2024-05-30, 13:41
Medlem
Silfverryggs avatar
Lilltsaren leker Hitler under de sista dagarna innan han gjorde världen en tjänst.
Citat:
Rysslands president Vladimir Putin har vid ett tjänstemannamöte uppmanat alla att arbeta som om de befann sig i frontlinjen. Putin talade vid ett utökat möte med rådet för strategisk utveckling och nationella projekt och statsrådets kommittéer i Kreml.
- Jag vill inte överdriva, men jag vill be er alla att uppmärksamma er på detta: vi är alla medvetna - åtminstone borde alla vara medvetna om - om den tid vi lever i och det historiska skede som Ryssland går igenom. Så länge vi alla förstår detta måste alla, alla arbeta som om de vore i frontlinjen, alla måste känna sig mobiliserade, och det är det enda sättet att uppnå de mål vi har satt upp för oss själva, sa Putin enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

Krigsfångar talar ut.
Citat:
Ukrainska män som frihetsberövats av Ryssland har berättat för CNN att de utsattes för sexuella övergrepp under sin fångenskap. Ukrainska åklagare som utreder sexuellt våld och övergrepp i samband med konflikten säger att det, baserat på tillgängliga bevis, verkar vara en medveten taktik, en del av Rysslands modus operandi i Ukraina.
- Den finns i alla regioner som har varit ockuperade. Överallt där ryska trupper varit stationerade har vi sett fall av sexuellt och könsbaserat våld. Det verkar vara rysk praxis, säger den ukrainska åklagaren Anna Sosonska, som leder enheten för konfliktrelaterat sexuellt våld vid Ukrainas riksåklagarämbete.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Citera
2024-05-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1796140697013141800
Dessa nålstick räcker inte på långa vägar för kriget.
Ukraina behöver en hel komplett ny armé för att kunna plöja ryssland ut ur ukraina.
Citera
2024-05-30, 13:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Nej vad synd, verkligen tråkigt, jag lider verkligen med dom.

https://www.kyivpost.com/post/33464
Citat:
‘Soldiers Drink Their Urine’ - Russian Soldier on Hellish Conditions

According to an intercepted call, Russian forces are under constant fire from Ukrainian troops in the Kharkiv sector, forcing them to hide in “burrows.”

In an intercepted phone call, published by Ukraine’s Security Service (SBU) on Wednesday, May 29, a Russian stormtrooper described devastating Ukrainian first-person view (FPV) drone attacks causing heavy losses to Russian troops situated near Kupyansk in the Kharkiv sector.

“Special forces of the Special Operations Center “A” of the SBU, together with their comrades from the Ukrainian Defense Forces, daily destroy the invaders trying to break through the front in the Kharkiv region,” the SBU report said.

The SBU released a radio interception of a conversation between a Russian stormtrooper and his mother. According to the conversation, Russian forces are under constant fire from Ukrainian defenders and are forced to hide in “burrows.”
Citera
2024-05-30, 13:44
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
I det här kriget har ryskt krigsmateriel inte visat sig prestera som förväntat. Jag tror det kommer vara likadant med de där missilerna som ryssland påstås ha som ska vara så bra.

Krig funkar inte som hockeykort, går inte att bara titta på officiella nummer, måste kolla hur det fungerar i fält också.

Fakta är att ingen rysk fighter någonsin skjutit ner en F-16 (den enda förlusten var en friendly-fire incident där en F-16 sköt ner en annan), och det återstår helt enkelt att se om ryssland öht har förmågan att skjuta ner dessa, eller om de bara besitter den på pappret.
Absolut att mycket rysk skit är vaporware men jag tror man inte ska gå för kaxigt in. Vore dumt att ge Ryssland en uppstuds i moralen genom att gå in för aggressivt och torska fem F-16 dag ett. Nog för att S-300/400 visat sig sämre än marknadsfört men att tro att de inte skulle kunna skjut ner stridsflygplan är nog att göra sig en otjänst.
Citera
2024-05-30, 13:45
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ryssland har aldrig lagt fram slik absurd propaganda. Och nej, det finns naturligtvis inga bildbevis på 5000 förstörda ryska stridsvagnar.
Dom rullar ju inte omkring i golfbilar för att det är ett säkert sätt att färdas. 1+1
Citera
2024-05-30, 13:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukraina behöver en hel komplett ny armé för att kunna plöja ryssland ut ur ukraina.

