2024-05-26, 12:03
  #1
Medlem
Tratten52s avatar
Jag går i funderingar om att köpa en och efter timmar av sökande och läsande på nätet så blir jag inte klokare. Det finns en uppsjö av modeller och i princip alla kostar från 10 tusen och uppåt. Det är mycket pengar för några kilo plast och några metallbitar som är värda max några hundringar. Huskvarna har alltid varit klassad som originalet och fått bäst kritik. Men man får betala för det också. Är dom verkligen bäst eller är det bara hörsägen och skicklig marknadsföring? Så dåliga kan inte konkurrenterna vara. Huskvarna har dessutom valt att inte sälja sina produkter via den normala trädgårdshandeln eftersom dom antagligen skulle konkurrera med Gardena som också ägs av Huskvarna.
Citera
2024-05-26, 12:08
  #2
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Jag har en Stihl hemma sen 2 år tillbaka den har funkat bra.
Citera
2024-05-26, 12:13
  #3
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Jag har en Stihl hemma sen 2 år tillbaka den har funkat bra.

Vilken modell och hur stor gräsmatta har du? Jag har 600m2
Citera
2024-05-26, 12:17
  #4
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vilken modell och hur stor gräsmatta har du? Jag har 600m2

STIHL iMow RMI jag har hälften av vad du har, när den stannar, då får man knappa in den fyrsifriga koden bara eller sparka lite så då går den igen, krånglar sällan.
Citera
2024-05-26, 12:34
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Segway Navimow är den bästa, finns hos Granngården.
Citera
2024-05-26, 12:54
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag går i funderingar om att köpa en och efter timmar av sökande och läsande på nätet så blir jag inte klokare. Det finns en uppsjö av modeller och i princip alla kostar från 10 tusen och uppåt. Det är mycket pengar för några kilo plast och några metallbitar som är värda max några hundringar. Huskvarna har alltid varit klassad som originalet och fått bäst kritik. Men man får betala för det också. Är dom verkligen bäst eller är det bara hörsägen och skicklig marknadsföring? Så dåliga kan inte konkurrenterna vara. Huskvarna har dessutom valt att inte sälja sina produkter via den normala trädgårdshandeln eftersom dom antagligen skulle konkurrera med Gardena som också ägs av Huskvarna.
Jag har Husqvarna 435X. Den absolut bästa robotklipparen, allt annat är leksaker.
Citera
2024-05-26, 13:16
  #7
Medlem
NewDawnFadess avatar
Det nya är väl att robotklippare inte ska behöva nergrävd slinga, utan styras via GPS eller liknande? Ska jag köpa en robot lär det bli en utan slinga. Dock kanske läge att vänta nåt år eller två, så att de hinner utvecklas, helst till perfektion? Och inte minst, gå ner i pris!

Här är en som finns för olika gräsytor.

https://eu.mammotion.com/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwu8uyBhC6ARIsAKwBGpQB7u G7-kIuwMfale1ZtMa0Kyco6Eb48b-CUlyCK1HDBW1nLyXqaDgaAqwmEALw_wcB
Citera
2024-05-26, 13:16
  #8
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag har Husqvarna 435X. Den absolut bästa robotklipparen, allt annat är leksaker.

Kanske det, men den är inte värd 57 tusen. Löjlig överpris.
Citera
2024-05-26, 13:51
  #9
Medlem
Eponumoss avatar
Tjejerna i hushållet har förbjudet dessa maskiner för de är övertygade om att de kör över igelkottar och plågar andra djur som kan tänkas leva eller bara gå eller ligga i gräset.

Är detta löst 2024?
Citera
2024-05-26, 14:07
  #10
Medlem
Segway kan jag rekommendera! När såg du en ihjälkörd igelkott på gräsmattan senast? De flesta robotklippare vänder/stannar när de kör på något.
Citera
2024-05-26, 14:26
  #11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Kanske det, men den är inte värd 57 tusen. Löjlig överpris.
Man får vad man betalar för helt enkelt.
Citera
2024-05-26, 15:05
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tjejerna i hushållet har förbjudet dessa maskiner för de är övertygade om att de kör över igelkottar och plågar andra djur som kan tänkas leva eller bara gå eller ligga i gräset.

Är detta löst 2024?
Det vill jag påstå att det är. Det finns flera olika varianter av gräsklippare utan begränsningskabel och med kamera och/eller LIDAR för att undvika hinder. Håller du gräset kortklippt så ska igelkottarna klara sig. Det gamla klippte ju bara allt innanför kabeln och det blev väl som det blev med fyrfota vänner och annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in