Jag tror tvärtom att den som använder just det uttrycket kan ha tänkt till lite och mycket väl kan vilja deklarera att man varken är ett floskelföretag eller vill attrahera folk som söker jobb i floskelföretag.
Utan tvärtom vill locka till sig trygga människor, som är genuina och som det går att lita på med minimalt krångel och tjafs.
Möjligtvis att det kan vara en floskel om arbetsgivaren är en mekanisk verkstad väldigt långt inne i skogen som senast anställde någon 1978 annars är uttrycket alldeles för ohippt, dessutom på Svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Läste en annons om ett jobb som verkade intressant, men så kom jag till vad de ville ha för kvalifikationer. De vile ha en person med "båda fötterna på jorden"
Jag fick dåliga vibbar av det där. Mitt intryck är att det här är en arbetsgivare som inte litar på sina anställda. De verkar vilja ha en person som
* Inte tar några egna initiativ.
* Gör precis vad chefen säger utan att ifrågasätta.
* Inte tror på sig själv utan är en piskad arbetsmyra.
Vad tror ni?
Om du reagerar så här och gör dom här tolkningarna utan att ha en susning om vad begreppet ursprungligen innebär tror jag dessvärre att du är raka motsatsen till vad dom söker.