Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Fast är inte det ett tankefel? Själva konceptet skam bygger ju på att den uthängde bryr sig om vad andra tycker. Det finns ju ingen anledning att känna skam ifall andras åsikt inte spelar någon roll. Och det är ju det du säger i meningen innan, att de här människorna inte bryr sig om vad andra tycker.
Är det inte snarare så att skam bara fungerar på människor som försöker leva dubbelliv? En uthängning handlar ju om att visa upp den sida som den uthängde försöker dölja. Vi ser ju detta på exempelvis Dumpen. De enda som påverkas av uthängningen är sådana som har något att förlora, exempelvis fru eller arbete. Många gäddor saknar detta och påverkas inte, dvs saknar fallhöjd (vilket tråden om gäddorna ofta beklagar sig över). Och det är absolut inte lika stigmatiserande att köpa en vuxen hora som att försöka grooma ett barn. Prostitution är trots allt världens äldsta yrke och den svenska prostitutionslagstiftningen är väldigt ny. Det finns inte samma kulturella antipati mot horköpare som mot pedofiler.
Jag tror att du försöker skapa en förutsättning som inte finns, ärligt talat.
Jag förstår ditt svar. Jag lyckades inte separera mitt inlägg ordentligt. Det finns de som inte bryr sig och de som "något att förlora" men jag skulle vilja påstå att det finns mellanskvalpare som har den förstnämnda attityden men som ändå inte vill bli outade, just för att skamen fortfarande finns.
Alla människor (förutom undantaget de som har fel i hjärnan) känner känslor hur mycket man än inte vill det. "Jag skäms inte!" säger man ofta men själva känslan kan ändå komma fram, det är hur den hanteras som skiljer vissa ifrån. Visst kommer vissa att även trycka ner den skamen men jag tror många ändå inte vill att deras kollegor, vänner, föräldrar eller andra nära ska veta att de köper sex oavsett hur mycket de säger att de inte bryr sig.
Det är inte riktigt svart och vitt helt enkelt och jag ber om ursäkt om inlägget innan var lite magert.