2024-05-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Finns inga gränser på hur hjärntvättad du är. Vart ju välkända danska forskare som lyfte problemet med att man inte bedömmer vaccin efter hela effekten på hälsan utan enbart på förmågan att neutralisera ett virus.

Du har uppenbarligen inte läst pfizers orginalstudie då den ingår i din så kallade konspirationsteori.
Ett vaccin neutraliserar inte ett virus.
Citera
2024-05-25, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Artikeln bygger på officiell statistik från såväl Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten. Om du inte tror att de kan räkna på sjukhusen kan jag faktiskt inte hjälpa dig.

Artikeln må till viss del vara underbyggd med faktiskt vetenskap, men hela trovärdigheten fallerar då det uppenbart att huvudsyftet med artikeln är att föra ut en budskap. Detta förstår man om man har sina kognitiva förmåga i behåll. Kanske du tappat den efter 7 injektioner
Citera
2024-05-25, 18:02
Avslutad
Citat:
Nej, det finns ingen som helst subjektivitet i att jag tagit sju doser vaccin och aldrig varit sjuk.

Att jag inte går utanför dörren vet jag inte varifrån du fått. Sedan jag tog andra dosen vaccin, vilket bör ha varit juni år 2021 har jag levt som vanligt.

Att du som lönnfet hemmasittare med ölmage inte blir smittad av dina handtrallor framför TVn trots att du är ovaccinerad är förstås inte jättekonstigt.

Att leva som "vanligt" innebär olika saker för olika individer, i ditt fall innebär dey uppenbarligen att lägga enormt massa tid med att föra ut desinformation på nätet/flashback. Men för alldel, det behöver man inte sitta i en stuga i skogen och göra. Du kanske sitter på ett café i city eller på din arbetsplats. Det kan jag såklart inte veta
Citera
2024-05-25, 18:07
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ett vaccin neutraliserar inte ett virus.

Immunförsvaret ja men du fattar vad jag menade även om jag uttryckte mig slarvigt
Citera
2024-05-25, 22:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Du är statistikern, inte jag, och jag är osäker på vad siffrorna säger på individnivå. Ja, de flesta verkar anse att det är flera gånger högre risk att få myokardit av Covid än av vaccinet, men för dig är risken att få myokardit av vaccinet större än av Covid eftersom du inte haft Covid, eller hur? Så det är indidivuellt. Men hur som helst, ett exempel New England Journal of Medicine 2021:
Conclusions

Among patients in a large Israeli health care system who had received at least one dose of the BNT162b2 mRNA vaccine, the estimated incidence of myocarditis was 2.13 cases per 100,000 persons; the highest incidence was among male patients between the ages of 16 and 29 years. Most cases of myocarditis were mild or moderate in severity. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2110737
2021 sade en studie i Frontiers of Medicine sju ggr högre risk:
Conclusion

In this systematic review and meta-analysis, we found that the risk of myocarditis is more than seven fold higher in persons who were infected with the SARS-CoV-2 than in those who received the vaccine. These findings support the continued use of mRNA COVID-19 vaccines among all eligible persons per CDC and WHO recommendations. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9467278/
Antag att vi har en ung man som fått Covid, vi säger att han fick en risk på 7x2 = 14/100k. Vi säger att han sedan vaccinerade sig. Vilken risk fick han då? Ska vi säga 2/100k. Vaccinet ökade hans risk, inte sant? Kanske inte från 14 till 16/100.000, eller? Samtidigt skulle ju Covid ge viss immunitet mot senare Covid av samma variant? Samtidigt hävdades att en hybrid med både vaccinerin och Covid var det bästa. Men sen sa siffrorna om IgG4 att vaccin före Covid ökade IgG4, inte Covid före vaccin.

Men ska vi säga så här då: Du har tagit 7 sprutor. Du har nog inte samma risk som en 16-åring, men låt säga att du har hälften av hans, bara för att höfta till med en siffra. Din risk per spruta är då 1/100k. Du har hittills utsatt dig för en risk på 7/100k för att få myokardit, av vaccinet, inte av Covid eftersom du inte har haft Covid. Men om du hade varit en ung man i 16-årsåldern då hade din risk för myokardit vid det här laget varit 2.13x7/100k, alltså 14.91/100k alltså samma risk som om du hade smittats en gång av Covid. Och det är ju möjligt att du redan nu har kommit upp i Covidrisken för myokardit genom dina sprutor, inte sant?

Låt säga att du har fått myokardit varje gång du tog vaccinet utan att märka det? Är det bra eller dåligt?

Jag har inte heller haft Covid så min enda risk för komplikationer hittills är av vaccinet. Sedan hoppas jag ju att vaccinet ska göra att jag knappt märker Covid när jag väl får det.

Här är länken igen, får se om det fungerar: https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/05/mitt-i-krisen-pekar-pa-flera-lardomar-av-pandemin/

Jag vet inte om risken för mig att drabbas av myocardit skulle vara högre med vaccinet än för viruset. Jag tror ju att en starkt bidragande orsak till att jag inte drabbats av covid är mina frekventa vaccineringar.
I den Israeliska studien anges alltså risken att drabbas av myocardit av vaccinet till 0,2% promille och de allra flesta av dessa fall anges som milda och behandlingsbara. Det verkar onekligen som att siffrorna för viruset är betydligt högre än så.

