Citat:
Ursprungligen postat av
R4D4
Ja, men jag tror konflikten var framprovocerad. För mig, som ändå följt utvecklingen hyfsat sen 2013-2014, är det uppenbart att vissa aspekter av hur det är med Ukraina helt förtigs. Massor av svenska nazister åkte ju till Ukraina tidigt och ultranationalistiska grupper i Ukraina med direkt fascistiskt förflutet, har ingått i de reguljära armén. Alltså det har varit ett lågintensivt krig i de östra delarna av Ukraina i över 10 års tid. Invasionen kom inte som en blixt från klar himmel. Jag är inte liksom böjd att tro att det var ett oprovocerat angrepp, utan civilbefolkning har terroriserats av ukrainska ultranationalister i det landet, långt innan Putin faktiskt gick in med militära trupper. Och USA har understött detta, inte för att de stöttar fascism i Ukraina, men de har använt sådana grupper som en agent provacateur. USAs mål, det är att Ryssland ska implodera i ytterliga mindre enheter än idag. Putin som betraktar Sovjets sönderfall som den största geopolitiska katastrofen under 1900-talet har som överordnat mål att hålla ihop den ryska statsbildningen. USA har försökt slå in kilar under lång tid, när Ryssland försökt etablera goda förbindelser med en kärnstat i Europa som Tyskland. Se bara nu hur god relation Schröder och Putin fortfarande har.
Alla som tror invasionen kom som en blixt från klar himmel i februari 2022 har inte följt utvecklingen i Ukraina innan dess. Med invasionen, då blev det tabu i västerländsk press att tala om alla missförhållanden och den stora utbredningen av ultranationalister och fascister i Ukraina. Detta avförs som propaganda, trots att man kan läsa massor av artiklar om nassar som åkt till Ukraina innan detta krig utbröt. Den informationen finns inte längre utan är stoppad i det orwellska minneshålet. Lite så är läget.
Därför jag verkar för och tror på fred!
Det du återger är ett typiskt ensidigt ryskt propaganda-narrativ.
Konflikten i Donbass har i minst lika hög grad underblåst av ryska ultranationalister, många med uttalat fascistiska böjelser, med stöd av FSB. Utländska nazister har också slagits på den ryska sidan och många högerextremister, dock inte alla, sympatiserar med Alexander Dugins världsbild och han har blivit något av en ikon i dessa kretsar,
https://expo.se/fordjupning/ikonen-som-delar-svensk-extremhoger/
Fascismen är inte speciellt utbredd i Ukraina, de partier som står för den politiken har väldigt begränsat stöd. Är det något land som går i fascistisk riktning så är det snarast Ryssland med ledarkult, militarism och revanschistiska imperieambitioner.
Att USA skulle ha som målsättning att stycka upp Ryssland betvivlar jag starkt. Snarast har det ju funnits en oro där att ett sönderfallande Ryssland med inbördeskrig skulle kunna leda till en allvarlig global energikris och till att ryska kärnvapen kom på drift. Däremot har det narturligvis funnits en ambition att öka USA:s inflytande, t.ex. i Ukraina, och därmed minska det ryska inflytandet. Denna ambition finner jag i sig inte det minsta märklig eller suspekt, att öka sitt inflyttande i sin omvärld är ju ett geopolitiskt mål för i stort sett alla länder, och så länge det inte sker med våld så är det något man får acceptera.
Att man känner sig provocerad, eller har andra skäl, är i sig inget som rättfärdigar ens handlingar. Det finns ju t.ex. helt enkelt inget som på något sätt kan rättfärdiga Rysslands erövringskrig och försök att annektera andra länders territorium, detta oavsett hur provocerad Putin känt sig och vilka skäl han anför.
Fred är naturligtvis önskvärd, men en ”fred” som på något sätt belönar eller accepterar Rysslands erövringskrig är det absolut inte.