Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag uppskattar dina länkar/översättningar då de aldrig annars skulle bli lästa på ett svenskt forum.
All heder till dig Silfverrygg. Jag är övertygad om att jag inte är den ende med den åsikten.

Tror dock inte att våra ryssvänner gillar det, men vem fan bryr sig egentligen om kremls papegojor.
Det här har jag inte sett hittills.
Zelensky yttrar sig
Citat:
Enligt Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är en attack från Ukraina mot Ryssland med västerländska vapen bara en tidsfråga.
- Jag tror att användningen av vapen, av något slag, av ett västerländskt vapen, på ryskt territorium är en tidsfråga, sa Zelenskyj på en presskonferens i Stockholm.
Och gulaschbaronen klagar (igen).
Citat:
Ungerns premiärminister Viktor Orbán anklagar sina allierade i väst för att vilja dra in Ungern i en väpnad konflikt, som de gjorde under första och andra världskriget. Med tanke på den ryska invasionen av Ukraina har han "på nytt granskat dokumenten om förhandlingarna mellan Hitler" och ungraren Miklos Horthy, sa högerpopulisten på radio.
På den tiden var Ungern under "enorm press att skicka fler soldater till fronten så snabbt som möjligt och att deportera fler judar" till dödslägren, tillade Orbán. "Jag säger inte att det vi upplever nu har nått samma nivå, men vi rör oss i den riktningen", sade premiärministern, som upprätthåller nära bilaterala relationer med Moskva trots Rysslands anfallskrig i Ukraina.
Sedan har vi Blinken:
Citat:
Det senaste militära biståndet till Ukraina ger effekt, enligt USA:s utrikesminister Antony Blinken. "Tiotusentals skott med artilleriammunition, tusentals pansarvärnsminor och luftvärnskapacitet gör redan skillnad", sade politikern vid Natos utrikesministermöte i Prag.
Andra Nato-partner skulle också påskynda sina leveranser. Han nämnde att Tyskland och Nederländerna har lovat ytterligare luftvärnssystem. "Fronten i östra och nordöstra Ukraina håller på att stabiliseras, och Ukraina har naturligtvis gjort betydande framsteg i Svarta havet genom att trycka tillbaka den ryska flottan", sa Blinken.
Och nu är fler organisationer inne i rysseriet stämplade som "utländska agent".
Citat:
Ryssland har klassificerat kvinnoorganisationen "Put Domoi" (direktöversatt enligt Google till Vägen hem), som förespråkar att mobiliserade ryska soldater ska återvända från Ukraina, som "utländska agenter". Justitiedepartementet i Moskva förklarade att rörelsen hade arbetat för att förmedla en "negativ bild" av Ryssland och den ryska armén och uppmanade till olagliga protester. Samtidigt satte Moskva upp politikern Jekaterina Duntsova och den oberoende mediet Sota på listan över "utländska agenter".
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-freitag-392.html
Kanske intressant med ordet Sota som betyder krig på finska.