Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-25, 18:57
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Fått någon äcklig sådan i Norge någon gång med tveksam fyllning, men det var ingen höjdare. Kanske det finns bättre.

Tycker du själv om det?

Hur brukar du laga till de som du gillar isf? Eller har du någon som säljer goda sådana som du kan rekommendera att köpa?

Jag är inte sämre än att jag kan ge det en andra chans, eller en första ärlig chans (om vi nu ens tänker på samma rätt).

Nedanstående är ju en lite flådigare variant av klassikern, men du kanske fattar grejjen
Känn på den du!

Gå till en vanlig korvkiosk (i sverige) för klassikern

https://www.koket.se/tunnbrodrulle-med-korv-och-raksallad

Edit:
Den klassiska innehåller typ

Korv
Tunnbröd
Potatismos
Gurkmajonnäs och/eller Bostongurka
Sallad och tomat
Senap och ketchup
Rostad lök
Räksallad
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-05-25 kl. 19:03.
Citera
2024-05-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Nedanstående är ju en lite flådigare variant av klassikern, men du kanske fattar grejjen
Känn på den du!

Gå till en vanlig korvkiosk (i sverige) för klassikern

https://www.koket.se/tunnbrodrulle-med-korv-och-raksallad

Edit:
Den klassiska innehåller typ

Korv
Tunnbröd
Potatismos
Gurkmajonnäs och/eller Bostongurka
Sallad och tomat
Senap och ketchup
Rostad lök
Räksallad

Är inte så mycket för en sådan här misch-masch av smaker. Speciellt räksallad och ketchup, eller räksallad och potatismos, känns inte som kombinationer som tilltalar mina smaklökar.

Påminner mig lite om fulla människor som skall "ha allt" på korv-med-bröd kl 3 på natten. Ser inte direkt lockande ut.

Men tack för receptet iaf! 👍

Kan ju vara en grund att starta med, även om jag kanske testar någon modifierad variant som tilltalar mina smaklökar lite mer. Funderar på att kanske köra en lite mer asiatisk variant med räkor och koriander i stället. Kanske med lite böngroddar tillsammans med salladen är gott...

Så antar att det är fritt att anpassa lite efter egna smaklökar.
Citera
2024-05-25, 19:44
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Är inte så mycket för en sådan här misch-masch av smaker. Speciellt räksallad och ketchup, eller räksallad och potatismos, känns inte som kombinationer som tilltalar mina smaklökar.

Påminner mig lite om fulla människor som skall "ha allt" på korv-med-bröd kl 3 på natten. Ser inte direkt lockande ut.

Men tack för receptet iaf! 👍

Kan ju vara en grund att starta med, även om jag kanske testar någon modifierad variant som tilltalar mina smaklökar lite mer. Funderar på att kanske köra en lite mer asiatisk variant med räkor och koriander i stället. Kanske med lite böngroddar tillsammans med salladen är gott...

Så antar att det är fritt att anpassa lite efter egna smaklökar.

Ja alltså, du får ju välja vad du lägger på från listan..man kanske inte väljer ketchup till räksallad, som sagt..om man inte är full
Två ballar i ett bröd med mos, dill, lök, rostad lök, senappi och inlagd gurka är inte fel.

Men som sagt, kolla sjöstedts recept om du vill ha det mindre svennebananigt
Citera
2024-05-25, 19:50
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja alltså, du får ju välja vad du lägger på från listan..man kanske inte väljer ketchup till räksallad, som sagt..om man inte är full
Två ballar i ett bröd med mos, dill, lök, rostad lök, senappi och inlagd gurka är inte fel.

Men som sagt, kolla sjöstedts recept om du vill ha det mindre svennebananigt

dagens garv går till ketchup till räksallad
Citera
2024-05-25, 19:52
Medlem
Citat:
Fast varför postar du då i ett forum som handlar just om det?

This does not compute.

Såg tråden på aktuella ämnen, tog mig lite tid att svara och det är relevant till tråden? Tur det, annars hade det bara varit cirkelrunkande bland alla i subformet som tycker matlagning är viktigt/interessant?
Citera
2024-05-25, 22:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du har galet fel. Industrifiskpinnar innehåller ju endast ca 50% fisk. Köp inte heller kass och dyr frysta fiskblock (svårt att hitta sämre fisk). Du betalar en massa för fryst vatten.

Köp färsk fisk i fiskbilen (gärna tex. kolja då den håller ihop bättre än torsk) och gör dina egna fiskpinnar. Mycket billigare, och extremt mycket godare med färsk fisk. Går supersnabbt att doppa i lite uppvispat ägg och ströbröd/panko.

Stek i äkta smör i stekpannan och du har en maträtt som smakar 10x bättre än den industriella skiten och geggan!

Sen när skrev jag att jag inte gör panerad torsk ? Vars fick du det ifrån ?.. Det gör jag jämt, och jag behöver noll råd om det ..

