2024-05-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera
Då ska jag nog förtydliga vad jag menade (och som jag trodde följde av sammanhanget):

Och inget av detta är relevant för kanadensarna när (...) Kanada de kommande åren ska överväga var man skaffar nya ubåtar ifrån.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att SAAB inte är mer på offensiven i en sådan sales pitch i Kanada och blickar framåt istället för att försöka bortförklara alla affärer som inte blev av. Jag tror till exempel att de kanadensiska myndigheterna mycket väl vet varför de valde F-35 och inte Gripen. SAABs VD säger ju här nästan rakt ut att de valde fel...hur respekterad känner du dig som kanadensisk beslutsfattare då?

Det finns ett politiskt spel, tveklöst.
Citera
2024-05-27, 13:16
Medlem
Citat:
Då ska jag nog förtydliga vad jag menade (och som jag trodde följde av sammanhanget):

Och inget av detta är relevant för kanadensarna när (...) Kanada de kommande åren ska överväga var man skaffar nya ubåtar ifrån.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att SAAB inte är mer på offensiven i en sådan sales pitch i Kanada och blickar framåt istället för att försöka bortförklara alla affärer som inte blev av. Jag tror till exempel att de kanadensiska myndigheterna mycket väl vet varför de valde F-35 och inte Gripen. SAABs VD säger ju här nästan rakt ut att de valde fel...hur respekterad känner du dig som kanadensisk beslutsfattare då?

Det är väl ingen större skillnad mellan Saab och andra företag, hur de kommenterar sådant. Du tror inte att Dassaults VD har beklagat sig i någon intervju, över hur synd det är för att Rafale inte alltid vinner? Om något har Saab genom åren varit betydligt mindre "kaxiga" både under och efter upphandlingarna än konkurrenterna.

Hur ska Saab-Kockums vara mer på offensiven? Upphandlingen har ju inte dragit igång på riktigt, ännu. Att representanter för Saab säger i intervjuer att politik spelar stor roll, säger inte på något sätt att Saab inte blickar framåt. Du tror inte att ett företag kan ställa upp på intervjuer och samtidigt utveckla nya produkter, eller?
Citera
2024-05-27, 13:38
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Det mest slående med den artikeln är hur mycket SAAB betonar att alla icke-avtal under senare decennier beror på politik och inte produkt. Det blir nästan patetiskt.

När sjösattes en nybyggd ubåt från Kockums senast? Slutet av nittiotalet eller något? Jag gissar att tyskarna sjösatte nybyggen nästan varje år under perioden efter detta. Fransmännen har också varit aktiva. Då är det svårt för SAAB att få trovärdighet som en pålitlig leverantör, både vad gäller leveransprecision och kvalitet.

Detta är ju inte Kockums fel
Det är Tyskarna s fel samt Sv regering som sålde ut ett vitalt bolag.

Nu får vi jobba upp produktion och relationer.
Tsykarnas Ubåtar före 212 var ej top notch för Dieselelektriska.. men de har levererat pga god historia och att de varit en stor leverantör.

I Ukraina nu ser vi att svensk vapenteknik som Archer ,Strf 90 , N-Law mfl hävdar sig bra.
Citera
2024-05-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Du är bra dum, du. Saab-Kockums har inte tvingat på någon en sluss. Du tror inte att alla A26-baserade alternativ skulle kunna fås utan sluss om kunden önskade det? Ditt patetiska "skämt" om att Saab-Kockums måste anpassa sig till kundens behov istället för att tvinga på dem något de inte vill ha, är riiiktigt dåligt.
Bara för att de erbjuder något som du inte förstår dig på, betyder det inte på något sätt att de vägrar göra några ändringar i erbjudandet.

Vad finns det för anledning att tro att slussen har hindrat S-K från att vinna en upphandling, förresten? Jag har inte sett någon antydan att det har varit något som mottagits negativt.

Att Saabs Facebook-sida visar en animation av lång, ocean-gående ubåt, med vad som ser ut att vara VLS-moduler och sex fasta torpedtuber, är enligt dig ett tecken på att Saab-Kockums ska sluta försöka tvinga på kunder den modulära slussen? En reklamfilm som har en tillhörande text som innehåller "Crafted with a focus on modular design, our submarines provide unmatched adaptability to meet the changing requirements of our customers throughout their operational lifespan."?
Men du bölar om att S-K inte bryr sig om sina kunders önskemål och bara vill ge dem vad de själva anser att de ska ha, så, ja, det måste betyda att de nu bara tänker sälja just den ubåten som visas i reklamfilmen. Inget annat. Enligt slurppen-logik.
Vem som är dum och hur du tolkar information kan diskuteras. Men annars kan du läsa andras länkar där SAAB/Kockums erbjuder alternativ med eller utan sluss. så vi får väl se om de överhuvudtaget kommer att lyckas sälja några ubåtar utanför Sverige.

