Citat:
Ursprungligen postat av
Natalz2
Ja, det är just den tanke som du ger uttryck för som ligger bakom den moderna kriminalvården. Hur tycker du att det går? Är du nöjd med rehabiliteringen av grovt kriminella?
Jag är inte heller för långa fängelsestraff. Det är alldeles för dyrt.
Dödsstraff, kroppsbestraffningar, bötesstraff etc (och förstås systematiska utvisningar, men det ligger utanför diskussionen) tror jag är mycket mer effektivt. Och, icke att förglömma, mycket mer rättvist.
Ja hur går det egentligen?
Vilka är det som begår brotten?
Vi har ett rättssystem som är byggd för Sverige á la 1987. Sen dess hr vi ju gemensamt byggt om Sverige till nåt som vi bara kunde läsa om tidningar med ghetton och utanförskap.
Jag gillar ju inte rättskipning som i muslimska länder. Det är förbannat barbariskt. Typiskt jävla dåligt.
Det är kortsiktigt att angripa symptomen istället för problemet som skapar symptom.
Vi borde se nyktert på kriminaliteten och göra en analys av vilka som begår brotten och vad det beror på.
Dom personer som inte vill vara en del av det svenska samhället med de värderingar vi har om mänsklighet och human öppenhet har många andra alternativ att välja på.
Runt hela Adenviken finns massor med länder som antagligen skulle passa många kriminella bättre.