Nä jag har helt galet rätt. Färdiga fiskpinnar är nog billigare än torskfile pr gram med all rättvisa
Håller ihop bättre ? Vad menar du ?
Citera
2024-05-25, 22:55
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag lagar mat oftast på mindre än 10 minuter aktivt på vardagarna (pannan rengör jag på 1 minut, och kastrullerna kör jag i diskmaskinen). Inga som helst problem. Lagar snabbare ihop mat än vad det tar att åka till butiken och köpa färdigfryst industrimat att mikra, eller att åka och köpa en sunkig pizza hos arab-osaren.

Nu tycker jag själv att det är generellt kul att laga mat, men även de gånger jag är trött så är det oerhört enkelt och snabbt gjort om man har handlaget inne.

Väldigt lite jobb, för mat som smakar extremt mycket bättre, är mycket nyttigare, och dessutom till en mycket lägre kostnad. För mig är valet extremt enkelt.

10 min går ju men varför just valda 10 min, är det tiden du aktivt använder dina händer eller tiden det tar att laga maten ? Vilka rätter brukar du göra på 10 min som du tajmat med tidtagarur :-) ?
Varför är tiden så viktig, man kan ju lyssna på nyheterna, radio eller nåt annat medans man lagar mat
Citera
2024-05-25, 23:00
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Pulvermos är praktiskt. Inte det godaste, men det duger när jag käkar middag ensam och det går snabbare än att göra riktigt mos. Skiter i vad andra tycker om det.

Sen kommer dagen då man inte behöver jobba längre, och då lär det inte vara några problem med att stå vid spisen och laga äkta potatismos 😁 det ser jag verkligen fram emot!

P-mos är snuskigt men ändå gott ibland. Till en mosbricka efter öl på sunkkrog smakar det fantastiskt.
Ska vara med mycket majonäsgurka och grillkrydda. Rå lök är också gott till

Snusk men ändå gott på nåt märkligt sätt
Citera
2024-05-25, 23:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Orka bry sig.

Mat är för att inte vara hungrig.

Det ska vara enkelt.

1. Okej, men hur kommer det sig att du inte är intresserad av smaker ?

2. Är det för att det kvittar och huvudsaken du får fullgod näring och antioxidanter ?

3. Äter du olika rätter ute eller färdigt eller håller du dig till samma mat hela tiden ?

4. Isf om du gör det enkelt, är du säker på att du får i dig korrekt näring och antioxidanter ?

5. Är du kanske väldigt ung och upptagen med hobbies hela tiden men behöver få idig nåt bara ?

6. Hur är energinivån ? :-D
Citera
2024-05-25, 23:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du har galet fel. Industrifiskpinnar innehåller ju endast ca 50% fisk. Köp inte heller kass och dyr frysta fiskblock (svårt att hitta sämre fisk). Du betalar en massa för fryst vatten.

Köp färsk fisk i fiskbilen (gärna tex. kolja då den håller ihop bättre än torsk) och gör dina egna fiskpinnar. Mycket billigare, och extremt mycket godare med färsk fisk. Går supersnabbt att doppa i lite uppvispat ägg och ströbröd/panko.

Stek i äkta smör i stekpannan och du har en maträtt som smakar 10x bättre än den industriella skiten och geggan!

Koppla in en slang för energinäring med dropp direkt in i blodet då.

En till som ska vara snobb och visa hur duktig han är. Alltså, jag gillar fiskpinnar. Då vill jag ha fiskpinnar. Inte någon slemmig fisk från fiskbilen. Hur ska det vara så svårt att fatta? Visst, jag gillar all fisk, men om jag utesluter fiskpinnar tar jag bort något gott. Det är som om ni aldrig får äta pannkakor med sylt utan ni måste alltid ersätta det med crepes med olika lyxfyllningar. Det är inte samma sak.

Och äta som när man var barn, ja det kanske funkar om man är född -85. Men det fanns inga färdiga köttbullar och sådant när jag var liten. Därför är det bara barnmat för er unga. Vi som växte upp förr åt potatis nästan varje dag, kokt, sedan hade man något protein till. Det var allt. Barn åt vad vuxna åt.
Citera
2024-05-25, 23:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippikoftan
För många handlar det nog mindre om matlagningskunskaper än att det funkar bättre med färdiga köttbullar mellan ungarnas skola och träningar än det gör att ställa sig och mala kött och handtrilla egna bullar.

Låter stressigt, hur blev det så och varför vill man ha det så ?
Citera
2024-05-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippikoftan
För många handlar det nog mindre om matlagningskunskaper än att det funkar bättre med färdiga köttbullar mellan ungarnas skola och träningar än det gör att ställa sig och mala kött och handtrilla egna bullar.
Att göra en smet av färdig färs tar maximalt tio minuter, och det går nästan lika snabbt att trilla dem och steka dem som med färdiga köttbullar.

Tror inte det handlar så mycket om tid, mer om lättja och/eller okunskap, plus att det inte är så kul att laga mat till enbart sig själv, om det är ensamhushåll.

Det är få klassiska svenska maträtter som tar lång tid att tillreda, om man nu inte räknar med exempelvis tiden i ugnen för en söndagsstek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in