2024-05-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
TANSTAAFL.

Men på mitt jobb går det att äta gratis även om det inte är sanktionerat av arbetsgivaren.

Det gör det säkert. Och helt plötsligt är du av med jobbet. Som skolkökspersonalen som åt lite ris och korv stroganoff.
Citera
2024-05-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Kanske inte hos dig

Du svarade inte på frågan. Jag kan betala själv och jag vet en hel del om IKEA, från insidan.
Senast redigerad av PatricHbg 2024-05-27 kl. 21:51.
Citera
2024-05-27, 21:50
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du svarade inte på frågan. Jag kan betala själv.

Härligt!
Jag betalar också själv.
När jag säger "nästan gratis" så är det måltider för under 40kr på daglig basis.

Då menar jag inte din medtagna falukorvslåda utan en måltid hos en restaurang.
Citera
2024-05-27, 21:52
Medlem
Citat:
Härligt!
Jag betalar också själv.
När jag säger "nästan gratis" så är det måltider för under 40kr på daglig basis.

Då menar jag inte din medtagna falukorvslåda utan en måltid hos en restaurang.

Du påstod att IKEA erbjuder buffé till personalen.
Citera
2024-05-27, 21:53
Medlem
Citat:
Det gör det säkert. Och helt plötsligt är du av med jobbet. Som skolkökspersonalen som åt lite ris och korv stroganoff.

Jag vet, det är livsfarligt. Skvallras en hel del om de som satt det i system, bara en tidsfråga innan någon ryker för det där.
Citera
2024-05-27, 21:54
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Du påstod att IKEA erbjuder buffé till personalen.

Ja det gör dom i mitt land, jag tror inte att du hänger med i diskussionen riktigt.
Är du Dansk eller efterbliven?

Något av dom är säkert.

EDIT:
Efter din edit om att du har insyn från insidan så antar jag att du är anställd i kassan hos IKEA barkarby.
Citera
2024-05-27, 21:58
Medlem
Har numera subventionerad lunch, varje månad sätts 2400 kr in på mitt epassi-kort (visa onlinekort).

Arbetsgivaren bidrar med 50% av beloppet som förmånsbeskattas, 50% tas via bruttolöneavdrag.

Från början på 1980-talet hade jag helt fri lunch , senare började man beskatta måltidsförmåner.

Jobbar på ett större företag i telekombranschen.
Senast redigerad av Fiber-Twist 2024-05-27 kl. 22:03.
Citera
2024-05-27, 21:59
Medlem
flashmaners avatar
Det finns det företag som gör. Den anställde blir förmånsbeskattad för den fria lunchen, så helt gratis blir det ändå inte. Värdet för lunchen betraktas som lön, helt enkelt.
Citera
2024-05-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ja det gör dom i mitt land, jag tror inte att du hänger med i diskussionen riktigt.
Är du Dansk eller efterbliven?

Något av dom är säkert.

EDIT:
Efter din edit om att du har insyn från insidan så antar jag att du är anställd i kassan hos IKEA barkarby.

Nejdå. Visserligen arbetar jag internationellt hos Inter IKEA, och i Danmark är det en högst vanlig löneförmån, att företaget erbjuder lunch, det heter "frokost" på danska, utan skatteavdrag. Men nu var frågan Sverige, och här finns det inte ett enda IKEA-varuhus som erbjuder någon som helst buffé till lunch för personalen. Så dina påhitt faller direkt, liksom dina lögner.
Citera
2024-05-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Och då är en följdfråga att om man själv har ett bolag som man driver och man då också är anställd i att man kan låta företaget betala maten man äter på arbetsdagen?

Det kan du göra. Men du blir då förmånsbeskattad.
Citera
2024-05-27, 22:18
Medlem
Minimuchers avatar
Jag äter gratis lunch, och företaget tar självklart kostnaden för förmånskatten genom kompensation på lönen.
Citera
2024-05-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag undrar om det finns företag som erbjuder sina anställda gratis lunch?

Och då är en följdfråga att om man själv har ett bolag som man driver och man då också är anställd i att man kan låta företaget betala maten man äter på arbetsdagen?

Problemet är ju att det skall förmånsbeskattas vilket gör det till ett ganska tveksamt upplägg. I praktiken blir samma som att betala ut pengarna till den anställde i form av lön som den får köpa sin lunch för (och har då möjligheten att välja vilken lunch han vill bekosta för pengarna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in