Citat:
Ursprungligen postat av
BiereGoogles
Någonting är verkligen fucked up inom ingenjörsyrket. Har pluggat i 5 år för masterexamen och har 44k/månad. Ligger långt efter alla mina vänner som bara tog högskoleingenjörsexamen och som har hunnit jobba 2-3år längre än jag. Dessutom är det helt jävla omöjligt att motivera för cheferna varför jag tjänar för lite. Dom använder inte ens vaselin innan dom pekar på löneökningen som är framförhandlad av facket. Finns mer eller mindre inget jag kan göra för att driva upp min lön förutom att byta jobb. Vilket är en helt skev modell.
För att svara på frågan med en teori. Tror den relativt låga lönen, sett till vad man bör ha efter 5 år av konstant plugg, beror mycket på att en stor del av arbetsstyrkan består av människor från länder med lägre löner än Sverige. Dessa personer tror jag är en stor bidragande faktor till att lönerna har dumpats och att löneökningarna inte håller takten med inflationen längre.
Hur man än vrider och vänder är man så jävla buttfucked. Men jag gör åtminstone någon annan rik.
Att gå kurser i ITIL och Scrum är en smart investering för din karriär inom IT. Dessa certifieringar kan inte bara höja din lön som Scrum Master eller teknisk administratör (TA), utan de kan också göra ditt arbete mer effektivt och mindre arbetsintensivt. Andra kurser som är värda att överväga inkluderar Lean Six Sigma och DevOps.
Genom att bli certifierad i dessa metoder kan du få en mer strategisk roll i projektledning och med dessa meriter kan du till och med bli en mellanchef, glida runt och hålla oändliga möten som inte leder någonvart, störa de som faktiskt jobbar, och tjäna 40-50 tusen extra i månaden för att göra absolut ingenting av värde!
Glöm inte heller att få in en fot hos fnitterspånen på HR så du vet vem du ska smöra för. HR är mästare på att skapa arbetsförstörande initiativ, så en bra relation där kan ge dig oändliga möjligheter att tvinga på kollegorna meningslösa kurser och föreläsningar om stresshantering och annat som de inte har tid för. Som bonus kan du få kickbacks från dessa kurser, medan dina kollegor slösar tid på att lyssna på självklarheter istället för att göra sitt faktiska jobb. Med HR på din sida kan du verkligen maxa din effektivitet som mellanchef och se till att ingen annan får något vettigt gjort heller.