2024-05-29, 15:22
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag har sett det spekulerats i att Ukraina bäddar för kommande långdistansmissilattacker.

Bunkerdvärgen tillika, mästerstrategen och 5D schackspelaren har gjort det bra. Ingen arme kvar, inga fordon kvar. Numera blinda för missilattacker. Men jag antar att trollen i tråden har tagit sitt copium och snart påstår att det spelar ingen roll

Kan det vara som så att denna radar kan ha haft multifunktion?
Ryssar kastar inget. Någon gång kommer det till användning.

Fungerar kanske på plan också? F-16...tänker jag.
Citera
2024-05-29, 15:22
Bannlyst
Nån som kan dela lite info om jaktrobotarna som ingår i dagens stödpaket? AMRAM tror jag de heter eller 99...

Ja, vad är det för godisar som ryssarna snart ska få i skallen?
Citera
2024-05-29, 15:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Fungerar kanske på plan också? F-16...tänker jag.

Enligt wikipedia så har den multifunktion. Så ja, den borde kunna se flygplan också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voronezh_radar
Citat:
Voronezh radars (Russian: РЛС Воронеж) are the current generation of Russian early-warning radar, providing long distance monitoring of airspace against ballistic missile attack and aircraft monitoring.
Citera
2024-05-29, 15:36
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Enligt wikipedia så har den multifunktion. Så ja, den borde kunna se flygplan också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voronezh_radar

Ser ytterligare en psykoligisk orsak.
Blind vet inte vad som kommer. Då kan man bli nervös. Flytta runt på andra enheter och tappar täckning. Splittrar organisationen.
Citera
2024-05-29, 15:46
Medlem
Kaptagons avatar
En ska jag funderat på är att Ryssland säger sig ha anekterat Krim och de östra delarna av Ukraina vilket borde betyda att Putin ser dessa områden som Ryska. Vad skulle skillnaden vara om Ukraina använder västs vapen mot Belgorod eller Krim som Ukraina pepprat med storm shadow och HIMARS missiler?
Citera
2024-05-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Ok, därför pizzerior och köpcentrum drabbas av orchernas framfart

Enligt rysk logik är pizzerian ett högprioriterat militärt mål om en knekt på permis äter en vesuvio där.
Citera
2024-05-29, 15:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
En ska jag funderat på är att Ryssland säger sig ha anekterat Krim och de östra delarna av Ukraina vilket borde betyda att Putin ser dessa områden som Ryska. Vad skulle skillnaden vara om Ukraina använder västs vapen mot Belgorod eller Krim som Ukraina pepprat med storm shadow och HIMARS missiler?
Putin vet ju innerst inne att de områdena egentligen inte tillhör honom så om dessa håller han tyst.
Citera
2024-05-29, 15:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Nån som kan dela lite info om jaktrobotarna som ingår i dagens stödpaket? AMRAM tror jag de heter eller 99...

Ja, vad är det för godisar som ryssarna snart ska få i skallen?
Detta bör väl täcka det mesta.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/vapen/jaktrobot-99/

Citat:
RB 99-AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile) är en avancerad radarsökande jaktrobot för medel- till långdistans med en räckvidd på cirka 75 kilometer.

Fungerar ypperligt på F-16.
Citera
2024-05-29, 16:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
En ska jag funderat på är att Ryssland säger sig ha anekterat Krim och de östra delarna av Ukraina vilket borde betyda att Putin ser dessa områden som Ryska.

För evigt Ryska till och med. Desto snöpligare för han när han tappar Krim och alla andra områden som han skickat Ryssar till slakt på.

Edit:
Tappade citatet som jag tänkte använda.

https://www.euronews.com/2021/11/05/crimea-forever-a-part-of-russia-says-putin
Citat:
Crimea forever a part of Russia, says Putin
Senast redigerad av Jack.Elam 2024-05-29 kl. 16:13.
Citera
2024-05-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta bör väl täcka det mesta.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/vapen/jaktrobot-99/

Fungerar ypperligt på F-16.
Ja fast dom ska främst byggas om så det går att använda med luftvärnssystemet NASAMS.

Jag hoppas verkligen att Ukraina får bättre versioner av amraam till sina F-16 plan.
Citera
2024-05-29, 16:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är såklart ett gigantiskt självmål av ryssen, som erkänner att ockuperad mark inte är Ryssland "på riktigt" ens enligt dem själva.
Citera
2024-05-29, 16:17
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Skulle tro att det är kopplat till att de annekterade områdena ses av majoriteten av omvärlden som ukrainsk område. Belgorod och de andra angränsande områdena anses däremot tillhöra ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in