2024-05-29, 04:06
Medlem
Jag tror tvärtom att den som använder just det uttrycket kan ha tänkt till lite och mycket väl kan vilja deklarera att man varken är ett floskelföretag eller vill attrahera folk som söker jobb i floskelföretag.

Utan tvärtom vill locka till sig trygga människor, som är genuina och som det går att lita på med minimalt krångel och tjafs.

Möjligtvis att det kan vara en floskel om arbetsgivaren är en mekanisk verkstad väldigt långt inne i skogen som senast anställde någon 1978 annars är uttrycket alldeles för ohippt, dessutom på Svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Läste en annons om ett jobb som verkade intressant, men så kom jag till vad de ville ha för kvalifikationer. De vile ha en person med "båda fötterna på jorden"

Jag fick dåliga vibbar av det där. Mitt intryck är att det här är en arbetsgivare som inte litar på sina anställda. De verkar vilja ha en person som

* Inte tar några egna initiativ.

* Gör precis vad chefen säger utan att ifrågasätta.

* Inte tror på sig själv utan är en piskad arbetsmyra.

Vad tror ni?

Om du reagerar så här och gör dom här tolkningarna utan att ha en susning om vad begreppet ursprungligen innebär tror jag dessvärre att du är raka motsatsen till vad dom söker.
Citera
2024-05-29, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Kan det vara att de inte vill ha en person med benprotes?

"Den som står med båda fötterna på jorden klarar inte ens av att ta av sig byxorna på egen hand"
Citera
2024-05-29, 05:24
Medlem
Kanske kan klämma in en fundering här.

Varför målar arbetsgivare ofta upp arbetsplats som super bra och kollegial arbetsplats istället för att hålla sig till sanningen?
.
Det slutar ju oftast med att man ändå säger upp inom 1-4 månader när man märker vilken dysfunktionell arbetsplats det är och problem och krav som inte adresseras.
Citera
2024-05-29, 07:34
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Läste en annons om ett jobb som verkade intressant, men så kom jag till vad de ville ha för kvalifikationer. De vile ha en person med "båda fötterna på jorden"

Jag fick dåliga vibbar av det där. Mitt intryck är att det här är en arbetsgivare som inte litar på sina anställda. De verkar vilja ha en person som

Vad tror ni?

Nån som är närvarande på jobbet psykiskt inte svävar iväg å gör annat utan fokuserar på jobbet när man är på jobbet, allt det andra tar man sen.
Citera
2024-05-29, 07:39
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
De har antingen använt AI eller en HR firma...
Citera
2024-05-29, 07:40
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Det betyder inte ett skit, tro mig. Alla skriver sådana här plattityder i sina skittexter till jobbannonser. I slutändan är det vem du känner som räknas. Sen kan du bete dig hur du vill på jobbet och kan ha fötterna i vädret hur mycket du vill.
Citera
2024-05-29, 07:42
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Personligen tänker jag att uttrycket är motsatsen till att "ha huvet uppe i det blå", som hänvisar till att vara tankspridd. Med andra ord är dem ute efter nån som är fokuserad och som ju på ett konstruktivt sätt kan bidra till teamet och verksamheten.
Citera
2024-05-29, 07:46
Hade de kunnat formulera sig i stil med

”Ingen sabla Ikaros-typ sökes, här håller vi oss på mattan” ?
Citera
2024-05-29, 08:30
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Det är ett annat sätt att framföra att du ska vara mogen som individ. Båda fötterna på jorden = du står stadigt och kaosar inte omkring.
Citera
2024-05-29, 10:53
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Hur som helst, floskeln här betyder att man kan göra grovgöra när det behövs även när det inte är så glamoröst.

Nej, det betyder det inte. Jag förstår inte hur så många kan ha missuppfattat detta och skriver diverse gissningar här.

Att ha fötterna på jorden betyder stabil och verklighetsförankrad. I vissa yrkesroller är det naturligtvis jätteviktigt, andra spelar det ingen roll och för vissa - säg kreativa roller eller "marknadsutvecklare" och liknande - så vill man kanske ha någon som inte bara har fötterna på jorden utan har lite spretiga tankar och drömmar.
Citera
2024-05-29, 10:54
Avstängd
Comitiums avatar
Set betyder att arbetsgivare undanber sig enbenta alt. inga muslimer.
Citera
2024-05-29, 16:40
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Det betyder att de har förhoppningar om att få in en människa som accepterar en extremt låg lön. det är vad uttrycket betyder, alltså du ska inte förvänta dig en lön som det går att leva på eftersom du har ju båda fötterna på jorden.

Du svävar inte iväg i fantasin om att du skulle kunna få en lön som går att leva på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in