Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Är det inte så att den svenska "invandringsdebatten" är totalt galen? Det handlar å ena sidan om noll invandring, å andra sidan om att vara världens samvete med maximal flyktinginvandring.
Jag anser att SD och "vänstersidan" är precis lika skyldiga här:
- SD verkar mena att varje icke-svensk som inträder inom våra gränser är extremt illa.
- Vänstersidan tycker att inga gränser alls ska råda.
Det självklara faktumet är:
* Arbetskraftsinvandring av duktiga högutbildade personer från Tyskland, Indien, Irak (eller Somalia även om det är ovanligt) är ett enormt plus för Sverige och varje samhälle.
* Flykting/Asyl/Anhöriginvandring är en belastning för samhället åtminstone på kort/medellång sikt. Detta gör ett land bara om det kan, och har resurser för detta. Som ren godhet, negativt för egna landet.
Kan vi sluta bunta ihop dessa grupper? De är totalt olika och snälla bunta inte ihop dem under begreppet "invandrare". Jag vänder mig främst till SD och vänstersidan i denna vädjan.
Jag buntar aldrig ihop människor! Dock har vissa länder en annan kvalite på utbildningen än vi är vana vid.
Det går även relativt lätt att "köpa" sig en utbildning i diverse länder, även i Europa, så det bör noga testas vad de har för kunskaper innan de är välkomna som arbetskraftsinvandring, de som kör Fodora och diverse andra matleveranstjänster, pizzabagare osv. Det är okvalificerad arbetskraft. Även byggarbetare som kommer hit och jobbar på kontrakt. Vi har ju arbetslösa, låt de baka pizzor, köra ut mat eller gå som lärling ett år på ett bygge.