2024-05-24, 14:06
Medlem
Om du kollar historien över hela världen, så finns det två tendenser. Delvis finns det vissa människor som vill stå över andra, och dels vill dessa då hålla andra människor under dem. Så är det än idag. Så att hålla nere andra människor kan de göra genom våld, eller lagstiftning, och skatter, men även genom att påverka hur de som trycks ned tänker, så att de accepterar sin situation, och aktivt stödjer de som trycker ned dem.

Dessvärre är detta onaturligt eftersom vi alla har en fri vilja och osläcklig törst efter frihet. Därför krävs mer eller mindre större insatser för att hålla herre och slav-dynamiken intakt. Det som kallas konspirationsteorier är ett uttryck för denna maktrelation.
Citera
2024-05-24, 14:17
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Var börjar jag ens? Det känns som om det finns ett hav av desinformation. Jag vill inte gå runt med plastfoliehatt –*jag vill fortfarande kunna grunda det jag säger i bevis. Finns det ingen som har skrivit en bok om det?

Men hur vet man vad man ska lita på?

Tack för svar.

Eftersom du läst 1984 kommer du förstå detta citat.

"“The Party told you to reject the evidence of your eyes and ears. It was their final, most essential command.”

Om du har svårt veta vem du ska lita på så öppna ögon och öronen och följ magkänslan. Informationen finns där ute om du är nyfiken nog och letar efter den. Gäller att själv kunna sortera mellan vad som är propaganda för massorna och den "verkliga" sanningen. Oftast anses saker "konspirationsteorier" för att det inte finns tillräckligt med bevis och eftersom medias uppgift idag är inte att förmedla sanningen utan oftast dölja den för massorna så måste man ibland vara grävjournalist på egen hand.
Senast redigerad av rtyuio 2024-05-24 kl. 14:21.
Citera
2024-05-24, 14:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Var börjar jag? Var talar man om de här sakerna? Är det ens möjligt att få en överblick över situationen? Är det några böcker jag bör läsa eller videoklipp jag behöver se?

I det stora hela så släpp det eftersom det bara är trams. Det kan vara bra att läsa någon bok om konspirationsteorier för att få ett snabbt överslag, men sen som sagt, släpp det. Ägna tiden åt vettiga saker i livet istället för att slösa det på trams.

Läs den här boken och förundras över idioterna som tror på all skit. Sen ägna din tid åt sånt som är trevligt och roligt.

Allt är en konspiration : En resa genom underlandet
Kent Werne
https://www.adlibris.com/se/bok/allt-ar-en-konspiration-en-resa-genom-underlandet-9789170379734
Citera
2024-05-24, 14:23
Medlem
Citat:
Var börjar jag? Var talar man om de här sakerna? Är det ens möjligt att få en överblick över situationen? Är det några böcker jag bör läsa eller videoklipp jag behöver se?

Dokumentären "Epidemic of Fraud" är intressant...

https://www.youtube.com/watch?v=CmvwyuV7Uvk

Citat:
Award Winning Film Epidemic of Fraud explores the bizarre media, medical, and partisan political attacks levied against a class of ancient medications, told from the perspective of a former CNN journalist and Hollywood industry veteran. Why were the people who allowed the opiate disaster to go unchecked so eager to discredit a drug that is safer than tonic water? Director John Davidson takes you into an audio/visual time machine back to 2020 to reveal the forbidden knowledge that our medical, academic, and political officials are desperate to hide from you.
Citera
2024-05-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Eftersom du läst 1984 kommer du förstå detta citat.

"“The Party told you to reject the evidence of your eyes and ears. It was their final, most essential command.”

Om du har svårt veta vem du ska lita på så öppna ögon och öronen och följ magkänslan. Informationen finns där ute om du är nyfiken nog och letar efter den. Gäller att själv kunna sortera mellan vad som är propaganda för massorna och den "verkliga" sanningen. Oftast anses saker "konspirationsteorier" för att det inte finns tillräckligt med bevis och eftersom medias uppgift idag är inte att förmedla sanningen utan oftast dölja den för massorna så måste man ibland vara grävjournalist på egen hand.

Det känns extremt ineffektivt att var man måste göra detta på egen hand. Vi lever inte i 1984. Det måste inte ske dolt. Var finns människor som har skrivit om det här? Alex Jones? Swebbtv? Jag vill inte gå runt med foliehatt och tro på allt utan anledning, men jag vill inte heller vara naiv. Hur hittar jag en bra balans? Hur vet jag vad som är sant och inte sant? Finns det några gruppchattar och dylikt? Finns det någon som har försökt sammanställa information? Hur hittar på någonting över huvud taget att lita på? Hur stor är den kontrollerade oppositionen utbredd?
Citera
2024-05-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
I det stora hela så släpp det eftersom det bara är trams. Det kan vara bra att läsa någon bok om konspirationsteorier för att få ett snabbt överslag, men sen som sagt, släpp det. Ägna tiden åt vettiga saker i livet istället för att slösa det på trams.

Läs den här boken och förundras över idioterna som tror på all skit. Sen ägna din tid åt sånt som är trevligt och roligt.

