2024-05-31, 18:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Peter Gerhardsson verkar dela min åsikt här. Två natury centrar. Sen ska väl sägas Ellen inte har Stinas defensiva kvaliteter ännu men hon är 19 och i början av sin utveckling

Tänkte mer att Wangerheim är mycket mer av en boxspelare än Blackstenius (även om Blackstenius gör en del mål från/i boxen). Blackstenius upprätthåller en press och utmanar motståndarnas backlinje genom att springa utan boll (och ibland med boll) utanför straffområdet och det gör väl inte Wangerheim? Men jag har inte sett så mycket av Wangerheim att jag kan ha missuppfattat hennes spelstil.
Citera
2024-05-31, 18:46
Medlem
Citat:
Har startelvan kommit ännu? Hittar inget när jag söker. Intressant att se om Ellen Wangerheim går in direkt på Stina Blackstenius plats. De är ju väldigt lika i sin spelstil.

Känns rätt otänkbart, har Wangerheim ens levererat i U23-landslaget? Viktig match ikväll, så mer troligt med Janogy som center eller liknande..
Citera
2024-05-31, 19:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Känns rätt otänkbart, har Wangerheim ens levererat i U23-landslaget? Viktig match ikväll, så mer troligt med Janogy som center eller liknande..

Mja, jag tror väl inte på Wangerheim i startelvan utan spekulerar mera. PG är inte direkt känd för att överraska ( jag har den största respekt för allt han åstadkommit med landslaget)
Citera
2024-05-31, 19:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Nu kom startelvan. Ingen Wangerheim, Cato, Kafaji eller Winberg. Säger inte att det är fel men kanske lite trist.
Citera
2024-05-31, 19:26
Medlem
Citat:
Nu kom startelvan. Ingen Wangerheim, Cato, Kafaji eller Winberg. Säger inte att det är fel men kanske lite trist.

ska jag in och läsa om varför inte Kafaji får starta, hon har gjort det så bra i häcken ju
Citera
2024-05-31, 19:37
Medlem
Citat:

Känns väntat och ser inga överraskningar alls, men hoppas på speltid för ovanstående spelare..
Citera
2024-05-31, 19:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Rimlig uttagning.
Citera
2024-05-31, 23:32
Medlem
Irland-Sverige 0-3
England-Frankrike 1-2

Kommentar: Briljanta resultat ikväll, vilket gör att Sverige nu är top-2 i gruppen, samtidigt som man har fördel av hemmaplan mot England..

Båda lagen har hemmamatcher mot Irland och bortamatcher mot Frankrike som återstår..

Helt planenligt tar fransyskorna kommandot i gruppen och Sverige o England får slåss om den andra direktplatsen till EM!
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-05-31 kl. 23:35.
Citera
2024-06-01, 09:24
Medlem
Citat:
Kanske är det orsaken och jag är ingen ålderfascist men ser EM-kvalet som en möjlighet att testa lite nytt. Redan nu borde siktet vara inställt på VM 2027 då många av dagens veteraner lär vara borta. Det tar tid att spela in ett nytt lag.

Det går ju inte när alla ”kval” matcher är mot Spanien, England och Frankrike. Men mot Irland går det. Peter gjorde faktiskt byten så fort Sverige hade 2-0 och det alltså fanns en buffert.

Men jag håller med att det finns några st man kanske borde fundera på om det är dags att gå vidare. Ser inte poängen med att Jakobsson ska få 15 min speltid t ex. De minuterna med 3-0 mot Irland borde gå till en yngre spelare.
Citera
2024-06-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peak77
Landslagsvecka igen och det återstår att se om diverse sportkrönikörer liksom när det begav sig i april kommer basunera ut att det är roliga matcher, men att det inte spelar någon roll eftersom alla går till EM. Det spelar stor roll för chansen att ens ta sig vidare från EM:s gruppspel (!) för ett lag som Sverige som annars prenumererar på topp fyra-placeringar i stora mästerskap, eftersom seedningen till gruppspelet baseras på placeringen i kvalgruppen. Ska vi lottas in som trea i en grupp kan vi hamna under exempelvis Spanien/Frankrike/Tyskland som etta och England som tvåa och behöva slå ut en av dem redan i gruppen för att ens få en chans på kvartsfinal.

Vi ställde till det genom ett dåligt Nations League där vi hamnade bakom Italien, som visserligen var en tuff och lite missvisande grupplottning för vår del eftersom världens bästa lag Spaniens ranking släpade efter i förhållande till verkligheten och de lottades som "sämre" än Sverige i samma grupp. Det var det med OS-platsen, men det var fortfarande vårt fel att bli sämre än Italien för fortsatt UEFA-seedning. Förr eller senare måste vi komma tvåa i Nations League-grupp eller detta EM-kval för att visa att vi ska vara kvar på den internationella toppscenen och undvika sämre seedning med svårare lottningar och krångligare vägar framöver.

