Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Jag har en fråga till er som stödjer att vi fortsätter sända vapen till Ukraina. Kriget måste ju sluta någon gång. Hur tror ni kriget kommer sluta? Vad är er realistiska "fredsplan"? Hur har ni tänkt att den interna splittringen som funnits i sekler i Ukraina mellan gamla Polen-Litauen och gamla Novorossiya ska lösas? Hur löser ni Krim-frågan?
Ska jag gissa på något så gissar jag på en förhandlingslösning när Ryssland inser att något som helst vidare avancemang är uteslutet.
Så länge Ryssland tror att de kan avancera är förhandlingar sannolikt omöjligt därför att de mer eller mindre kommer kräva något som liknar ukrainsk kapitulation.
Ryssland kommer inte kunna ställa krav på Ukraina om demilitarisering som de gjorde i Istanbul och därmed omöjliggjorde ett avtal.
Mest troliga är att Ryssland lämnar Zaporizhzhia och Kherson men att Ukraina i övrigt tvingas ge upp övrigt där fronten går.
Ukraina kommer sedan att beväpna sig till tänderna för att skydda sig mot en ny rysk invasion.
Mycket kan dock hända som helt förändrar läget. Politisk eller ekonomisk kollaps i Ryssland. Putin dör. Väst bestämmer sig för att göra vad som krävs för att Ukraina ska kunna besegra Ryssland militärt och Ukraina driver ryssarna bakåt. Väst upphör med stöd.
Den enda korrekta fredsplanen är naturligtvis att Ryssland helt lämnar Ukraina och att de Ukrainare som vill leva under den fascistliknande ryska diktaturen flyttar till Ryssland. Sen skulle det naturligtvis finnas motsättningar i vissa områden men det går över.