2024-05-25, 22:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Är det inte så att den svenska "invandringsdebatten" är totalt galen? Det handlar å ena sidan om noll invandring, å andra sidan om att vara världens samvete med maximal flyktinginvandring.

Jag anser att SD och "vänstersidan" är precis lika skyldiga här:
- SD verkar mena att varje icke-svensk som inträder inom våra gränser är extremt illa.
- Vänstersidan tycker att inga gränser alls ska råda.

Det självklara faktumet är:
* Arbetskraftsinvandring av duktiga högutbildade personer från Tyskland, Indien, Irak (eller Somalia även om det är ovanligt) är ett enormt plus för Sverige och varje samhälle.
* Flykting/Asyl/Anhöriginvandring är en belastning för samhället åtminstone på kort/medellång sikt. Detta gör ett land bara om det kan, och har resurser för detta. Som ren godhet, negativt för egna landet.

Kan vi sluta bunta ihop dessa grupper? De är totalt olika och snälla bunta inte ihop dem under begreppet "invandrare". Jag vänder mig främst till SD och vänstersidan i denna vädjan.
Citera
2024-05-25, 22:43
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är det inte så att den svenska "invandringsdebatten" är totalt galen? Det handlar å ena sidan om noll invandring, å andra sidan om att vara världens samvete med maximal flyktinginvandring.

- SD verkar mena att varje icke-svensk som inträder inom våra gränser är extremt illa.

* Arbetskraftsinvandring av duktiga högutbildade personer från Tyskland, Indien, Irak (eller Somalia även om det är ovanligt) är ett enormt plus för Sverige och varje samhälle.
* Flykting/Asyl/Anhöriginvandring är en belastning för samhället åtminstone på kort/medellång sikt. Detta gör ett land bara om det kan, och har resurser för detta. Som ren godhet, negativt för egna landet.

Kan vi sluta bunta ihop dessa grupper? De är totalt olika och snälla bunta inte ihop dem under begreppet "invandrare". Jag vänder mig främst till SD och vänstersidan i denna vädjan.

Jag vet inte vilka nyhetssajter du läser men det är falskt att SD ogillar all invandring. De vill minska starkt på flyktingar och asylinvandring, och lite till med arbetskraftinvandring. De anser att Sverige borde ha invandring, men i mindre utsträckning likt innan.

Sen är inte arbetskraftsinvandring ett "enormt plus". Det går emot svenska arbetare. Arbetsgivare kommer alltid anställa utlänningar som är ej med i facket samt tar en mindre lön jämfört med svenskar som kan sina rättigheter. Jag menar, hur ofta ser du svenska städpersonal?
Citera
2024-05-25, 22:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Jag buntar aldrig ihop människor! Dock har vissa länder en annan kvalite på utbildningen än vi är vana vid.
Det går även relativt lätt att "köpa" sig en utbildning i diverse länder, även i Europa, så det bör noga testas vad de har för kunskaper innan de är välkomna som arbetskraftsinvandring, de som kör Fodora och diverse andra matleveranstjänster, pizzabagare osv. Det är okvalificerad arbetskraft. Även byggarbetare som kommer hit och jobbar på kontrakt. Vi har ju arbetslösa, låt de baka pizzor, köra ut mat eller gå som lärling ett år på ett bygge.
Citera
2024-05-25, 22:47
Bannlyst
Sverige skall bestå av svenskar. Självklar är en balt mer välkommen en neger. Det är vårt grannland som även våra förfädrar vikingarna handlade med. Det är den icke-europeiska invandringen vi inte skall ha. Och med det räknar jag med Albanien. Men vi ska inte ha många av ogermanska länder här heller. Dom kan väl få jobba lite och nu är jag extremt snäll, sen måste dom hem och bygga upp sitt land.
Citera
2024-05-25, 22:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Skyll på Palme! Det var ju han som ändrade begreppet. Sverige skulle gå från en invandring som gagnade landet till en så kallad humanitär sådan. Dvs man sket i vad dessa nya skulle göra för vinst för Sverige.
Citera
2024-05-25, 22:56
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skyll på Palme! Det var ju han som ändrade begreppet. Sverige skulle gå från en invandring som gagnade landet till en så kallad humanitär sådan. Dvs man sket i vad dessa nya skulle göra för vinst för Sverige.
Och så gick det som det gick för Palme
Citera
2024-05-25, 23:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillBaraChilla
Sen är inte arbetskraftsinvandring ett "enormt plus". Det går emot svenska arbetare. Arbetsgivare kommer alltid anställa utlänningar som är ej med i facket samt tar en mindre lön jämfört med svenskar som kan sina rättigheter. Jag menar, hur ofta ser du svenska städpersonal?

Detta är alltid ett enormt plus. Ett samhälle gagnas av två faktorer:
- Antalet arbetade timmar
- Effektiviteten i arbetet under dessa timmar

Om gamla söliga svenska städkärringar går omkring och gör ett halvjobb, och det kommer in pigga thailändskor som gör samma jobb fem gånger snabbare, så är det bara så. Det gagnar oss alla i Sverige.
Citera
2024-05-25, 23:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Och så gick det som det gick för Palme

Japp. Men ändå. Det var inte så absurt redan då som det är nu. Hans efterträdare Ingvar skon satte ju igång Luciaöverenskommelsen för det kom några hundra bulgarer om månaden. När Palme tänkte om detta med invandring tänkte han inte på dagens katastrof.
Citera
2024-05-25, 23:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Fast det är väl mest menaiter som kommer hit och då är det ju att föredra att dra i bromsen helt men vi liknar mer den kokta grodan.

Invandring från västländer är väl inga problem men istället skyfflas hundratusentals ointegrerbara in per år.

Visst det är nobelt att skänka bort det vi har men mottagarna är inte det minsta tacksamma. Inte ens mördare och våldtäktsmän tvingas lämna Sverige med vissa undantag.
Citera
2024-05-25, 23:36
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:

Om gamla söliga svenska städkärringar går omkring och gör ett halvjobb, och det kommer in pigga thailändskor som gör samma jobb fem gånger snabbare, så är det bara så. Det gagnar oss alla i Sverige.

Det är inte ett plus för den svenska "städkärringen" eller för de svenska industriarbetare som finns här i Sverige.
Citera
2024-05-25, 23:56
Medlem
Arbetskraftsinvandringens positiva sidor är väldigt överdriven. Tycker den ska begränsas. Dom flyktingar vi tar emot, ska endast tas baserat på behov och asylskäl. Sedan kan vi inte ta fler muslimer. Men det finns ju massa länder där det inte är islam och där flyktingar kommer ifrån.
Missköter man sig grovt här i Sverige, och inte alls visar att man försöker, är det hemskickning som gäller.
Det viktiga är att man försöker göra sitt bästa och inte begår några brott och ej är muslim.
Citera
2024-05-26, 00:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Då får de gamla svenska städkärringarna gå på A-kassa eller pensioneras i förtid, vad vinner vi på det? En mun till att föda...

Okvalificerad arbetskraft har vi ett överflöd av i Sverige nu, och sedan ett antal år tillbaka pga. importen av dylika. meningslöst att importera städerskor när vi har tusentals hucklen som går omkring och dräller och gör ingenting!
Senast redigerad av Onanikrem 2024-05-26 kl. 00:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in