2024-05-30, 22:59
Medlem
raskenss avatar
Verkar som USA lättar på embargot att slå mot mål i Ryssland med amerikanska vapen.

https://www.politico.com/news/2024/05/30/biden-ukraine-weapons-strike-russia-00160731

inte en dag för tidigt.
Citera
2024-05-30, 22:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cukoo
” Ukraina har fått klartecken att använda amerikanska vapen för att slå till mot mål inne i Ryssland i sitt försvar av länet Charkiv, meddelar anonyma amerikanska källor till AP och Politico.”

Låt det regna.

En delvis uppluckring då. Kan det även vara ett tecken på, att ryssarna håller på att bygga något mer där då..?
Citera
2024-05-30, 23:02
Medlem
Hegamons avatar
Det kommer smälla mellan NATO och Ryssland. Förr än senare. Jag är öppen för att nukes kommer flyga. Jag håller på att planera vad jag ska göra om några nukes sänds intercontinental. Det blir att hålla sig borta från potentiella nedslagsplatser. Sedan behöver jag skydd mot radioaktiv stålning i ett par veckor, det är min planering.
Senast redigerad av Hegamon 2024-05-30 kl. 23:04.
Citera
2024-05-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
När man klagar på att det finns i Nazister i Ukraina och man avnazifierar landet så är det ganska bra att veta vad man talar om ja.

Att gnälla på nazister i ukraina utan några bevis för det för att sedan sitta och gråtrunka av glädje när faktiskta nazistiska organisationer på ryska sidan dödar Ukrainare så är det nog inte så smart att börja försöka ändra topic.

Du drog upp hitlerkortet i inlägget jag svarade på.
Har du någon länk till det där påståendet om Boris? Jag tror att du "made that shit up".

Boris träffade några från Azov.
Att han skulle ha träffat ett gäng nazister är ett påhitt.
Citera
2024-05-30, 23:07
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cukoo
“The president recently directed his team to ensure that Ukraine is able to use U.S. weapons for counter-fire purposes in Kharkiv so Ukraine can hit back at Russian forces hitting them or preparing to hit them,”

Avslutet med ”preparing to hit them” låter lovande.
Verkar bara gälla ryzzka mål som har siktet inställt på Kharkiv?
Citera
2024-05-30, 23:10
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Biden ger grönt ljus. I början endast mot ryska områden som gränsar till Kharkiv och endast mot militära mål

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-ukraina-dostala-zielone-swiatlo-media-potajemna-zgoda-bidena,nId,7544216

Både Tyskland och Italien ger fortfarande rött ljus
Citera
2024-05-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Verkar bara gälla ryzzka mål som har siktet inställt på Kharkiv?
Ja, men det är ju alltid en början. Misstänker att ryssarna i gränslägren kommer skita på sig när (om) dom får reda på det.
Citera
2024-05-30, 23:16
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det du och många krigshetsare med dig inte inser är att Ryssland aldrig kommer ge upp östra Ukraina och Krim.
NATO/USA vet givetvis detta och passar på att trycka till Ryssland ordentligt nu när man äntligen fått ett nytt krig på betryggande avstånd och med stora förluster för fienden.
Du återupprepar Putins desinformation att Ukraina aldrig kommer få tillbaka östra Ukraina och Krim och att de som är emot Putins invasion och hans falska prat om förhandlingar är krigshetsare.

Rysslands narrativ om förhandlingar handlar enbart om att få väst att övertyga Ukraina om att släppa just östra Ukraina och Krim. Om detta skulle hända är det absolut ingen garanti att Ryssland inte skulle fortsätta försöka ta fler delar av Ukraina.

På vilket sätt är man en krigshetsare om man tycker att Ryssland ska dra sig tillbaka från Ukraina till ryskt territorium?
Citat:
Kremlin officials have repeatedly indicated that Russia is not willing to negotiate with Ukraine and promoted information operations that aim to push the West to make concessions on Ukraine's sovereign territory and its people.
https://www.iswresearch.org/2024/05/russian-offensive-campaign-assessment_28.html?m=1
Citera
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
´´Ryssland är inte ett kommunistland´´, tillåt mig skratta åt det
Varför har Putin förbjudit att kritisera Stalin då, din ´´smarte antikommunist´´?

Polisen ska åter heta milis, järn-felix står åter som staty, gamla sovjetnamn på trafikpolis, sovjetmelodin på nationalsången (dock ny text), hårdför kontroll på media, total censur på ej godkänd media...
Finns det mer som är från "den gamla goda tiden"?

Dock puttes idé om en ny elit gick tydligen åt skogen
Citat:
Under kriget i Ukraina har Rysslands ledare Vladimir Putin föreställt sig en "ny elit" bestående av veteraner som utmärkt sig i kriget. Dessa planer fick sig en pinsam törn för Putin förra helgen. Enligt den brittiska tidningen Times led krigsveteraner som stred i Ukraina "en rad förödmjukande nederlag" i helgens primärval för att hitta kandidater till regionalvalen i september.
Kandidater från Putins styrande parti, Enade Ryssland, som hade Kreml bakom sig, fick en total knockout av väljarna. The Times noterar att detta visar hur "Kremls retorik" inte alltid stämmer överens med "stämningen på marken". Enligt Times hade Enade Ryssland totalt 103 kandidater med militär bakgrund på sina listor, varav endast ett fåtal kom med. Till exempel i Moskva stannade alla 14 kandidater från Enade Ryssland med militär bakgrund kvar på de lägsta positionerna.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3aa5d476-9f84-491f-80da-cd072655c3dc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Om Rand Paul skulle påstå att Zelenskyj inte är en legitim president skulle jag såklart fundera över varför han återupprepar Putins desinformation.

Men Rand Paul har inte sagt detta.

Vid vilken tidpunkt i klippet du länkar till påstår du att Rand Paul säger att Zelenskyj inte är en legitim president?

https://www.youtube.com/watch?v=N4RG3UREFNE&ab_channel=ForbesBreakingNews

Hittade en version där. Lite kortare. Se runt typ 21.30-22.30 i klippet. Han pratar om att USA ska sända sina skattebetalares pengar till ett land som inte håller val...
Citera
2024-05-30, 23:18
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Polisen ska åter heta milis, järn-felix står åter som staty, gamla sovjetnamn på trafikpolis, sovjetmelodin på nationalsången (dock ny text), hårdför kontroll på media, total censur på ej godkänd media...
Finns det mer som är från "den gamla goda tiden"?

Dock puttes idé om en ny elit gick tydligen åt skogen

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3aa5d476-9f84-491f-80da-cd072655c3dc

Det enda positiva som kom från Sovjetunionen är Laskovyi Mais ´´Vita Rosor´´
Citera
2024-05-30, 23:25
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Visst kan jag det.

https://www.politico.eu/article/hungary-new-gas-deal-fuel-russia-fear/

Räcker det eller vill du att jag ska muppa lös på varenda pipeline mellan Ryssland till Turkiet och sedan Ungern?
Det är ett stort kanske där. Undrar vad ryssens "polare" Serbien tycker om att Ungern står på knä med munnen full av Högaporten-kuk, om det skulle stämma.
Senast redigerad av % 2024-05-30 kl. 23:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in