• 1
  • 2
2022-05-22, 10:23
Medlem
ercys avatar
I min familj har vi under flera år haft tävlingen att tippa årets sommarvärdar. I år prövar jag idén att göra liknande på flashback.
REGLER:
  • Skriv en lista på tio kända personer, rangordnade från 10 till 1 poäng tillsammans med en kortare motivering.
  • Det ska vara tydligt vilken poängnivå varje sommarpratare är på. Endast ett namn på varje nivå.
  • Listan ska postas i tråden.
  • Listan ska vara postad senast klockan 11 dagen då sommarvärdarna presenteras. I skrivande stund är exakt datum okänt, men brukar vara någonstans kring den 10:e juni.
  • När årets sommarvärdar är presenterade kommer jag räkna ihop poängen och förkunna vinnaren.
Min lista:
Citera
2022-05-22, 10:50
Medlem
DrVonAnkas avatar
10p: Sigge Eklund 48 år och poddare. Har länge i podden gnatat om hur lätt det är att förutspå sommarpratare och gjort sig lite avig mot Bibi Rödöö. Jag tror det har vänt i år och han har blivit tillfrågad och gör det för content till podden.
9p: Cornelia Jakobs känns given med tanke på hennes framgångar.
8p: Charlotte von Essen som är säkerhetspolischef med tanke på det oroliga läget i världen.
7p: Carl-Oskar Bohlin energipolitisk talesperson för Moderaterna. Elpriserna och situationen med gas och olja från Ryssland har återigen svingat upp energipolitiken på kartan.
6p: Stefan Löfven med samma motivering som ts + för att balansera att man bjuder in en från Moderaterna.
5p: Johan Glans för att balansera det hela med lite lättare ämnen.
4p: Jan Bolmeson som driver bloggen rikatillsammans. Aktiemarknaden har varit het och nu sista månaderna börjat pysa gör ämnet aktuellt.
3p: Tobias Thyberg ambassadör i Ukraina med tanke på läget hör man gärna hans syn på saken.
2p: Armand Duplantis med tanke på hans nya rekord.
1p: Nadir Khayat aka RedOne som har jobbat tillsammans med många stora artister. Kanske inte så aktuell med något särskilt nu men man tar med honom för att det inte ska bli för mycket allvarliga ämnen.
Citera
2022-06-05, 13:07
Medlem
ercys avatar
Nu på torsdag den 9:e juni klockan 13 kommer årets sommarvärdar att presenteras. Det innebär att deadline för att delta är torsdag klockan 12.
Citera
2022-06-05, 22:36
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
En hastig förslagslista:

10 p: Jens Ganman, satiriker
9 p: Martin Modéus, tillträdande ärkebiskop (kanske)
8 p: Eva Lindström, bilderbokskonstnär, ALMA-pristagare
7 p: Johanna Rubin Dranger, serieskapare
6 p: Melinda Jacobs, författare
5 p: Björn Ulvaeus, artist
4 p: Niklas Edin, curlingspelare
3 p: Anna-Lena Laurén, journalist
2 p: Anders Eldeman, programledare
1 p: Cornelia Jakobs, artist

För Ganman vill jag nog egentligen ha 100 poäng om det skulle inträffa. Tror inte de har med några politiker ett valår.
Citera
2022-06-06, 11:08
Medlem
JuniorDahlens avatar
10 Johanna Nordström, komiker
9 Alexander Abdallah, skådespelare
8 Johan Jureskog, kock och företagare
7 Erik Johansson, skådespelare
6 Anders Tegnell, läkare
5 Patrick Ekwall, journalist
4 Anders Bagge, musiker
3 Frida Karlsson, längdskidåkare
2 Tomu, youtuber
1 1 Cuz, musiker
Citera
2022-06-09, 14:04
Medlem
ercys avatar
Då är listan offentliggjord för i år!

Resultat:
1: Ercy (17p, tre rätt.)
2: JuniorDahlén (9p, ett rätt.)
3: Pojken med guldbyxorna & DrVonAnka (0p)
Citera
2022-06-09, 14:55
Medlem
JuniorDahlens avatar
Rolig tävling, trots fiaskoresultat. Hoppas på större medverkan nästa år!
Citera
2023-06-01, 00:52
Medlem
ercys avatar
Då var det dags igen mina vänner! Samma regler i år som förra året, de återfinns i trådstarten. Deadline är torsdagen den åttonde juni klockan tolv. Presentationen av årets sommarvärdar kommer starta en timme senare.

Min lista 2023:
Citera
2023-06-08, 14:06
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Då var det dags igen mina vänner! Samma regler i år som förra året, de återfinns i trådstarten. Deadline är torsdagen den åttonde juni klockan tolv. Presentationen av årets sommarvärdar kommer starta en timme senare.

Min lista 2023:

Trist att jag missade detta. Nästa år får du göra en helt ny tråd
Citera
2023-06-08, 19:44
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy

Min lista 2023:

Också jag beklagar att jag missade att lägga ett tips, även om jag förmodligen nollat igen. (Får väl trösta mig med att mitt tips Anders Eldeman från förra året nu faktiskt kommer indrällande på listan.) Om jag ser rätt överträffade du dig själv i år med 19 poäng och 4 rätt (Annie Lööf, Omar Rudberg, Bianca Salming och Ahmed Berhan) – tjusigt! Och tack för de lysande motiveringarna!
Citera
2023-06-11, 19:20
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Trist att jag missade detta. Nästa år får du göra en helt ny tråd

Ja, det var tråkigt. Jag tror dock att det enklaste är att köra på i samma tråd. Då kan man ha kvar prenumerationen och påminnas när jag droppar min årliga lista. Även folk som hittar till tråden kan ju lägga in en prenumeration och då kunna vara med året efter. Jag var lite sen i år med min lista av olika skäl, jag ska försöka vara snabbare nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Också jag beklagar att jag missade att lägga ett tips, även om jag förmodligen nollat igen. (Får väl trösta mig med att mitt tips Anders Eldeman från förra året nu faktiskt kommer indrällande på listan.) Om jag ser rätt överträffade du dig själv i år med 19 poäng och 4 rätt (Annie Lööf, Omar Rudberg, Bianca Salming och Ahmed Berhan) – tjusigt! Och tack för de lysande motiveringarna!

Fenomenet kandidater från tidigare listor som får sommarprata är otroligt lätt hänt. Det har även hänt mig att jag varit rätt ute i tanken men valt fel person, till exempel övervägde jag i år att välja dragshowartisten Admira Thunderpussy, känd från tv-programmet Drag Race Sverige, men istället var det programledaren Robert Fux som fick sommarprata.

Min metod är att jag gör en bruttolista som jag sedan gallrar ner och rankar. Förra året började jag med listan redan i februari medan i år skrev jag den under valborgshelgen I år såg min bruttolista ut så här:
Citera
2024-05-28, 01:09
Medlem
ercys avatar
Ett nytt år och en ny lista. Deadline för årets tävling är tisdagen den 11:e juni klockan 12:00. Sommarvärdarna kommer att presenteras i P1 och på webben klockan 13. Regler finns som vanlig i trådstarten.

Min lista i år skulle jag vilja beskriva som tv-programmet Babel, korsat med Sportbladet och med en touch av återvinning från tidigare år. Denna lista känner jag mig väldigt osäker på egentligen. Tidigare år har jag ändå haft en känsla att någon kommer att slå in men i år kan det gå precis hur som helst.

Senast redigerad av ercy 2024-05-28 kl. 01:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in