2024-05-31, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Skratta… Sverige då… skickar Pbv från 60 tal med beg kanon från 40 tal
LOL!
Lite skillnad. Sverige hjälper ett annat land att försvara sig.
Citera
2024-05-31, 22:13
Medlem
Citat:
LOL!

Gör vi iofs rätt i. Dom är inga stridsvagnar men kommer funka. Kanske på nivå med bmp, men kommer göra någon nytta.
Citera
2024-05-31, 22:14
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ryssen hävdade att Ukraina odlade fram Myggor som spred sjukdomar som bara påverkade Ryssar nere i Bio-Labben. Tror det var 2022 de gjorde det.

Ja Mumien Lavrov fick ju äran att lägga fram denna bizarra teorin i FN
Helt sjukt
Citera
2024-05-31, 22:17
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
LOL!

Fast vi anfaller ju intevvårat grannland, eller hur?
Citera
2024-05-31, 22:19
Avslutad
Det är jävligt lugnt på https://liveuamap.com/ jämfört med vad det brukar vara. Har ryssarna tagit paus?
Citera
2024-05-31, 22:25
Medlem
Citat:
LOL!

Ja, men varken Sverige eller Ukraina startade kriget. Man kunde ju tänka sig att de som startar det har bättre utrustning än 70år gamla grejor.
Citera
2024-05-31, 22:34
Medlem
Silfverryggs avatar
Oopsy daisy.
Citat:
På fredagen klargjorde Michael Carpenter, chef för Europafrågor vid USA:s nationella säkerhetsråd, frågan i en dygnet-runt-sändning på ukrainsk tv. Hans tal rapporterades av bland andra Ukrainska Pravda. Enligt Carpenter är tillståndet från den amerikanska regeringen inte begränsat till Kharkiv-regionen.
- Det här gäller hela området norr om Ukraina, varifrån ryska styrkor beskjuter Ukraina och som annars skulle vara relativt säkert. Men nu har ukrainska styrkor fått möjlighet att använda ammunition och vapen för motattacker, säger Carpenter.
I praktiken innebär det att Ukraina också får slå till mot ryska militära mål från sin norra Sumy-region. Bortom gränsen mot Sumy-regionen ligger regionerna Bryansk, Kursk och Belgorod i Ryssland. Carpenter avböjde att kommentera om det amerikanska tillståndet kan utvidgas till andra regioner i Ryssland.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html

Så nu inte bara Kharkiv, utan ett större område. Få se när det gäller ALLT.

Och just ja. I länken ovan finns det just nu ett par bilder på ukrainare hur de ser ut efter att ha varit i rysk fångenskap. Ser ut som KZ-fångar.
Citera
2024-05-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Oopsy daisy.

Det går fort i hockey! Tror att inom en månad har Ukraina fått helt fria tyglar att slå mot vad de vill på ryskt territorium, men redan det här är ett glädjande besked.
Citera
2024-05-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Oopsy daisy.

Och just ja. I länken ovan finns det just nu ett par bilder på ukrainare hur de ser ut efter att ha varit i rysk fångenskap. Ser ut som KZ-fångar.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag uppskattar dina länkar/översättningar då de aldrig annars skulle bli lästa på ett svenskt forum.

All heder till dig Silfverrygg. Jag är övertygad om att jag inte är den ende med den åsikten.
Citera
2024-05-31, 23:15
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag uppskattar dina länkar/översättningar då de aldrig annars skulle bli lästa på ett svenskt forum.

All heder till dig Silfverrygg. Jag är övertygad om att jag inte är den ende med den åsikten.

Tror dock inte att våra ryssvänner gillar det, men vem fan bryr sig egentligen om kremls papegojor.

Det här har jag inte sett hittills.
Zelensky yttrar sig
Citat:
Enligt Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är en attack från Ukraina mot Ryssland med västerländska vapen bara en tidsfråga.
- Jag tror att användningen av vapen, av något slag, av ett västerländskt vapen, på ryskt territorium är en tidsfråga, sa Zelenskyj på en presskonferens i Stockholm.

Och gulaschbaronen klagar (igen).
Citat:
Ungerns premiärminister Viktor Orbán anklagar sina allierade i väst för att vilja dra in Ungern i en väpnad konflikt, som de gjorde under första och andra världskriget. Med tanke på den ryska invasionen av Ukraina har han "på nytt granskat dokumenten om förhandlingarna mellan Hitler" och ungraren Miklos Horthy, sa högerpopulisten på radio.
På den tiden var Ungern under "enorm press att skicka fler soldater till fronten så snabbt som möjligt och att deportera fler judar" till dödslägren, tillade Orbán. "Jag säger inte att det vi upplever nu har nått samma nivå, men vi rör oss i den riktningen", sade premiärministern, som upprätthåller nära bilaterala relationer med Moskva trots Rysslands anfallskrig i Ukraina.

Sedan har vi Blinken:
Citat:
Det senaste militära biståndet till Ukraina ger effekt, enligt USA:s utrikesminister Antony Blinken. "Tiotusentals skott med artilleriammunition, tusentals pansarvärnsminor och luftvärnskapacitet gör redan skillnad", sade politikern vid Natos utrikesministermöte i Prag.
Andra Nato-partner skulle också påskynda sina leveranser. Han nämnde att Tyskland och Nederländerna har lovat ytterligare luftvärnssystem. "Fronten i östra och nordöstra Ukraina håller på att stabiliseras, och Ukraina har naturligtvis gjort betydande framsteg i Svarta havet genom att trycka tillbaka den ryska flottan", sa Blinken.

Och nu är fler organisationer inne i rysseriet stämplade som "utländska agent".
Citat:
Ryssland har klassificerat kvinnoorganisationen "Put Domoi" (direktöversatt enligt Google till Vägen hem), som förespråkar att mobiliserade ryska soldater ska återvända från Ukraina, som "utländska agenter". Justitiedepartementet i Moskva förklarade att rörelsen hade arbetat för att förmedla en "negativ bild" av Ryssland och den ryska armén och uppmanade till olagliga protester. Samtidigt satte Moskva upp politikern Jekaterina Duntsova och den oberoende mediet Sota på listan över "utländska agenter".
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-freitag-392.html
Kanske intressant med ordet Sota som betyder krig på finska.
Citera
2024-05-31, 23:16
Medlem
När T54-or och kinesiska golfbilar så småningom tagit slut finns kavalleriet väntande - ryssarna hittar alltid något sätt att kasta sig in i döden för lill-tsaren..
https://x.com/albafella1/status/1796498518779031995?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Citera
2024-05-31, 23:17
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

Jag tänkte skriva typ samma sak tidigare. Just Finska (och Baltikum antar jag) nyheter etc är intressant när det gäller Ryssland tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in