2024-05-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Demilitariserar? Man läser ofta inlägg i dessa trådar om hur Rysslands ekonomi är på väg att kollapsa eftersom de ställt om till sk krigsekonomi. Hur ligger det till egentligen?
Ja, man kastar sina unga män och sitt patetiska materiel i en köttkvarn.

Ekonomi (från klassisk grekiska oikos, "hus" och nomos, "lag") är läran om hushållande med begränsade resurser i ett tillstånd av knapphet. Med knapphet menas att tillgängliga resurser är begränsade i förhållande till totala önskemål och behov.

Vad tror du sker när man skickar sina tillgängliga resurser till en köttkvarn i ett annat land?

Fan, ryssar och rysstroll är fortfarande lika ekonomiskt begåvade som under kommunismen, dvs inte alls.
Citera
2024-05-27, 21:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ryssland demilitariserar sig själva rätt duktigt.

Om man nu kan hävda att ryssen är duktig på något, vilket är rätt svårt.

1. Tornflygning
2. Unik ful design som ingen annan i världen har förmåga att återskapa. Turtle tanks, Ladabilar, ryska tjockbildrörs-tv osv
Citera
2024-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
1. Tornflygning
2. Unik ful design som ingen annan i världen har förmåga att återskapa. Turtle tanks, Ladabilar, ryska tjockbildrörs-tv osv
De är nog världsbäst på att ljuga också.

Eller sämst. Det beror på hur man mäter.
Citera
2024-05-27, 22:02
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ja, man kastar sina unga män och sitt patetiska materiel i en köttkvarn.

Ekonomi (från klassisk grekiska oikos, "hus" och nomos, "lag") är läran om hushållande med begränsade resurser i ett tillstånd av knapphet. Med knapphet menas att tillgängliga resurser är begränsade i förhållande till totala önskemål och behov.

Vad tror du sker när man skickar sina tillgängliga resurser till en köttkvarn i ett annat land?

Fan, ryssar och rysstroll är fortfarande lika ekonomiskt begåvade som under kommunismen, dvs inte alls.

Det är dock inte betydelsen av att demilitarisera? Vilket du påstod att Ryssland gjorde i inlägget jag svarade dig på.
Citera
2024-05-27, 22:03
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nej det var inte Putin som startade kriget, dags att du läser på lite.

Du är i fel tråd med ditt trams. Läs rubriken på denna tråd. Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU.

Ryssland.
Citera
2024-05-27, 22:08
Medlem
Citat:
Det är dock inte betydelsen av att demilitarisera? Vilket du påstod att Ryssland gjorde i inlägget jag svarade dig på.
Att mala ner sin militära kapacitet är att demilitarisera.

verb
remove all military forces from (an area).

Du skrev:
Demilitariserar? Man läser ofta inlägg i dessa trådar om hur Rysslands ekonomi är på väg att kollapsa eftersom de ställt om till sk krigsekonomi. Hur ligger det till egentligen?

Jag svarade.
Citera
2024-05-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland har kalkylerat med 30 000 döda i månaden det är vad dom fyller på fronten med varje månad.
Alla krig har sina beräknade förluster.
Utom ukraina då förstås för dom har inga förluster alls efter vad man läser här.

Det stämmer med vad Olaf Schulz nämner också. Han nämner att Ryssland har förluster på minst 25 000 döda eller svårt skadade varje månad. 25 000 x 28 månader som kriget pågått är 700 000 vilket är nära realistiskt. Så jag tror ditt estimat på 30k är lite högt men vi är relativt överens om Rysslands förluster.
Citera
2024-05-27, 22:16
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Att mala ner sin militära kapacitet är att demilitarisera.

verb
remove all military forces from (an area).

Du skrev:

Jag svarade.

Ryssland bygger upp sin militära kapacitet. Du har missuppfattat ordets betydelse. Tyvärr.
Citera
2024-05-27, 22:21
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ett långt ifrån genomtänkt svar från min sida men... kanske ATACMS når dom planen? (300 mil) Börja bomba dom där så dom tvingas stationera flygplanen utanför ATACMS räckvidd. Jag noterar att Mig 35 har en räckvidd på 200 mil.

Ska vara att UK har någonting i stil med ATACMS, för att skrämma bort planen. (Iofs så diskuteras det internt inom USA om att låta Ukraina använda vapen på Rysk mark)

https://x.com/mhmck/status/1795151269507613030

Man får hoppas att US snart accepterar att Ukraina får slå tillbaka.
Citera
2024-05-27, 22:22
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ryssland bygger upp sin militära kapacitet. Du har missuppfattat ordets betydelse. Tyvärr.

Ryssland bränner av sin militära kapacitet snabbare än de hinner bygga upp den. Således avväpnar de sig själva.
Citera
2024-05-27, 22:23
Medlem
Citat:
Nej, det är du som har missuppfattat något.

"Ryssland bygger upp sin militära kapacitet."

Du menar flygande mopeder från Iran

Missiler som inte kan träffa sina mål, ofta inte ens kan flyga.

Stora skepp som inte kan något annat än att sjunka.

Pansarvagnar som exploderar av sig själva.

Skyttegravskrig 100 år för sent.

"Kapacitet"

Det enda Ryssland har nu liksom alltid är en massa ungdomar de skickar till köttkvarnen.
Citera
2024-05-27, 22:23
Moderator
vfs avatar
Lägg ner tjafsandet nu! Nästa lallare får en varning/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in