Citat:
Jag skulle säga att det är ett relativt litet till obefintligt problem sett till åtminstone större bolag i Stockholm, bortsett från de yngre kvinnor som kommer och går när de gör sin LIA, har jag jobbat med väldigt få med KY-bakgrund och har mig veterligen aldrig sett nån anställas med det som enda merit. Jag skulle gå så långt som att säga att KY inom IT åtminstone visar tecken på att vara lite av en scam och att möjlighet till anställning sannolikt är kraftigt överdriven. Jag bör dock vara öppen med att jag har väldigt liten aktuell erfarenhet eller insikt i hur det ser ut för någon med KY-utbildning på mindre bolag, det kan mycket möjligen vara så att de efterfrågas där och att det kan vara en språngbräda i karriären.Det finns absolut ingen anledning att anställa en okvalificerad svensk när du kan få en välkvalificerad och produktiv indier för samma eller lägre kostnad. De tjänster som avstås till svenskar går nästan uteslutande till någon med flerårig erfarenhet som kan bidra med vad indier ofta saknar (initiativförmåga, att förstå andemening, teamwork, kunskapsspridning, osv).
Citat:
Autister fungerar ofta väl med andra autister, varför problemet är långt mindre än den populära uppfattningen. Jag har sett enstaka fall där utvecklingen mot öppna forum (t ex Slack) satt vissa i skiten. Öppenhjärtig diskussion funkar oftast bra om man isolerar ärtiga kommunikatörer och aspiga ingenjörer var för sig, det är sällan en god idé att blanda. Vilket också de flesta företag nu mer förstått.Med det sagt har det väl delvis hållit ner lönerna då viljan att hoppa mellan jobb är lägre, ambitionen att bli manager obefintlig och den psykiska ohälsan ofta är högre. Komorbiditeten med ADHD är också hög vilket bidrar med sin egen problematik, även om medicinering parerar det värsta. Det ska sägas att de flesta av de autister vi talar om här har utvecklat tillräckligt goda strategier (t.ex. maskning) för att funka på en arbetsplats när dom nåt vuxen ålder, möjligheten att arbeta remote en stor del av tiden har också kraftigt minskat utsattheten.
Ungdomar på väg in verkar huvudsakligen vara neurotypiska och svennebananer - tror inte jag stött på nån ens med tidigare missbruksproblematik. Min erfarenhet av ungdomen är huvudsakligen kvinnor som gör sin LIA så det är möjligt att urvalet är skevt.
Det tåls även att fråga om autism är så mycket ovanligare inom ekonomi; finansiell ekonomi och revision, jag tittar på er!
Senast redigerad av brukstjack 2024-05-23 kl. 21:23.
Senast redigerad av brukstjack 2024-05-23 kl. 21:23.