2024-05-28, 17:17
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att Madeleine är på sin höjd precis normalbegåvad. Absolut inte högbegåvad.

Chris var uppfostrad av sin mamma att gifta sig uppåt. Mamman är ett socialt geni, hon gifte och skilde sig till pengar flera gånger och arbetade sig upp genom nivåerna i societeten. Båda sina döttrar fick hon bortgifta med adliga brittiska godsägare. En nordisk prinsessa för sonen var juvelen i kronan. Chris skulle inte ha velat eller vågat vägra, när han fick den chansen - inte ens om M varit lika dum som sina syskon.
Ja, Eva O´Neill verkar vara en riktig skräcködla...hon har avverkat den ena rika mannen efter den andra, lämnat barnen med barnsköterskor och skickat dem till internatskolor så fort de hade åldern inne. Hur någon kan bli normal med en sådan uppväxt övergår mitt förstånd...men Chris verkar ändå förhållandvis vettig. Han har gått i toppskolor och tackat nej till en kunglig titel för att fortsätta jobba. Han har också gett ett sympatiskt intryck i de få intervjuer han ställt upp på. Jag tycker faktiskt synd om honom med tanke på det liv som nu väntar. Det kan inte heller vara så lätt att ha svärmor och svärfar inpå knuten och vara tvungen att vara dem till lags.
Citera
2024-05-28, 21:13
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
En nordisk prinsessa för sonen var juvelen i kronan. Chris skulle inte ha velat eller vågat vägra, när han fick den chansen - inte ens om M varit lika dum som sina syskon.

Isf skulle han väl knappast ha tackat nej till en kunglig titel? Det är inte artonhundratalet längre och jag tror inte att mamma O’Neill skulle arrangera äktenskap där det saknas förutsättningar för att det ska hålla i längden.
Citera
2024-05-29, 00:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Isf skulle han väl knappast ha tackat nej till en kunglig titel? Det är inte artonhundratalet längre och jag tror inte att mamma O’Neill skulle arrangera äktenskap där det saknas förutsättningar för att det ska hålla i längden.

Om han hade tagit emot prinstiteln skulle han ha varit tvungen att avveckla sitt företag. Chris är amerikan, de är mer konservativa där, och folk som har som mål att gifta sig in i kungliga och adliga europeiska familjer är mer konservativa än andra. Det är mycket möjligt att varken Chris eller hans mamma hade tyckt att det såg bra ut, att en man går tre steg efter sin fru överallt och lever på hennes pengar. Dessutom är det oklart hur mycket uppdrag det skulle ha blivit över till Madeleine - och därmed hur mycket apanage - ens om hon stannat i Sverige från början. Hon är trea i syskonskaran och Sofia gör som bekant allt för att hålla sig framme.

Som ovanstående skrev: Chris mamma är en skräcködla...
Citera
2024-05-29, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Självklart är Madeleine smart! Annars skulle välutbildade Chris aldrig ha gift sig med henne...!
Hög kompetens är ju knappast förknippat med vårt kungahus. Hade de inte fötts in där hade de högst troligen suttit i en hyrestvåa i Borensberg och hankat sig fram från jobb till jobb.

Hade hon inte varit prinsessa hade ju Chris aldrig i livet gift sig med henne.
Citera
2024-05-29, 14:22
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hög kompetens är ju knappast förknippat med vårt kungahus. Hade de inte fötts in där hade de högst troligen suttit i en hyrestvåa i Borensberg och hankat sig fram från jobb till jobb.

Hade hon inte varit prinsessa hade ju Chris aldrig i livet gift sig med henne.
Jag vet! Jag försökte vara ironisk .
Citera
2024-05-29, 14:26
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Om han hade tagit emot prinstiteln skulle han ha varit tvungen att avveckla sitt företag. Chris är amerikan, de är mer konservativa där, och folk som har som mål att gifta sig in i kungliga och adliga europeiska familjer är mer konservativa än andra. Det är mycket möjligt att varken Chris eller hans mamma hade tyckt att det såg bra ut, att en man går tre steg efter sin fru överallt och lever på hennes pengar. Dessutom är det oklart hur mycket uppdrag det skulle ha blivit över till Madeleine - och därmed hur mycket apanage - ens om hon stannat i Sverige från början. Hon är trea i syskonskaran och Sofia gör som bekant allt för att hålla sig framme.

Som ovanstående skrev: Chris mamma är en skräcködla...
Jag tror du har helt rätt. Det sägs ju ofta att Daniel inte har några problem med att gå två steg efter Victoria, men det ryktas också att han bakom kulisserna har svårare att acceptera sin underordnade ställning. Dessutom har Chris andra kulturella referensramar. I hans värld ska en man nog inte bli försörjd sin hustru eller ta order av svärfar. Det krävs nog svenska helyllekillar uppvuxna i jämställda hem för att hitta kandidater till prinsrollen...
Citera
2024-05-29, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror du har helt rätt. Det sägs ju ofta att Daniel inte har några problem med att gå två steg efter Victoria, men det ryktas också att han bakom kulisserna har svårare att acceptera sin underordnade ställning. Dessutom har Chris andra kulturella referensramar. I hans värld ska en man nog inte bli försörjd sin hustru eller ta order av svärfar. Det krävs nog svenska helyllekillar uppvuxna i jämställda hem för att hitta kandidater till prinsrollen...