Olivia Schoughs fanclub ute och härjar i landslagsuttagningen på sociala medier som vanligt sedan VM, förutom när hon faktiskt var med i truppen mot Bosnien. Vem plockar man bort som vänsterytter om hon ska in? Rolfö eller Janogy? Hammarlund och Wangerheim är med som centrala anfallare, så jag antar att Janogy är tänkt till vänster som tidigare i landslaget. Kaneryd och Jakobsson till höger och Vinberg som kan spela på båda kanter. Någon måste ju bort för att ta med Schough. Kaneryd skiftade även över till vänstern fram och tillbaka med Rolfö under matchernas gång senast. Jakobsson kan väl diskuteras mot Schough, men Schough konkurrerar väl mer med de andra på vänsteryttern. Eftersom Gerhardsson även använde Jakobsson sist mot Frankrike kan man ju inte heller, bedömt utifrån hans agerande och inte våra egna önskemål, säga "Varför tar han med henne?" om han uppenbarligen har ett användningsområde för henne. Jakobsson levererade dock mycket bättre i Amerikat inför förra uttagningen än inför denna jämfört med Schough i Allsvenskan.

Mittfältet är tunt fan, både just nu i kvalet och vad man kan se i framtiden. Bakom Angeldahl och nu skadade Rubensson har vi Bennison som inte verkar ta sig över Everton-nivå och Zigiotti, jämfört med andra positioner där vi har Barcelona, Bayern München, Chelsea och Arsenal som klubbadresser. Rybrink har lämnat återbud utan att någon ersättare tas in, så det blir bara en spelare som får sitta på läktaren när matchtruppen ska bli 23 stycken. Känns som Cato behövs på bänken med detta mittfält. Startar Janogy centralt med Hammarlund som avbytare blir det nog Wangerheim på läktaren. Är Janogy tänkt som avbytare för Rolfö till vänster kanske det blir på något annat sätt. Kanske Glas på läktaren men med i truppen för att fasas tillbaka till landslaget? Kullberg avbytare både centralt och till höger.

Hoppas själv kanske på Janogy centralt från start efter att hon såg stark ut (bokstavligen. Irland kan bli fysiskt) med två mål i cupfinalen i helgen. Hammarlund satte dit en också.

Det är klart alla vill att Sverige ska ta en direktplats. Men har du ingen förståelse för att det är svårt att vinna mot England och Frankrike? Med den här strukturen med division A, B och C så är det inte bara 1an och 2an som kommer gå till EM från div A. Det blir nog ca 12-13 lag från A och 3-4 från B, inklusive Schweiz. Och noll från C.

Det viktigaste är ändå att inte komma 4:a och blir nerflyttad. Sverige ska vinna mot Irland för vi är bättre än de. Riktigt så enkelt är det inte mot Frankrike och England, men Sverige kan vinna mot dem.

Nu när Frankrike slog England har de tagit ett väldigt starkt grepp om gruppen. 9 p och både Sve och Eng på 4. Ser Sverige till att vinna mot Irland igen hemma så har vi en bra chans att ta andraplatsen sen, avgörs i sista matchen mot England på Ullevi.
Citera
2024-06-01, 09:32
Medlem
Citat:
Har startelvan kommit ännu? Hittar inget när jag söker. Intressant att se om Ellen Wangerheim går in direkt på Stina Blackstenius plats. De är ju väldigt lika i sin spelstil.

Har du aldrig sett Peter coacha förut? Är man på sin första samling får man vara glad om man får spela 5 min, man får inte starta…
Citera
2024-06-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Irland-Sverige 0-3
England-Frankrike 1-2

Kommentar: Briljanta resultat ikväll, vilket gör att Sverige nu är top-2 i gruppen, samtidigt som man har fördel av hemmaplan mot England..

Båda lagen har hemmamatcher mot Irland och bortamatcher mot Frankrike som återstår..

Helt planenligt tar fransyskorna kommandot i gruppen och Sverige o England får slåss om den andra direktplatsen till EM!

Japp. Delar analysen😁 England - Frankrike oavgjort hade inte heller gjort något för Sveriges del men detta är också bra. Vi får väl se vem som vinner returen där bara.

Tänker att det var bra för vår biljettförsäljning till tisdag att den här matchen mot Irland visades först. Superbra sändning av 4:an, 3 mål, stjärnorna som gör målen. Nu kommer många sista minuten komma på att de vill se en repris av detta på Friends på tisdag.

Alltså tänk, tänk om det blir målskillnad mellan Sverige och England om andraplatsen. Då kan den där rånade straffen bli väldigt dyr. Domaren stod 3 meter ifrån och tittade. Hon kan ju inte få fler matcher?? Man kan inte ha domare som antingen:
- är blinda
- inte kan reglerna
- inte törs eller vill följa reglerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in