2024-05-26, 10:44
Medlem
Om man beställer receptlagd medicin via e-handeln finns det ju alltid risk att det kommer på avvägar.

Men vad händer rent praktiskt? Vem är skyldig att åtgärda vad? Ett uttag försvinner och det kan ju vara svårt att bli betrodd av apotek/läkare.

Och hur ersätter fraktbolaget varan?

Med allt detta sagt, e-handel för eftertraktad receptbelagd medicin är mer eller mindre utesluten.
Citera
2024-05-26, 10:54
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Om man beställer receptlagd medicin via e-handeln finns det ju alltid risk att det kommer på avvägar.

Men vad händer rent praktiskt? Vem är skyldig att åtgärda vad? Ett uttag försvinner och det kan ju vara svårt att bli betrodd av apotek/läkare.

Med allt detta sagt, e-handel för eftertraktad receptbelagd medicin är mer eller mindre utesluten.

Har du godkänt att paketet ska lämnas hemma hos dig, antingen utanför din lägenhetsdörr eller på din villatomt? För då ligger ansvaret på dig i så fall.

Det hände min granne där de hängde medicin på dörrhandtaget och de blev stulet.
Citera
2024-05-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Har du godkänt att paketet ska lämnas hemma hos dig, antingen utanför din lägenhetsdörr eller på din villatomt? För då ligger ansvaret på dig i så fall.

Inte beställt via E-handeln men om jag mot förmodan skulle göra det skulle jag välja spårbart och avhämtning hos ombud med leg.

Som du skriver så är risken överhängande att något sådant sker. Ok, kanske inte överhängande men risken är iaf betydligt större än att man skulle bli av med varan på väg hem från apoteket.
Citera
2024-05-26, 11:01
Medlem
Hände mig för ett par månader sen.

Paket med receptbelagt medicin som aldrig kom fram till upphämntningplatsen.

Apoteket ringde mig efter nån vecka och sa att det kommit bort i posten.

De återbetalade pengarna och enda dryga var att jag behövde lägga en helt ny beställning, så jag fick paketet typ 2 veckor senare än förväntat.

Sen var mitt paket ingen narkotikaklassad medicin utan relativt "harmlösa" preparat. Ingen aning vad som händer om det är något narkotikaklassat.

Skulle oavsett inte beställa online om jag skulle dö utan medcinen, och inte heller hemleverans för det känns som en för stor chansning...
Citera
2024-05-26, 11:07
Medlem
Citat:

Beställning av receptbelagd medicin lämnas inte utanför din din dörr. En solkräm - ja. Du behöver kvittera mottagandet. Beställ till närmaste apotek i stället, så väljer du själv när du ska hämta - med ID
Citera
2024-05-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy

Vad babblar du om? Receptbelagd medicin ska kvitteras.
Citera
2024-05-26, 11:10
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Inte beställt via E-handeln men om jag mot förmodan skulle göra det skulle jag välja spårbart och avhämtning hos ombud med leg.

Som du skriver så är risken överhängande att något sådant sker. Ok, kanske inte överhängande men risken är iaf betydligt större än att man skulle bli av med varan på väg hem från apoteket.

Ja det är väl klokt att göra välja ett sånt alternativ, jag tycker det är sjukt att man ens får lov att dumpa receptbelagda läkemedel utanför någons dörr utan id-kontroll.

Det står här på flera leveranssätt.

"Observera att det är du som mottagare som har fullt ansvar för paketet efter att det lämnats i brevlåda/vid dörr."

https://www.apotekhjartat.se/kundservice/frakt-leverans/ .
Citera
2024-05-26, 11:19
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad babblar du om? Receptbelagd medicin ska kvitteras.

"Hämta ut recept online och få din medicin levererad hem i brevlådan, till närmsta ombud eller för utlämning i något av våra apotek."

Hur kan något kvitteras som hamnar i brevlådan? Kvitteras gör de väl vid beställningen genom bank-id.
Nu accepterar ju apoteken Bank-id så förklarar hur du menar.

https://www.svenskfarmaci.se/2023/12/07/lakemedelsverket-backar-om-generell-id-kontroll-vid-distanshandel/

Läs här och notera att de står förslag inte lag eller krav.
Senast redigerad av Fummy 2024-05-26 kl. 11:25.
Citera
2024-05-26, 11:50
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oansvarig
Hände mig för ett par månader sen.

Paket med receptbelagt medicin som aldrig kom fram till upphämntningplatsen.

Apoteket ringde mig efter nån vecka och sa att det kommit bort i posten.

De återbetalade pengarna och enda dryga var att jag behövde lägga en helt ny beställning, så jag fick paketet typ 2 veckor senare än förväntat.

Sen var mitt paket ingen narkotikaklassad medicin utan relativt "harmlösa" preparat. Ingen aning vad som händer om det är något narkotikaklassat.

Skulle oavsett inte beställa online om jag skulle dö utan medcinen, och inte heller hemleverans för det känns som en för stor chansning...

Jag beställer ibland via nätet. Framförallt receptfria Ibuprofen, nässpray, allergitabletter mm. Men jag tar det alltid till en Budbee eller Instabox. Dels går det fort, dessutom måste du ju kvittera ut paketet genom att öppna boxen med en särskild kod.

Skulle jag ha narkotikaklassade mediciner så skulle jag hämta dem på vanligt apotek. Skulle inte chansa på att någon i kedjan "vittjar" mitt paket. Lite Ipren eller receptfri allergimedicin är ju inget bekymmer att förlora, men det kan bli jävligt jobbigt om det är smärtlindrande- , insomningstabletter eller något mer livsuppehållande. Skulle möjligen kunna beställa blodtrycksmedicin eller liknande den vägen, misstänker att det inte är lika svårt att få doktorn att skriva ett nytt sånt recept i förhållande till narkotika.

Jag har beställt rätt mycket från nätapoteken när det gäller receptfritt, det är ofta mycket billigare men även bekvämare än att gå till ett vanligt apotek. Då hämtar jag bara ut det via Budbee eller Instabox när jag är i affären jag brukar handla. En enda gång har jag fått ett trasigt paket, men allt var med i paketet. Svårt att säga om det skadats i sorteringen eller om någon rivit upp det. Men rapporterade det till Apotea i alla fall, sen om de gjorde något med informationen mer än att beklaga att jag fått ett trasigt paket vet jag inte. Kanske var det någon som hoppades på att det fanns "godsaker" inuti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in