"Norge motiverar bland annat sitt beslut med att de vill ha ubåtar som bygger på en existerande design. Då minskar risken för att det blir förseningar och högre kostnader. Den ubåt som Saab bygger till Sverige, A26, är en helt ny design och har bland annat en ny typ av lucka i fören där det går att transportera specialsoldater eller ha utrusning som ska flyttas ut under vatten."

Så ibland är nya lösningar inte det bästa när man vill köpa nytt. Som nu ligger på sju års försening och merkostnader. På en produkt som ingen utomstående hittills har varit intresserad av. Om och när de lyckas med luckan så kan intresset ändra sig. Om du inte håller en bättre ton. Och bevisligen inte inte klarar av att argumentera. Så kommer jag inte att svara dig.
Senast redigerad av slurppen 2024-05-27 kl. 19:37.
Citera
2024-05-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Danmark har avvecklat sitt ubåtsvapen och när Norge skulle välja ubåt, så hade tyskarna sedan länge sett till att Kockums inte hade något att leverera, genom att de köpte upp Kockums i syfte att förstöra företaget, och sedan agerade därefter under 15 år.

Det kommer att ta lång tid för svensk ubåtsindustri att återhämta sig, från den skada som tyskarna orsakade.
Det var före Tyskland tog över Kockums som Norge var intresserad av ubåt från Kockums. Från svenskt håll tyckte man att Norge ändrade sig och ställde orimliga krav. Om det var så lämnar jag öppet. Då spekulerade Sverige i flundran och projekt Viking. Norge var ju tveksamma till ubåt flundran utan torn bl.a. Sedan kom den eviga freden och Norge tappade intresse för nya ubåtar.

Så först nu på senare tid visade Norge intresse för de tyska ubåtarna istället. Men visst deras nya ubåtar har ju anpassat sig till vår smygteknik.

https://navyskipper.blogspot.com/2016/05/gastinlagg-projekt-viking-nordiskt.html
Senast redigerad av slurppen 2024-05-27 kl. 19:57.
Citera
2024-05-27, 20:49
Medlem
At det ender opp med 12 nye ubåter på Canada tviler jeg vel på.

De 4 gamle Upholder/Victoria-klasse ubåtene de har i dag drar med seg en dyster historie, og har tilbrakt mye av tiden sin i tørrdokken under lange reparasjoner. I løpet av de siste fire årene tilbrakte de fire ubåtene til sammen bare 214 dager i vannet, og to av ubåtene tilbrakte ingen tid på sjøen i det hele tatt.

Så de trenger noe nytt.
Spørsmålet er hvilke og hvor mange. At Trudeau ikke utelukker atomdrevne virker ganske utopisk. Sør-Korea, Japan, USA, Tyskland og Sverige er pr nå de aktuelle landene.
Citera
2024-05-27, 20:50
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller Norge och försäljning av vapensystem handlar det absolut om politik. Norsken har ytterst goda relationer med USA (sedan VK2, och därefter av fullständigt ohejdad vana) och det är av många skäl svårt att sälja svensk militär hårdvara till Norge.

Sedan finns det en del tekniska överväganden som Norge måste göra. När JAS39 var på tapeten var Sverige inte en NATO-medlem, vilket skulle ställa stora krav på teknisk överlägsenhet om Norge skulle välja något annat än F35. Det enda Sverige kunde erbjuda på relevant nivå var lägre Cost-of-Ownership, och sådant kan man kalkylera bort, om man nu ens räknar med detta för ett stridsplan.

När det gäller U-båtar har Sverige troligen världens bästa Östersjöubåt, vilket inte smäller riktigt lika högt i Norges närområde. Fartyg (lika litet som stridsplan) kan inte heller byggas billigt i Sverige, så det är svårt att för Sverige att "sälja av" ett par enheter som man kostnadskalkylerat i slutet på en tillverkningsserie.

Det är kanske inte så roligt, men Sverige gör fina affärer på vissa områden (CV90, och arvet efter Hägglunds, numera BAE och vissa SAAB-produkter, spaningssystem och ledningssystem), men när det gäller JAS-systemet handlar det mycket om att sälja till regimer som kanske inte får, kan eller vill binda sig till USA.
Citera
2024-05-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
...eller för den delen någon kvarvarande kompetens på Kockums
i att konstruera ubåtar.

Det är inte bara officerare som måste öva för att bibehålla sin kompetens.
Även ingenjörer behöver praktisera sitt yrke för att bibehålla kompetensen.
Annars är risken att vi kommer att stå inför en situation
liknande den som den tyska marinen stod inför 1933.

I det fallet kan det vara värt att notera att Tyskland under Weimarrepubliken
såg till att skicka många av sina krigsmaterielsingenjörer utomland,
till Nederländerna (ubåtar), Schweiz (automatvapen) och Sverige (artilleri)
för att hålla kompetensen vid liv.
Inkl Sovjetunionen och Sverige för stridsvagnar.