Jag är mer inne på att Ukraina fixar det med ett teknikskifte. Börjar komma mer och mer bilder och videos på deras markdrönare. Behövs inte många soldater då för att hålla ohyran borta.
Citera
2024-05-30, 13:54
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Det är väl zelinsky som har kallat till fredsmöte.

Varför styr inte Putin upp något liknande? Har du ett bra svar på det?
Citera
2024-05-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Absolut att mycket rysk skit är vaporware men jag tror man inte ska gå för kaxigt in. Vore dumt att ge Ryssland en uppstuds i moralen genom att gå in för aggressivt och torska fem F-16 dag ett. Nog för att S-300/400 visat sig sämre än marknadsfört men att tro att de inte skulle kunna skjut ner stridsflygplan är nog att göra sig en otjänst.

OK, jag håller med dig om det. Vi kan vara elt säkra på att om ryssland skulle lyckas skjuta ner en F-16 så blir det kollektiv orgasm hos våra tråd-vatniks.

Men F-16 kombinerat med svensk AWACS är en farlig kombination som kommer göra livet svårt för cirkus Z, och inget som går att skriva av bara för att ryssen på papperet har någon air-to-air-missil med längre räckvidd än AMRAAM.

Fox 3!
Citera
2024-05-30, 14:06
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så denna filmen är helt och hållet ljug?

Det du ser i filmen är ingen Kinzhal? Det kan du bevisa eller?
https://x.com/ronzheimer/status/1656289377129988096
https://x.com/sandorpetofi34/status/1656447144834859010

Vad i filmen är det som inte stämmer?

Ursäkta att jag lägger mig i.

Men måste man inte få något först, innan man kan använda det?

9 mars 2023. 6 Kinzahl används. Träffar sina mål.
4 maj 2023 Patriot skjuter ner Kinzhal.
Så långt är nog alla med. Även om vissa tvivlar på det senare.

Citat:
Jag länkade till CNN för att det är den enda typ av källa som din sort godtar. Märkligt hörrudu att Kiev bara en månad senare skulle ha skjutit ned en Kinzhalmissil som man enligt egen utsago inte hade något försvar mot. Har du någonsin tänkt tanken att Kiev bluffar av propagandaskäl? För dig själv i alla fall?
Ett uppstudsigt inlägg av skribenten, som studsar tillbaka upp i ansiktet.

Jag tänkte att det som inträffade 19 april kanske har inverkan på debatten?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=4d3ced93d2b8501e2bd6434459b7b 578
Senast redigerad av Area55 2024-05-30 kl. 14:54.
Citera
2024-05-30, 14:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Men F-16 kombinerat med svensk AWAC+S är en farlig kombination som kommer göra livet svårt för cirkus Z

Jag sitter och funderar på om det var ett misstag att ge planen direkt till Ukraina. Hade dom varit under NATO-kontroll och flugit utanför Ukraina så kommer Ryssen inte våga ge sig på dom.

Iofs finns det uppgifter om att ett NATO-land inte direkt ger Ukraina tillgång till andra AWACS-plan och deras data, men väl uppdateringar i realtid. Så det kan nog finnas några finesser om att Ukraina flyger dom själva på eget territorium.
Citera
2024-05-30, 14:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag är mer inne på att Ukraina fixar det med ett teknikskifte. Börjar komma mer och mer bilder och videos på deras markdrönare. Behövs inte många soldater då för att hålla ohyran borta.

Då får det göra skillnad ganska fort för i dagsläget har man börjat inkalla både poliser och annan personal som jobbar i viktiga samhällsfunktioner tex vatten och avlopp. Vilket påverkar samhället och man normalt sett undviker.
Citera
2024-05-30, 14:59
Medlem
Citat:
Så lät det också när usa tyska och engelska stridsvagnar skulle komma.
Dom skulle skära av hela donbas ner till azowsjön på nån månad lät det.
Dom tog den lilla hålan robotyne bara..thats it.
Nu drar usa tillbaks sina vagnar..ukrainska soldater säger att dom sprängs av drönare så fort dom visar sig.
Dom är mål nr 1 för ryska drönare.
Text tv sidan 134.
Leoparderna står gömda i nerlagda kolgruvor.
Dom engelska challenger har försvunnit helt från arenan.
Sånna här långsamma elefanter som syns som fyrbåkar från himlen passar noll i ett drönarkrig och blir till krematorielådor.

Nu är det samma visa och snack med F 16.

Lyckas man få luftherravälde så kommer Ryssen inte kunna göra någonting alls nästan. Men det kräver att man lyckas få luftherravälde också. Det lär dom inte få i år men kanske nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in