2024-05-31, 21:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du sitter på ett forum som består av kanske 60% antifeminister och 30% troll som dagligen spyr ur sig inte bara gravt misogyna inlägg och trådstarter utan ofta även rejält korkade sådana.

Klarar man inte se detta faktum och dessutom gnäller på att ens egen misogyna trådstart inte tas emot med glädjefnatt av de fåtaliga kvinnorna på forumet som orkar sitta här så... well.
Misogyn trådstart? Det var du som startade tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En på femtio år i Sverige har gett sig på en kvinna.
Självklart spelar anledningen roll - en björn attackerar vanligen om den är hotad. En man behöver inget anledning för att attackera - han gör det för att han vill. (Jag pratar nu om situationen i skogen)
Större chans att en björn attackerar, än att en man gör det.

Citat:
En död kvinna i skogen på femtio år som råkat ut för björn.
Hur många kvinnor har dött för att de råkat ut för en man i skogen -- långt fler.
Nu gick det visst bra att basera sitt svar på statistik.

Hur många möten män vs björnar? Utan den informationen så är datan poänglös.

Men oavsett vilket, så är det såhär: björnen är farligare än mannen. Inte bara i kapacitet att göra skada, utan risken för att den ska anfalla.

Om man vill minimera sin skaderisk väljer man alltså mannen.

Sen kan man förstås välja björnen ändå. För att man känner sig mer hotad av mannen, eller hatar män, eller älskar björnar, eller för att det är fredag och på fredagar väljer man björnen... Man får välja som man vill.

Det finns säkert tusen anledningar till att välja björnen. Att minimera skaderisken är dock inte en av dem.
Citera
2024-05-31, 21:39
Avslutad
Citat:
En på femtio år i Sverige har gett sig på en kvinna.
Om du med detta försöker göra en jämförelse så måste du ju också ta med i beräkningen att man träffar på betydligt fler människor än björnar. Även i skogen.
Citat:
Självklart spelar anledningen roll - en björn attackerar vanligen om den är hotad. En man behöver inget anledning för att attackera - han gör det för att han vill. (Jag pratar nu om situationen i skogen)
OM björnen/människan attackerar, spelar anledningen någon roll?
Citera
2024-05-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Misogyn trådstart? Det var du som startade tråden!

Inte den trådstart som avsågs.
Citera
2024-05-31, 21:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Inte den trådstart som avsågs.
Vilken trådstart syftade du på då?
Citera
2024-05-31, 21:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du med detta försöker göra en jämförelse så måste du ju också ta med i beräkningen att man träffar på betydligt fler människor än björnar. Även i skogen.
Hur vet du det?

Citat:
OM björnen/människan attackerar, spelar anledningen någon roll?
Ja, absolut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord

Om vi diskuterar kön så finns ju även förekomsten av män som upplever världen instinktivt på etniskt eller liknande sätt bunden lojalitetsnivå i kombination med en aggressivitet och dominanstänkande gentemot andra grupper och därför finner en sadistisk njutning i att ge sig på, förnedra etc. andra etniciteters, nationaliteters och folks kvinnor - som då även skall signalera dominans gentemot andra män, som ju i denna mening är sprungna ur samma kött och blod som den utsatta kvinnan.

Jag tänker inte att det med nödvändighet måste finnas vattentäta skott mellan alla analysmodeller över samhället, utan att man kan se - metaforiskt eller ej - världen som ett hyperdimensionellt rum där alla aspekter och variabler vägs in och begrundas i kombination.

Du själv ser dock denna infallsvinkel som helt irrelevant.

Finns det någon djup människokännare med kunskap eller djärva påståenden om hur vanligt förekommande denna aggressivt flockbundna mentalitet är?

japp finns gott om män som tar sig utomlands för att utnyttja kvinnor, inbillar du dig på nått sätt att just vita män skulle vara ett undantag?

Ja jag tycker den är rätt irrelevant för feminism eftersom så gott som alla nationer i världen är patriarkala och därmed uppvisar ungefär samma sunkiga synsätt på kvinnor och mäns "rätt" till dem och över dem.
Citera
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur vet du det?
Det får nog klassas som common knowledge.

Citat:
Ja, absolut
Varför?
Citera
2024-05-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilken trådstart syftade du på då?

(FB) Hur ser exceptionellt "skarpa" kvinnor på det kvinnliga könet?
Citera
2024-05-31, 21:48
Avslutad
Citat:
Hur vet du det?
Har ingen officiell statistik på det, men det är väldigt få jag känner som har sett en björn i skogen. Däremot tror jag vi alla har träffat människor i skogen. Jag har träffat massor.

(Som kallebrogen säger behöver väl det här knappast ens ifrågasättas?)
Citat:
Ja, absolut
Varför?
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-05-31 kl. 21:54.
Citera
2024-05-31, 21:49
Medlem
Citat:
inbillar du dig på nått sätt att just vita män skulle vara ett undantag?.

Jag försöker att inte inbilla mig något.

Citera
2024-05-31, 21:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
(FB) Hur ser exceptionellt "skarpa" kvinnor på det kvinnliga könet?
Tackar!

Känns som att jag missat något här. Hur kom den trådstarten in i diskussionen i den här tråden?
Citera
2024-05-31, 21:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har ingen officiell statistik på det, men det är väldigt få jag känner som har sett en björn i skogen. Däremot tror jag vi alla har träffat människor i skogen. Jag har träffat massor.

Jag har sett björn vi två tillfällen i skogen, långt inne i skogen, men enbart träffat på ensam främmande man i skogen eller på myren en gång ..

Mina interaktioner med björnar är alltså fler än de med främmande män på isolerade platser i skogen.
Jag blev inte ett dugg rädd för björnarna - mannen däremot.

Citat:
Varför?
En björn planerar inte och är inte ond.
En björn reagerar och därför är situationen med björn lättare att kontrollera än en situation med en man som vill dig illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in