2024-05-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
En dag kan ett lag möta Värnamo, Mjällby eller BP med ingen publik knappt alls, nästa gång gå in på fullsatta arenor och ett jävla tryck. Jag önskar att dessa lag med ingen publik typ alls åker ur..

* Men frågeställningen är: Varför har dessa lag ingen publik? Mjällby ligger 4a när detta skrivs, 2000 nånting på läktaren.....

* Finns det publikstarka lag i de nedre serierna som skulle behövas i Allsvenskan?

* Vilka får absolut inte åka ur om man tänker på Publik på matcher? Här tänker jag ju Göteborg, AIK, Hammarby, DIF, Malmö.

För att det inte finns ett obegränsat antal städer i Sverige med över 250000 invånare.

Obs förresten att Värnamos snitt denna säsongen är missvisande pga att de tvingades spela tre första hemmamatcherna på annan ort pga att planen inte var spelbar. Normalt har de 2500-3000.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-05-29 kl. 20:51.
Citera
2024-05-29, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
2000 pers känns väl rätt mycket ändå, med tanke på att de kommer från typ Sölvesborg? Många lag kommer ju från mindre orter, svårt att se hur de skulle fylla "arenor"?
Men Mjällby ligger 4a just nu och detta är sämsta publiksiffran i år
Citera
2024-05-29, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
För att det inte finns ett obegränsat antal städer i Sverige med över 250000 invånare.
Behövs det så många för att få 10000 till en match i Allsvenskan?
Citera
2024-05-29, 20:54
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:

Jo jag vet, men hur många supporters kan en lag som Mjällby ha, de kommer från en väldigt liten kommun, och har väl klättrat upp i allsvenskan ganska nyligen? Så många mer supporters än vad de har idag kan de kanske inte räkna med? Sen beror ju publiksiffrorna på vilket lag de möter?
Citera
2024-05-29, 20:54
Medlem
Citat:
Behövs det så många för att få 10000 till en match i Allsvenskan?

Ja, ungefär så. Ingen klubb utanför våra tre största städer har regelbundet över 6000-7000 pers. Förutom enstaka säsonger.

Generellt är det bra siffror om 5% av invånarna i en kommun går på matcherna.

Tillägg: Faktiskt är intresset för att gå på elitfotboll lägst i Stockholm (ca 3%) och högst i Sölvesborg/Mjällby samt Värnamo (båda ca 15%).
Senast redigerad av Burkgurka 2024-05-29 kl. 21:21.
Citera
2024-05-29, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ja, ungefär så. Ingen klubb utanför våra tre största städer har regelbundet över 6000-7000 pers. Förutom enstaka säsonger.

Generellt är det bra siffror om 5% av invånarna i en kommun går på matcherna.
Jo men Sirius har ju halvbra publik 245 329 invånare visst de ligger i mitten..
Sedan Västerås 158 653 sådär publik, visst ligger sist..
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-05-29 kl. 21:29.
Citera
2024-05-29, 21:48
Medlem
Citat:
BP har haft ännu mindre.
Citera
2024-05-29, 21:52
Medlem
Mjällby har mer folk på matcherna än vad som bor på orten där de spelar. Hällevik har typ 1500 invånare.
Citera
2024-05-29, 22:09
Avslutad
"Europas största fotbollsklubb" BP måste ju här vara i en klass för sig. Inga medlemmar utöver aktiva och närmast sörjande – trots väldigt bra förutsättningar – och ett publiksnitt som pendlar mellan noll upp till ett par tusen. Det måste vara frustrerande.
Citera
2024-05-29, 22:21
Medlem
Folk som supportar Mjällby har en bit att åka. Från Karlshamn och Kristianstad är det tre mil, och även om du är från Sölvesborg så är det så långt att du inte vill gå dit. Det är inte som Hammarby där du kan sitta på Gröne Jägaren med några öl innan match och sedan ta tunnelbanan till Globen. Vill du se Mjällby måste du ha en fyllechaffis.
Citera
2024-05-29, 22:29
Avslutad
Det sjuka med Allsvenskan är att någon överhuvudtaget betalar för att se skitet. Förutom Malmö FF så är jag helt övertygad om att alla andra lag hade åkt ur Championship i England. Tror de flesta lag hade till och med åkt ur Engelska League One också.

Det här med klubbkärlek har jag aldrig förstått, vad i helvete har klubben gjort för någon att denna person ska älska klubben?
Tror ni att klubben ställer upp om ni råkar ut för någon ekonomisk kris eller liknande?
Citera
2024-05-29, 22:39
Medlem
Citat:
En dag kan ett lag möta Värnamo, Mjällby eller BP med ingen publik knappt alls, nästa gång gå in på fullsatta arenor och ett jävla tryck. Jag önskar att dessa lag med ingen publik typ alls åker ur..

* Men frågeställningen är: Varför har dessa lag ingen publik? Mjällby ligger 4a när detta skrivs, 2000 nånting på läktaren.....

* Finns det publikstarka lag i de nedre serierna som skulle behövas i Allsvenskan?

* Vilka får absolut inte åka ur om man tänker på Publik på matcher? Här tänker jag ju Göteborg, AIK, Hammarby, DIF, Malmö.
Supporterskap (i Sverige åtminstone) handlar inte främst om sportslig framgång utan om känslor och gemenskap.

Det är väldigt få som "byter klubb" om något annat lag skulle vinna över de man håller på. Det går inte heller att övertyga ngn att byta med argument.

Däremot kan klubbar från mindre orter bygga ett intresse och "hype" och rekrytera från neutral eller de som tidigare varit aktiva och går på matcher.

Alla regler, även mina åsikter, har såklart undantag.

Edit: exempel på lag i lägre division med bra publikpotential hjälpt av sportslig medgång Helsingborg, Örgryte, Landskrona, Öster, Sundsvall/Gefle "Norrlandsfönstret", Örebro
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-05-29 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in