2024-06-01, 23:22
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur tänkte dom där, blir ju shishkebab på andra sidan?
Man undrar hur mycket av sånt här ryssar kan se?
Det finns ju hundratals klipp på där man ser ryssar som skjuts eller sprängts, där man zoomat in ansiktet på ryssen då han dör eller håller på att dö, skjuter huvudet av sig själv eller spränger sig själv med en handgranat.

Det måste ju vara extremt jobbigt och vidrigt för anhöriga att få se detta via nätet och sen få höra av militären att de bara är MIA?
Citera
2024-06-01, 23:23
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Hur tänkte dom där, blir ju shishkebab på andra sidan?

I det här fallet.. Vad jag vet så har du några typer av FPV-självmordsdrönare som jag misstänker dom försöker skydda sig emot.

Den första med sprängladdning och en kontaktpunkt för att utlösa sprängladdningen. Om dom råkar ut för den typen så ja, det finns en viss sannolikhet att drönaren bara kommer damma in i buren och sedan händer det ingenting mer.

Men ingenting är statiskt i detta krig, så vi har även självmordsdrönare med stridsspetsen från raketgevär. Jag vet inte riktigt om dom kommer att detonera, men där har du en stråle av smält koppar tänkt att penetrera några cm med pansar, där kan det bli dystert om den utlöses.

Men bara för att, en tredje typ är flygande Claymoreminor. Ingenting som utlöses vid kontakt med metallburen så det är drönaroperatören som flyger in i närheten och utlöser minan. Rätt så effektivt vad jag har sett.. (Ukraina har en egen version av Claymoreminan, men tänk dig 700 stålbollar kraftigt accelererade av en sprängladdning här)
Citera
2024-06-01, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Man undrar hur mycket av sånt här ryssar kan se?
Det finns ju hundratals klipp på där man ser ryssar som skjuts eller sprängts, där man zoomat in ansiktet på ryssen då han dör eller håller på att dö, skjuter huvudet av sig själv eller spränger sig själv med en handgranat.

Det måste ju vara extremt jobbigt och vidrigt att få se detta via nätet och sen få höra av militären att de bara är MIA?

Ja det kan man fråga sig, men är man uppvuxen med dedovchina så är det kanske en smal sak att titta på? Det händer ju inte mig liksom?
Citera
2024-06-01, 23:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTwin
Ryska kanaler på telegram säger att Ukraina har börjat en motoffensiv i Kharkiv regionen och flera säger att Ryssen flyr från sina positioner men vi får väl ta det med en nypa salt och se hur läget är imorgon.

Här är en tweet tex https://x.com/PStyle0ne1/status/1796987967753297999

Ja det verkar som ryssarna får på nöten! "Magyar birds" har flyttat dit från Kherson med sina drönare också.

https://x.com/NOELreports/status/1797009471073382572
Citera
2024-06-01, 23:25
Medlem
Razamatazs avatar
Trist att Sverige är ett av de länder som inte betalat vad de utlovat vad gäller tjeckiska initiativet att förse Ukraina med artillerigranater.

Verkar finnas stora möjligheter att få tag på större mängder granater sålänge pengarna finns, men är man för långsam plockar ryssen dom istället..
Citat:
President Petr Pavel mentioned the figure of 800,000 shells, and we can indeed provide this supply. But we could increase this to 1.5 or 2 million. The only thing we need to make this happen is enough funding. We’re talking about contributions from about 20 countries. But only five have paid so far.
Citat:
It works like this: you contact a partner who has ammunition or weapons that you want to send to Ukraine. And if you have enough money right now to make an advance payment faster than the Russian side does, the weapons go to the Ukrainian Armed Forces. If it's slower, sometimes you come back and hear the answer: "That's it, there are no more". And you realise that the shells have gone to the Russian side.
https://www.eurointegration.com.ua/eng/articles/2024/05/31/7187138/
Citera
2024-06-01, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
I det här fallet.. Vad jag vet så har du några typer av FPV-självmordsdrönare som jag misstänker dom försöker skydda sig emot.

