Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Den förklarar varför valet är rationellt för kvinnor.
Knappast, om artikeln inte tar upp exponeringsgraden, utan bara presenterar absoluta tal. Det är inte rationellt. Speciellt inte två absoluta tal där det ena gäller under en kvinnas livstid, och det andra talet gäller under 15 år. Det är ju ohederligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Visst...
Du kan räkna på:
Hur många män respektive björnar existerar i skogen?
hur många kvinnor i skogen har skadats, våldtagits, mördats av en man respektive björn i nämna skog...

Ok, då räknar vi lite på det.
För att få fram alla dessa kvinnliga offer för män måste vi dela hela jordens människopopulation med 6, vilket ger 1333333333 kvinnliga offer.
Detta ställt emot dessa 664 björnattacksoffer, ger det alltså att männen skulle vara 200803213% farligare än en björn. Detta menar jag är en oärlig siffra.
Om vi istället klyver jordens människopopulation på mitten, för att få fram hanarna, och sedan drar bort 10% för att få bort pojkar som är svagare en kvinna, så landar vi på 3600000000 potentiella mördare och våldtäktsmän.
Den första siffra jag hittar angående den globala björnpopulationen är 200000.
Detta ger då ett förhållande på 1800000% flera män än björnar.
Då går vi vidare och titta på kvinnliga offer.
Påståendet att det bara skulle vara jägare som drabbas är nog svårstyrkt. Rent anekdotiskt har jag nog sett ungefär lika många videoklipp och vittnesuppgifter från jägare som från andra, som råkat ut för björn. Men här finns givetvis ett "selection bias"-problem, där fler jägare av naturliga skäl överlever och kan vittna om björnattacker. I brist på konkreta siffror väljer jag att utgå ifrån att hälften av björnattackerna är mot kvinnor. Det finns även kvinnliga jägare nu för tiden.
Så den givna siffran 664 blir då 332. Men då perioden 15 år är ganska godtycklig, och att den andra siffran vi har om kvinnor är över en livstid, så väljer jag att räkna om till en livstid på 80 år, och får då fram 1771 kvinnor som drabbas av björnattacker under sin livstid.
Detta ger då att kvinnor skulle råka ut för män i 67771084% högre omfattning än björn.
För att nu fram en första siffra på hur mycket farligare män är gentemot björnar så måste vi ju ta fram en totalkvot mellan antalskvoten och offerkvoten, vilket då landar på att män skulle vara 3765% farligare än björnar.
Nu kan vi då se att jag hade rätt i mitt ursprungliga påstående, att man måste vikta var korrekt. Om vi inte viktade fick vi alltså en siffra på 200803213%, genom att vikta som jag föreslog så blir den 3765%. Det är en enorm skillnad.
Anser jag nu efter denna uträkning att män är 3765% farligare än björn. Nej. Populationernas storlek ger givetvis inte hela bilden.
Den första faktorn som vi inte tagit hänsyn till här är att människor söker sig till varandra. Björnar håller sig till stora delar undan människor, även om vissa letar sig till bilar och hus för att de lärt sig att det kan finnas mat där.
Den andra faktorn vi inte tagit hänsyn till är om män i skog och mark möjligen är mentalt friskare individer än män i stort. Jag utgår ifrån att så är fallet, men har ingen siffra på det.
En tredje faktor är väl om den där siffran på en tredjedel är applicerbar på Sverige, eller om det är andra kvinnohatande kulturer som dragit upp den siffran.
Så nu får ni argumentera för att dessa faktorer tillsammans inte överstiger en total faktor av 37. Argumentera gärna, men ska ni komma med siffror, så kom med vettigt viktade siffror, och hederliga siffror.