att agera efter dem. Men de är inte fakta.
Citera
2024-06-02, 00:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det är du som har missförstått, och det är många som försökt påpeka.

Du tror att känslor är fakta. Precis som Merapi och övriga i tråden.

Det är ok att ha känslor och att agera efter dem. Men de är inte fakta.
Frågeställningen "man eller björn" handlar inte om "fakta" utan om upplevd trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in