2024-05-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Det handlar ju inte om att heja på ryssen. Hatar hur krig liksom framtvingar en sportmentalitet: "knäcka ryssen och tjecken på fall..."

Både ryssar och ukrainare lider av kriget. Den europeiska ekonomin tar stryk. Tyska ekonomin är väldigt drabbad och Tyskland är Europas ekonomiska motor. Ett slut på kriget skulle gynna alla. Soldater på båda sidor. Ekonomin i alla inblandade länder. Har sett denna skit komma så länge med sanktioner sedan 2014. Istället borde vägen framåt vara fredssamtal, avvecklade sanktioner och normaliserade handelsförbindelser. Att EU handlar mer med Ryssland och att ett ömsesidigt gynnsamt beroendeförhållande byggs upp. Det är vad som vad som grundar fred och normal utveckling.

Att lyssna på militärer och militarister är alltid fel väg att gå.

Det fetade: Det där kommer inte hända. Ryssen kommer att få mer sanktioner lastade på sig om de vinner kriget eller om de behåller de ockuperade områdena. Handel med Ryssen har vi inget behov av men Ryssen har behov av att handla med oss. Så Ryssen är tokkörd om de inte lämnar Ukraina och ger tillbaka alla oblast som de annekterat.
Citera
2024-05-30, 15:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du är inte i närheten så påläst som du inbillar dig. Kondesignen kan skilja sig mellan olika Iskandermissiler också. Det beror på modell och tillverkningsdatum. Så det går inte att använda för att skilja Kinzhal från Iskander.
Vilken iskandermodell är det som du påstår ser ut som en Kinzhal då?

För du sitter väl inte och hittar på nu va?
Citera
2024-05-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, utom ukrainarna förstås. Den fredslösning du skisserar gynnar ju bara Ryssland. Men du kanske inte tycker det spelar någon roll? Vad gör det om ett folk får om och alla andra har det bra?

Jag föreslår att Ryssland drar sig tillbaka inom sina erkända gränser och lovar att aldrig mer invadera Ukraina. I utbyte mot det slipper Ryssland betala krigsskadestånd och Ukraina för i sin författning att kärnvapen inte får placeras på deras mark. Därefter återupptar omvärlden handeln med ryssarna lite försiktigt. Och Ryssland får en försöksperiod ("provanställning" ) för att få komma in i värmen igen.

De kommer inte komma undan med att inte betala krigsskadestånd. Skadan de orsakat Ukraina är för stor och någon måste betala det. Dessutom kommer ryssen tvingas betala alla lån som Ukraina fått av väst.
Citera
2024-05-30, 15:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Lika bra att dom ger upp? Vart har jag hört det tidigare...

Nej det är givetvis upp till aktuell part i detta fall Ukraina.
Citera
2024-05-30, 15:09
Medlem
Citat:
Jag sitter och funderar på om det var ett misstag att ge planen direkt till Ukraina. Hade dom varit under NATO-kontroll och flugit utanför Ukraina så kommer Ryssen inte våga ge sig på dom.

Iofs finns det uppgifter om att ett NATO-land inte direkt ger Ukraina tillgång till andra AWACS-plan och deras data, men väl uppdateringar i realtid. Så det kan nog finnas några finesser om att Ukraina flyger dom själva på eget territorium.

det är ett stort problem för ryssarna. awacs + mycket kompetent AA system (typ patriot) + f16 som inte använder sin egen radar utan istället en awacs 300km ”bakom”dem.
Citera
2024-05-30, 15:10
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej det är givetvis upp till aktuell part i detta fall Ukraina.

Aktuell part i detta fall visar inga tecken på att vilja ge upp. Kostnaderna för att hamna under det Ryska oket är på tok för höga. Deras regering har dessutom ett ansvar att skydda hela Ukrainas befolkning från orchernas framfart, så jag gissar att dom kommer kämpa på.
Citera
2024-05-30, 15:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ursäkta att jag lägger mig i.

Men måste man inte få något först, innan man kan använda det?

9 mars 2023. 6 Kinzahl används. Träffar sina mål.
4 maj 2023 Patriot skjuter ner Kinzhal.
Så långt är nog alla med. Även om vissa tvivlar på det senare.

Ett uppstudsigt inlägg av skribenten, som studsar tillbaka upp i ansiktet.

Jag tänkte att det som inträffade 19 april kanske har inverkan på debatten?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=4d3ced93d2b8501e2bd6434459b7b 578
Fantastiskt.

Där har du ett bra skäl. Patriot kom inte till Ukraina förrän den 19:e April 2023.

https://www.eurasiantimes.com/new-gets-its-first-patriot-defense-system-missiles-from-germany-besides-zetros-border-patrol-vehicle s/

Men jag gissar att tomten Iraderoum inte vill diskutera detta mer. Han VILL inte tro på det.

Citat:
Du är inte i närheten så påläst som du inbillar dig. Kondesignen kan skilja sig mellan olika Iskandermissiler också. Det beror på modell och tillverkningsdatum. Så det går inte att använda för att skilja Kinzhal från Iskander.
Citera
2024-05-30, 15:11
Medlem
Jag såg i twitterflödet att Ukraina har sänkt en lotsbåt och skadat ett par färjor.

Det skall vara några skadade också, är det officersbögar så gör det nytta, annars inte.
Citera
2024-05-30, 15:11
Medlem
Citat:
Berätta gärna då varför Ryssland klarar av att tillverka avancerade hypersoniska missiler som Zirkon, Kinzhal och Avangard medan USA fortfarande inte ens lyckats få sådana att fungera på teststadiet?

De använder komponenter från utlandet för att få dessa att fungera. Alltså inget de tillverkar själva från grunden.
Citera
2024-05-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilken iskandermodell är det som du påstår ser ut som en Kinzhal då?

För du sitter väl inte och hittar på nu va?

9K720 Iskander
Citera
2024-05-30, 15:13
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är ett stort problem för ryssarna. awacs + mycket kompetent AA system (typ patriot) + f16 som inte använder sin egen radar utan istället en awacs 300km ”bakom”dem.

Den här dök upp nyss i mitt nyhetsflöde, från Rybar av alla källor men vad fan.

https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3ktphcjgrig2j
Citat:
Approximate radius of operation of the ASC 890 radar, visualized by Russian channel Rybar. Sweden is transferring two such aircraft to the Ukraine. It is capable of detecting incoming missiles and drones and targets both on the ground and at sea at a 300-400km range and will be integrated with F-16s

Jag antar att planen har både ett och två motmedel så jag får hoppas dom fungerar och håller planen i luften. (Jag är mer en livrem och hängslen-person, gärna säkerhetsnål)
Citera
2024-05-30, 15:14
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1796140697013141800

De Ukrainska bombningar och västs sanktioner börjar kännas för ryssen. Nu kommer Ryssland höja skatten på företag och de "rika" vilket säkert betyder företag och medelklassen. Putins krig har inte gjort ett skit för att förbättra levnadsvillkoren för gemene man i landet ett riktigt misslyckande.

https://www.di.se/nyheter/kraftig-rysk-skattehojning-for-rika-och-bolag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in