2024-05-26, 17:06
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag kan tillräckligt mycket för att förstå att om man har 1 miljon och 25 tusen i lån i csn så tjänar man alltid mer på att betala av lånet direkt.
Fel. Rent ekonomiskt gör man inte det eftersom att inflationen äter upp lånet (och lån är som bekant inte inflationsjusterat utan man betalar det nominella värdet). Kolla användaren Selors inlägg för förtydligande (och då tog han endast sparkonto som exempel).
Citera
2024-05-26, 17:15
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Lån är ett ekonomiskt verktyg som ska utnyttjas. Det är först när du tappar pengar på dealen som du öht ens behöver fundera på att avsluta det. Detta är inte ett sådant fall.
Precis. Att utnyttja lån på fördelaktiga sätt är ju liksom bankers affärsidé (kvoten av utlåningsprocenten/inlåningsprocenten är över 1).
Citera
2024-05-26, 17:25
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag kan tillräckligt mycket för att förstå att om man har 1 miljon och 25 tusen i lån i csn så tjänar man alltid mer på att betala av lånet direkt.

Han har 50-60 tusen i rak förmögenhets vinst varje år bara av passivt sparande genom ränta på ränta, förstår inte ens varför han gör en tråd, helt obegripligt faktiskt

så alla andra i tråden har fel och du har rätt?
Citera
2024-05-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Fel. Rent ekonomiskt gör man inte det eftersom att inflationen äter upp lånet (och lån är som bekant inte inflationsjusterat utan man betalar det nominella värdet). Kolla användaren Selors inlägg för förtydligande (och då tog han endast sparkonto som exempel).

Vad menar du? Förklara gärna hur det kan vara fel att betala av 25 tusen kronors CSN Lån direkt än att betala 600kr / Månaden i x antal år när man har 1miljon i aktier och kan på ett bräda betala av sin skuld?
Citera
2024-05-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
så alla andra i tråden har fel och du har rätt?

Jag antar det? Jag vill förstå varför alla tycker det är rätt att inte betala av ett lån när man har så mkt pengar
Citera
2024-05-26, 17:51
Medlem
Har liknande sists med 29000 i lån hos csn
Totala tillgångar till ca 3,2m har också funderat på att lösa de i förtid bara för att slippa utskick/uppdateringar av vad som är kvar på lånet, men har löst situationen med att betala in alla årets inbetalningar i januari så är man av med skiten i ett år iallafall
Citera
2024-05-26, 17:56
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag antar det? Jag vill förstå varför alla tycker det är rätt att inte betala av ett lån när man har så mkt pengar

För att räntan eller avkastningen är högre än lånet?
Citera
2024-05-26, 18:05
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Vad menar du? Förklara gärna hur det kan vara fel att betala av 25 tusen kronors CSN Lån direkt än att betala 600kr / Månaden i x antal år när man har 1miljon i aktier och kan på ett bräda betala av sin skuld?
Om du inte förstår att det är ekonomiskt fördelaktigt att inte betala av på ett lån vars ränta är lägre än inflationen och bra mycket lägre än börsens genomsnittliga utveckling får jag nog tipsa om att läsa om grundskolematematiken och grundläggande ekonomi och kanske särskilt begreppet alternativkostnad.
Citera
2024-05-26, 18:22
Medlem
godboys avatar
Jag har löst in mitt CSN lån för länge sedan. Då hade jag dryga 100K kvar och det var kanske fem år sen. Jag löste in det för att jag hade varit dum i huvudet en gång och betalade in typ två veckor för sent då jag hade glömt det. Visst skulle jag kunna satt det på autogiro eller E-faktura, men nu hade jag inte gjort det. Och är det kvartalsvis så är det ju lite lätt att missa. Så jag fick 500 kr i förseningsavgift och då tyckte jag att det enklaste var att bara lösa in det.

Så hade jag varit TS så hade jag löst in det, bara för att vara av med det.
Citera
2024-05-26, 18:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sparade ihop 1 miljon kronor ganska nyligen och har 25 000 kr i csn skuld, autogiro 720 kr/mån. Är så sjukt trött sitta betala på den i över 10 år.
Räntan är över nu 1% samt årliga avgiften 150 kr.

Är det värt betala av hela skulden i ett bräde och bli helt skuldfri?
Skojar du? Det handlar 25 000 kr, det är ingenting. Betala av det bara.

Om det handlat om 250 000 kr, då ska man naturligtvis betala av det under en 20-årsperiod eftersom räntan är så låg.
Citera
2024-05-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Varför sitter du och funderar fram och tillbaka över en skuld på 25 lax? Betala av direkt eller inte, ingen bryr sig och det spelar ingen roll.
För att ts vill få oss att tro att ts sparat ihop en miljon. Vilket naturligtvis är rena fantasier. Vore intressant att få reda på åldern på TS.
Citera
2024-05-26, 19:54
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nixnix44
Har liknande sists med 29000 i lån hos csn
Totala tillgångar till ca 3,2m har också funderat på att lösa de i förtid bara för att slippa utskick/uppdateringar av vad som är kvar på lånet, men har löst situationen med att betala in alla årets inbetalningar i januari så är man av med skiten i ett år iallafall

Det går till och med att ändra att du bara betalar en gång per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in