Ja, det är ju väl känt hur både Prins Henrik av Danmark och Prins Philip av Storbritannien led av den underordnade rollen...
Citera
2024-05-29, 15:46
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ja, det är ju väl känt hur både Prins Henrik av Danmark och Prins Philip av Storbritannien led av den underordnade rollen...
Ja, det är en i grunden helt onormal situation. Nu för tiden förordas jämställda partnerskap där man delar på allt. Att den ena parten ska vara underställd den andra, såväl ekonomiskt som rangmässigt, är helt sjukt. När samhället i stort utvecklas och värderingar förändras stretar kungahusen emot.
Citera
2024-05-29, 18:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, det är en i grunden helt onormal situation. Nu för tiden förordas jämställda partnerskap där man delar på allt. Att den ena parten ska vara underställd den andra, såväl ekonomiskt som rangmässigt, är helt sjukt. När samhället i stort utvecklas och värderingar förändras stretar kungahusen emot.

Fast samtidigt MÅSTE det ju vara så, så länge som det är monarki överhuvudtaget, att det ÄR den som har ärvt tronen som är kung eller (regerande) drottning och står högst i rang. Han eller hon uppfostras ju också till den rollen ifrån födseln. Den ingifta parten SKA bara vara en hjälpreda, som ser dekorativ ut och kan ta folk. Men det blir ju väldigt olyckligt när hjälpredan blir en man. Det är bland annat därför det (enligt mig) hade varit bättre att inte införa kvinnlig tronföljd. Eller bara ge tronen till en kvinna om hon saknar bröder.
Citera
2024-05-29, 23:05
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Fast samtidigt MÅSTE det ju vara så, så länge som det är monarki överhuvudtaget, att det ÄR den som har ärvt tronen som är kung eller (regerande) drottning och står högst i rang. Han eller hon uppfostras ju också till den rollen ifrån födseln. Den ingifta parten SKA bara vara en hjälpreda, som ser dekorativ ut och kan ta folk. Men det blir ju väldigt olyckligt när hjälpredan blir en man. Det är bland annat därför det (enligt mig) hade varit bättre att inte införa kvinnlig tronföljd. Eller bara ge tronen till en kvinna om hon saknar bröder.
Vilket för mig bara är ytterligare ett argument varför monarkin inte hör hemma i 2000-talet!
Det kan låta hemskt, men det som händer i Storbritannien just nu kan bli en ögonöppnare. Såväl kungen som den som kallats monarkins framtid (Catherine) är sjukskrivna på obestämd tid. Ändå går livet vidare. Det om något borde visa hur överflödiga kungligheter är. Deras frånvaro påverkar varken vanliga människors liv eller politiken.
Citera
2024-05-30, 08:30
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Vilket för mig bara är ytterligare ett argument varför monarkin inte hör hemma i 2000-talet!
Det kan låta hemskt, men det som händer i Storbritannien just nu kan bli en ögonöppnare. Såväl kungen som den som kallats monarkins framtid (Catherine) är sjukskrivna på obestämd tid. Ändå går livet vidare. Det om något borde visa hur överflödiga kungligheter är. Deras frånvaro påverkar varken vanliga människors liv eller politiken.

Detta är ju en av anledningarna till att man förr inte gifte sig med alltför underlägsna människor utan helst med andra av samma börd. För min del så ska man ha monarki så ska man bevara den fullt ut. just nu sitter vi med något lallande mellanläge där de kungliga får ha kakan och äta den samtidigt och det ger en väldigt skev bild gentemot övriga världen när de ändå förväntas vara i bakgrunden och acceptera det mesta.

Nej antingen stoppa detta med fria äktenskap eller avsätt dem alla.
Citera
2024-05-30, 09:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Detta är ju en av anledningarna till att man förr inte gifte sig med alltför underlägsna människor utan helst med andra av samma börd. För min del så ska man ha monarki så ska man bevara den fullt ut. just nu sitter vi med något lallande mellanläge där de kungliga får ha kakan och äta den samtidigt och det ger en väldigt skev bild gentemot övriga världen när de ändå förväntas vara i bakgrunden och acceptera det mesta.

Nej antingen stoppa detta med fria äktenskap eller avsätt dem alla.

Fast det fetade har väl inte med problemet med män som är gifta med regerande drottningar/kronprinsessor att göra? Jag kan tvärtom tänka mig, att det är värre för en man som själv uppfostrats till prins (som Prins Philip) eller tillhör högadeln i sitt hemland (som Prins Henrik) att plötsligt få en underordnad roll, än om man är en vanlig kille ifrån Ockelbo, som ändå genom detta äktenskap får en högre status än man någonsin kunnat drömma om.

Dock håller jag med om att "fria äktenskap" ska stoppas, på så sätt att individer som Sofia, Mette-Marit och *Meghan inte ska kunna gifta sig in i kungahusen. Kungarna och prinsarna gifter sig naturligtvis med vem de vill, som andra myndiga personer, men då får de göra som Kung Edward VIII och avgå för Kärleken, om denna inte är lämplig som prinsessa/drottning.

*Med reservation för att Meghan från början inte verkade så uppenbart olämplig som de båda andra nämnda (icke-)damerna. Meghan SÅG åtminstone rätt ut, och hon kunde spela rollen. Det fanns inga nakenbilder eller oäkta barn o.s.v., inget negativt som tydligt syntes utåt. Rasfrågan kunde förstås diskuteras, men den var ändå inget som M själv kunde rå för.
Senast redigerad av Merwinna 2024-05-30 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in