Allt är en konspiration : En resa genom underlandet
Kent Werne
https://www.adlibris.com/se/bok/allt-ar-en-konspiration-en-resa-genom-underlandet-9789170379734
Jag förstår, men jag vill inte vara naiv. Jag har insett att vi är proletärerna i 1984. Vi lever hela våra liv utan att reflektera över vem som styr. Tack för att du delade med dig av boken. Jag ska läsa den.
Citera
2024-05-24, 14:28
Medlem
Orm Ondes avatar
Nej, du är inte nödvändigtvis dum för att du börjar fundera på konspirationsteorier. Det krävs viss intelligens för att se samband och tänka ut motiv bakom olika handlingar. Jag skulle vilja påstå att de flesta konspirationsteoretiker i grunden är hyggligt begåvade och åtminstone tillräckligt bildade för att uppfatta historiska samband. Felet med konspirationsteorierna är att de tenderar att bli som religioner, som på ett hyggligt trovärdigt sätt förklarar saker som många funderar över. Som någon skrev i tråden, verkligheten är oftast enklare och tråkigare.

Jag är själv en skeptiker och tror ofta att det finns dolda motiv bakom människors handlande. Samtidigt vet jag att det är omöjligt för större grupper av människor att hålla sams i längden, även om de har samma grundläggande syften med sin verksamhet. Av det skälet faller alla konspirationsteorier som förutsätter att ett stort antal människor arbetar för samma sak i hemlighet. Förr eller senare skulle någon av dessa "invigda" finna det med sina intressen förenligt att skvallra eller handla stick i stäv med de övriga konspiratörernas intresse.

Mitt råd till dig är att ha ett öppet sinne, läsa sådant som du bildar dig (och som du tycker är kul, naturligtvis) och ju mer du lär dig, desto mer inser du att allting inte är självklart här i världen. Jag läste själv Macchiavelli första gången i gymnasiet och det han skriver är tidlöst.
Citera
2024-05-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Om du kollar historien över hela världen, så finns det två tendenser. Delvis finns det vissa människor som vill stå över andra, och dels vill dessa då hålla andra människor under dem. Så är det än idag. Så att hålla nere andra människor kan de göra genom våld, eller lagstiftning, och skatter, men även genom att påverka hur de som trycks ned tänker, så att de accepterar sin situation, och aktivt stödjer de som trycker ned dem.

Dessvärre är detta onaturligt eftersom vi alla har en fri vilja och osläcklig törst efter frihet. Därför krävs mer eller mindre större insatser för att hålla herre och slav-dynamiken intakt. Det som kallas konspirationsteorier är ett uttryck för denna maktrelation.
Intressant. Tack för noteringarna.
Citera
2024-05-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Nej, du är inte nödvändigtvis dum för att du börjar fundera på konspirationsteorier. Det krävs viss intelligens för att se samband och tänka ut motiv bakom olika handlingar. Jag skulle vilja påstå att de flesta konspirationsteoretiker i grunden är hyggligt begåvade och åtminstone tillräckligt bildade för att uppfatta historiska samband. Felet med konspirationsteorierna är att de tenderar att bli som religioner, som på ett hyggligt trovärdigt sätt förklarar saker som många funderar över. Som någon skrev i tråden, verkligheten är oftast enklare och tråkigare.

Jag är själv en skeptiker och tror ofta att det finns dolda motiv bakom människors handlande. Samtidigt vet jag att det är omöjligt för större grupper av människor att hålla sams i längden, även om de har samma grundläggande syften med sin verksamhet. Av det skälet faller alla konspirationsteorier som förutsätter att ett stort antal människor arbetar för samma sak i hemlighet. Förr eller senare skulle någon av dessa "invigda" finna det med sina intressen förenligt att skvallra eller handla stick i stäv med de övriga konspiratörernas intresse.

Mitt råd till dig är att ha ett öppet sinne, läsa sådant som du bildar dig (och som du tycker är kul, naturligtvis) och ju mer du lär dig, desto mer inser du att allting inte är självklart här i världen. Jag läste själv Macchiavelli första gången i gymnasiet och det han skriver är tidlöst.
Tack för intelligent svar.
Citera
2024-05-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Dokumentären "Epidemic of Fraud" är intressant...

https://www.youtube.com/watch?v=CmvwyuV7Uvk
Stort tack för videon!
Citera
2024-05-24, 14:31
Medlem
krillekroks avatar
Du kommer efter hand utveckla en magkänsla som du lär dig att lita på. Det finns absolut konspirationsteoretiker som ljuger eftersom de är betalda desinformatörer, eller så förvrider de sanningen för att få fler klick för att tjäna pengar på din uppmärksamhet, din mest värdefulla tillgång. De kommer skapa sensationella rubriker och thumbnails för att få dig att panika och klicka. Du lär dig med erfarenhet vad som är högfrekvent information och vad som är clickbait.

Ta t.ex. covid och vaccinen, vid det laget var jag tillräckligt luttrad foliehatt för att ana ugglor i mossen och instinktivt känna, det där vaccinet skiter jag i. Men jag var också tillräckligt luttrad foliehatt för att inse att de som sa att "alla som tar vaccinen kommer DÖ inom två års tid", också antingen medvetet hittade på eller inte visste vad de pratade om.

Det är omöjligt att veta 100% om något är sant. Det visa människor gör är att utveckla intuition och lära sig känna igen mönster. Men viktigast av allt är att sluta ta in lågfrekvent information från personer och institutioner som inte alls har målet att föra fram sanningen, allt som oftast vill de att du ska köpa någonting eller lyda. Tänk själv.
Citera
2024-05-24, 14:37
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.
Du drunknar inte i information utan i desinformation. Simma lugnt. Dock har den en viktig funktion: Den dämpar ångesten hos de vantroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in