Jag hänger inte riktigt med på din beräkning av att vaccinet skulle öka den unga mannens sannolikhet att drabbas av myocardit. Om jag förstår dig rätt utgår du från att vaccinet är verkningslöst, så du adderar risken med att drabbas av myocardit av vaccinet med risken att drabbas av detsamma av viruset och drar därigenom slutsatsen att man inte saka vaccinera sig och för varje gång man vaccinerar sig så ökar risken. Dvs, du bortser helt från den ev skyddande effekt vaccinet har.
Citera
2024-05-25, 22:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/lagesbild-covid-19-influensa-och-rs-statistik/

Ca 20 pers per 100 000 som blev inskrivna för covid 19.

Hur många sjukhusvårdades pga av influense exempelvis år 2012 och hur många var det 2020? (Kollar du upp dom siffrorna så förstår kanske tom. du vad influensa har med det hela att göra)

Sorry. Jag kan inte hitta den informationen i den länken du angav.
Jag undrar:

1) Hur många har vårdats inneliggande för Covid 19 på sjukhus?
2) Enligt punkt 1 uppdelat på olika ålderskategorier.
Citera
2024-05-25, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Artikeln må till viss del vara underbyggd med faktiskt vetenskap, men hela trovärdigheten fallerar då det uppenbart att huvudsyftet med artikeln är att föra ut en budskap. Detta förstår man om man har sina kognitiva förmåga i behåll. Kanske du tappat den efter 7 injektioner

Föra ut ett budskap? Så alla artiklar som innehåller någon form av slutsats saknar enligt dig trovärdighet. Det var intressant!

Artikeln sammanfattar hur många som dött av Covid19 (Socialstyrelsen) och hur många som dött med Covid19 (Folkhälsomyndigheten). Det konstateras att det råder mycket god samstämmighet mellan måtten. Skillnaderna är mycket små. Går man tillbaks till källan från Socialstyrelsen ser man att inte bara antalet döda korrelerar mycket väl, utan även när i tiden de avlidit.
Slutsats: Dör någon med covid19 så har de nästan alltid dött av covid19 också.
Det är ungefär som om någon blir skjuten i pannan. Teoretiskt sätt så skulle ju personen kunnat dött med skottskda i pannan och den egentliga dödsorsaken vara exempelvis covid19, men det är ju inte särskilt sannolikt.
Citera
2024-05-25, 22:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Att leva som "vanligt" innebär olika saker för olika individer, i ditt fall innebär dey uppenbarligen att lägga enormt massa tid med att föra ut desinformation på nätet/flashback. Men för alldel, det behöver man inte sitta i en stuga i skogen och göra. Du kanske sitter på ett café i city eller på din arbetsplats. Det kan jag såklart inte veta

Det är du som står för desinformationen här. Att viruset skördat enormt många fler offer än vaccinet är ingen desinformation, utan ren fakta. Eller påstår du att världens samtliga folkhälsomyndigheter och vårdinstanser sysslar med desinformation? Även WHO sysslar förstås med desinformation enligt dig?

Var skriver jag mina inlägg? Mitt svar är lite överallt där jag känner för det.
Citera
2024-05-25, 22:17
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Föra ut ett budskap? Så alla artiklar som innehåller någon form av slutsats saknar enligt dig trovärdighet. Det var intressant!

Artikeln sammanfattar hur många som dött av Covid19 (Socialstyrelsen) och hur många som dött med Covid19 (Folkhälsomyndigheten). Det konstateras att det råder mycket god samstämmighet mellan måtten. Skillnaderna är mycket små. Går man tillbaks till källan från Socialstyrelsen ser man att inte bara antalet döda korrelerar mycket väl, utan även när i tiden de avlidit.
Slutsats: Dör någon med covid19 så har de nästan alltid dött av covid19 också.
Det är ungefär som om någon blir skjuten i pannan. Teoretiskt sätt så skulle ju personen kunnat dött med skottskda i pannan och den egentliga dödsorsaken vara exempelvis covid19, men det är ju inte särskilt sannolikt.

Förmodar att de räknade de som dog av midazolam som covid döda i båda måtten. Så samstämmighet betyder inte mycket....
Citera
2024-05-26, 05:49
Medlem
Halte Haralds avatar
Cirkulerar detta virus fortfarande?
Är sjuk med ont i halsen, hostig sedan 3 dagar.
Ovaccinerad.
Klarar jag mig
Citera
2024-05-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Ovaccinerad.
Om det är Covid-19 så botar Ivermektin det på nån dag.
Citera
2024-05-26, 14:36
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Ovaccinerad.
Klarar jag mig

Jag var förkyld för nån vecka sen. Ont i halsen, hostig. Jag är ovaccinerad.
Hade jag covid? Finns inget sätt att veta. Har aldrig funnits nåt sätt att diagnosticera ett fantasifoster.

Jag klarade mig iallafall. Precis som jag klarat mig från alla andra förkylningar.

En observation jag kan tillägga är att ingen IRL som berättat om sina förmodade covidsymptom för mig, har beskrivit något annat än symptomen av en helt vanlig förkylning.

Historierna om folk som fått andnöd och blivit blå om läpparna verkar alltid ha hänt någon annan. Samma sak med att tappa lukt och smaksinnet. Säger inte att det aldrig händer. Säkerligen får folk såna symptom då och då, och såklart även innan 2020. Men verkar aldrig ha varit särskilt vanligt, om jag ska döma av egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in