Den första med sprängladdning och en kontaktpunkt för att utlösa sprängladdningen. Om dom råkar ut för den typen så ja, det finns en viss sannolikhet att drönaren bara kommer damma in i buren och sedan händer det ingenting mer.

Men ingenting är statiskt i detta krig, så vi har även självmordsdrönare med stridsspetsen från raketgevär. Jag vet inte riktigt om dom kommer att detonera, men där har du en stråle av smält koppar tänkt att penetrera några cm med pansar, där kan det bli dystert om den utlöses.

Men bara för att, en tredje typ är flygande Claymoreminor. Ingenting som utlöses vid kontakt med metallburen så det är drönaroperatören som flyger in i närheten och utlöser minan. Rätt så effektivt vad jag har sett.. (Ukraina har en egen version av Claymoreminan, men tänk dig 700 stålbollar kraftigt accelererade av en sprängladdning här)

Jag tänkte på en sådan med spröt framför sig som utlöser granaten, sprängkraften borde skicka ryssen rakt igenom metallgallret på andra sidan= shishkebab.
Citera
2024-06-01, 23:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ok. Du går tillbaka till 2014 och Maidan. Gissar att du vill prata om våldet i Kiev.
Du vill prata om presidenten som blev avsatt.
Du vill prata om ryskan som förbjöds.
Du vill prata om folkmordet i östra Ukraina.

Är jag rätt på det?

Nej du verkar ju redan känna till detta. Jag menar bara att man inte bara ska fokusera på Ryssland och Putin och kasta bränsle på brasan utan en realistisk plan för ett framtida Ukraina i fred.

Ska de ockuperade delarna fortsätta vara en del av Ryssland eller ska det bli en delning av landet och en tvåstatslösning?

Tyvärr ser jag chanserna till ett enat Ukraina nu är så gott som obefintliga. Kanske finns en liten chans med ett mycket långtgående regionalt självbestämmande.
Citera
2024-06-01, 23:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det verkar som ryssarna får på nöten! "Magyar birds" har flyttat dit från Kherson med sina drönare också.

https://x.com/NOELreports/status/1797009471073382572

Jag funderar på den där befälhavararen Magyar ("badaboom"), är han minoritetsungrare i Ukraina? Magyar = ungersk.
Citera
2024-06-01, 23:30
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han har alltid bara rapporterat vad han läst på X och Telegram. Om han rapporterade något som inte redan är känt skulle ukrainska säkerhetstjänsten ta honom. I början var ju många mer fria i sin rapportering men efter att det ledde till ryska attacker med stora förluster så är "opsek" nödvändigt nu om man skall skriva i eget namn.
Ok då stämmer det med jag konstaterat?
Citera
2024-06-01, 23:32
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej du verkar ju redan känna till detta. Jag menar bara att man inte bara ska fokusera på Ryssland och Putin och kasta bränsle på brasan utan en realistisk plan för ett framtida Ukraina i fred.

Ska de ockuperade delarna fortsätta vara en del av Ryssland eller ska det bli en delning av landet och en tvåstatslösning?

Tyvärr ser jag chanserna till ett enat Ukraina nu är så gott som obefintliga. Kanske finns en liten chans med ett mycket långtgående regionalt självbestämmande.

Vi kan börja med att Ryssland lämnar Ukraina och betalar skadestånd. Du börjar i fel ände här, men det är troligen så att du vill blanda bort korten.
Citera
2024-06-01, 23:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag funderar på den där befälhavararen Magyar ("badaboom"), är han minoritetsungrare i Ukraina? Magyar = ungersk.

Kanske, de har ju konstiga smeknamn i ukrainska militären.

Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ok då stämmer det med jag konstaterat?

Ja det stämmer, men han är ju bra om man vill ha en sammanfattning av läget och inte slösar så mycket tid på X som jag. Ungefär som Vilderäng. (?)
Citera
2024-06-01, 23:38
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam

De här små FPV ser man att de har en enkel trådslinga i fronten som man ser i kameran som är sensorn som smäller av laddningen. Även tyngre drönare verkar ha liknande trigger? Men Ok krångla inte till nåt som fungerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in