Lilltsaren leker Hitler under de sista dagarna innan han gjorde världen en tjänst.
Krigsfångar talar ut.
Citat:
Rysslands president Vladimir Putin har vid ett tjänstemannamöte uppmanat alla att arbeta som om de befann sig i frontlinjen. Putin talade vid ett utökat möte med rådet för strategisk utveckling och nationella projekt och statsrådets kommittéer i Kreml.
- Jag vill inte överdriva, men jag vill be er alla att uppmärksamma er på detta: vi är alla medvetna - åtminstone borde alla vara medvetna om - om den tid vi lever i och det historiska skede som Ryssland går igenom. Så länge vi alla förstår detta måste alla, alla arbeta som om de vore i frontlinjen, alla måste känna sig mobiliserade, och det är det enda sättet att uppnå de mål vi har satt upp för oss själva, sa Putin enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.
- Jag vill inte överdriva, men jag vill be er alla att uppmärksamma er på detta: vi är alla medvetna - åtminstone borde alla vara medvetna om - om den tid vi lever i och det historiska skede som Ryssland går igenom. Så länge vi alla förstår detta måste alla, alla arbeta som om de vore i frontlinjen, alla måste känna sig mobiliserade, och det är det enda sättet att uppnå de mål vi har satt upp för oss själva, sa Putin enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.
Krigsfångar talar ut.
Citat:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Ukrainska män som frihetsberövats av Ryssland har berättat för CNN att de utsattes för sexuella övergrepp under sin fångenskap. Ukrainska åklagare som utreder sexuellt våld och övergrepp i samband med konflikten säger att det, baserat på tillgängliga bevis, verkar vara en medveten taktik, en del av Rysslands modus operandi i Ukraina.
- Den finns i alla regioner som har varit ockuperade. Överallt där ryska trupper varit stationerade har vi sett fall av sexuellt och könsbaserat våld. Det verkar vara rysk praxis, säger den ukrainska åklagaren Anna Sosonska, som leder enheten för konfliktrelaterat sexuellt våld vid Ukrainas riksåklagarämbete.
- Den finns i alla regioner som har varit ockuperade. Överallt där ryska trupper varit stationerade har vi sett fall av sexuellt och könsbaserat våld. Det verkar vara rysk praxis, säger den ukrainska åklagaren Anna Sosonska, som leder enheten för konfliktrelaterat sexuellt våld vid Ukrainas riksåklagarämbete.