Det många inte vet. Var att vi hjälpte till att lägga grunden för deras förträffliga 88 mm kanon. Medands vi valde en mindre kaliber.
Senast redigerad av slurppen 2024-05-28 kl. 16:45.
Citera
2024-05-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vem som är dum och hur du tolkar information kan diskuteras. Men annars kan du läsa andras länkar där SAAB/Kockums erbjuder alternativ med eller utan sluss. så vi får väl se om de överhuvudtaget kommer att lyckas sälja några ubåtar utanför Sverige.

Ja, det är du som är dum i huvudet. Dina svar är uppenbara bevis på det.
Helt meningslöst pladder är det du kommer med. Vad är "Men annars kan du läsa andras länkar där SAAB/Kockums erbjuder alternativ med eller utan sluss." tänkt att vara ett svar på? Vad har jag skrivit som gör det till ett rimligt svar?
Eftersom du använder en urusel meningsuppbyggnad, blir det lite otydligt vad du menar med "så vi får väl se om de överhuvudtaget kommer att lyckas sälja några ubåtar utanför Sverige." Vad jag läser eller inte läser påverkar inte Saab-Kockums affärer. Om det är en helt fristående mening, är det meningslösa självklarheter som inte reflekterar innehållet i tidigare text på något sätt. "Vi får se vad som händer" är inte någon förklaring eller argument av/för dina påståenden.

Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
"Norge motiverar bland annat sitt beslut med att de vill ha ubåtar som bygger på en existerande design. Då minskar risken för att det blir förseningar och högre kostnader. Den ubåt som Saab bygger till Sverige, A26, är en helt ny design och har bland annat en ny typ av lucka i fören där det går att transportera specialsoldater eller ha utrusning som ska flyttas ut under vatten."

Så ibland är nya lösningar inte det bästa när man vill köpa nytt. Som nu ligger på sju års försening och merkostnader. På en produkt som ingen utomstående hittills har varit intresserad av. Om och när de lyckas med luckan så kan intresset ändra sig. Om du inte håller en bättre ton. Och bevisligen inte inte klarar av att argumentera. Så kommer jag inte att svara dig.

Jaha? Ett lösryckt citat ur en okänd artikel? Du tycker det visar något negativt om luckan, antar jag. Påståendet i texten var att Norge inte ville ha en ny design, utan något gammalt som bara uppgraderats. Då är det självklart att nyutveckling inte är aktuellt. Det säger inget negativt specifikt om slussen. Förutom att det är något nytt, förstås.
Att Norge tackade nej till A26 kan inte ur det du skriver härledas till slussen. Att A26 är ett sämre alternativt för att den är nyutvecklad, istället för något gammalt uppgraderat... Ja, det får man väl tycka. Med den mentaliteten stannar man dock i utvecklingen. Din älskade F-35 skulle aldrig ha blivit av om man tänkte så.

Du svarar ju inte som det är nu. Dina osammanhängande inlägg som inte bemöter det man skriver, är inte något man kan kalla svar, så det är väl skit samma om du skriver något meningslöst som vanligt, eller inget alls. Det är lika informerande.
Citera
2024-05-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Att Norge tackade nej till A26 kan inte ur det du skriver härledas till slussen. Att A26 är ett sämre alternativt för att den är nyutvecklad, istället för något gammalt uppgraderat... Ja, det får man väl tycka. Med den mentaliteten stannar man dock i utvecklingen. Din älskade F-35 skulle aldrig ha blivit av om man tänkte så.

Du svarar ju inte som det är nu. Dina osammanhängande inlägg som inte bemöter det man skriver, är inte något man kan kalla svar, så det är väl skit samma om du skriver något meningslöst som vanligt, eller inget alls. Det är lika informerande.
SAAB/Kockums är SVI.
Varför valde då inte Norge att tyska ubåtarna skulle byggas med snarlik lucka som A26. Eller så anser de sig inte behöva det. För Luckan måste man väl tro på. De nöjer sig med en större sluss i tornet istället. Så du menar du att Type 212CD inte är ett nytänkande.

Skillnaden är att det redan är beställt 4+2 st. Och fler kan bli aktuella. Mot våra 2 st A26.

Men sista ordet är ju inte sagt om Nederländerna.
Senast redigerad av slurppen 2024-05-29 kl. 00:05.
Citera
2024-05-29, 08:35
Medlem
Finns det någon ubåt i historien som tagit längre tid att bygga?
Citera
2024-05-29, 10:33
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Finns det någon ubåt i historien som tagit längre tid att bygga?

Ryska Khabarovsk har varit under byggnation i 31 år och är inte i tjänst än. Yury Dolgorukiy tog 22 år att få operativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in