2024-05-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Du tycker uppenbarligen (och glädjande nog), till skillnad från många andra, att alla ryssar inte behöver dö. Därmed omfattas du inte av just den här diskussionen, ty min fråga vänder sig till dem som uttryckligen säger att Ryssland skall just krossas och att vi skall döda alla ryssar.

Det är dessa som jag vill skall förklara vilka de här "vi" är och hur det skall gå till, vilka resurser som de anser måste mobiliseras och vilka förluster de själva är beredda att ta för att det skall ske.

Men från dessa folkmordsförespråkare får jag bara idiotsvar.

Självklart ska inte alla ryssar dö. Men det ska inte heller andra människor göra för den ryska expansionsviljans skull. Hade bara ryssen hållit sig inom sina erkända gränser (ja, till och med hållit sig inom vad de tog 2014) hade inga fler människor behövt dö.
'
Ryssland missade hela upplysningstiden, det är det vi ser resten av nu. Ryssland måste lämna det medeltida tänkandet och börja leva i 2000-talet. Lär sig ryssen att göra det så blir det bäst för alla - även ryssarna själva. Tänk vilket fantastiskt rikt land Ryssland hade kunnat vara om man hade satsat kraften på att bygga upp det civila samhället istället för att lägga allt på militären och korruptionen.
Citera
2024-05-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det är en missuppfattning, alternativt traditionellt dålig journalistik. Det ryska förhållningssättet är fortsatt det samma.
Berätta mer.
Citera
2024-05-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Folket i Ryssland har det i princip likadant som svenskar i Sverige har det när det gäller bekvämligheter. Allt annat är bara propaganda.
Då har det skett en enorm utveckling sen 2013 när jag sist var där.
Stor del av befolkningen saknade rinnande vatten.
En stor del av meddelklassen utanför storstäderna bodde badrum och i viss mån kök men andra familjer.
Centralvärme saknades också i många hushåll även större flerfamiljshus där man instalerat lokala koks eller ved spisar. Föremkommer vad jag vet forfarande även i St.Petersburg.
Men absolut finns det en meddelklass som bor i storstäderna eller de nybyggda städer som satts upp i propagandasysfte som lever med en standard som är normal för västvärden.
Citera
2024-05-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Glöm inte putins jackor, kadyrovs dojjor, övetsteprästen kirills klockor...

Inte nåt "made in russia" där inte.

Inte ens "Made in China", bästa kompisens produkter duger inte.
Citera
2024-05-24, 11:11
Medlem
Citat:
Du tycker uppenbarligen (och glädjande nog), till skillnad från många andra, att alla ryssar inte behöver dö. Därmed omfattas du inte av just den här diskussionen, ty min fråga vänder sig till dem som uttryckligen säger att Ryssland skall just krossas och att vi skall döda alla ryssar.

Det är dessa som jag vill skall förklara vilka de här "vi" är och hur det skall gå till, vilka resurser som de anser måste mobiliseras och vilka förluster de själva är beredda att ta för att det skall ske.

Du missförstår diskusionen.
Ja många svenskar vill att kvarvarande rysska soldater som befinner sig på Ukrainskt teritorie skall avlivas eller fängslas. De är ju där i egenskap av mördare så en naturlig ståndpunkt.
När man pratar om att Ryssland skall krossas är det mer i bildlig mening dvs. att nuvarande ledning och ledningskultur försvinner. Är få som välkommnar en granne som använder eller hotar om våld så snart man får någon typ av förhandlingsläge. Som dessutom sprider våld i sina grannländer.

Men det blir kanske för abstrakt för dig att förstå men din begränsade analytiska förmåga?
Citera
2024-05-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Om Väst ville militärt besegra ryssen i ett konventionellt krig i Ukraina skulle det inte krävas speciellt många dödsoffer för Väst. Antagligen skulle det inte ens krävas att Väst skickade marktrupper då de ukrainska skulle vara fullt tillräckliga.

Samma taktik som användes mot serber, libyer och Iraks miljonarmé skulle fungera lika bra här. Skulle inte ta speciellt lång tid för Väst att slå ut ryskt luftvärn, rysk logistik, ryska baser och flygfält med kryssningsmissiler och precisionsbombning och sedan kan man genomföra en massiv bombkampanj mot ryska försvarslinjer i Ukraina. Till sist kan ukrainska styrkor med luftunderstöd från Väst rensa ut de kvarvarande ryssarna.

En konventionell militär lösning är alltså inte svår eller kostsam, vare sig i pengar eller människoliv, för Väst. Men frågan är om en det är den bästa lösningen politiskt och långsiktigt för att eliminera det ryska hotet, det är där problemet ligger.

Väst i det här fallet är USA. De är de enda med kapacitet att slå ut ryskt luftvärn och utföra massiva bombkampanjer.
Enligt Professor Justin Bronk skulle det ta veckor att slå ut ryskt luftvärn.
Så gissningsvis minst en månads mobilisering av USA:s flygvapen i Europa, minst en månad gör att oskadliggöra ryskt luftvärn som kan nå ukrainskt luftrum och minst en månads bombkampanjer för att få de ryska massmördarna att ge upp och återvända till sitt territorium.
3-6 månader för att avsluta kriget förefaller realistiskt beroende på hur benägna ryssarna är att fortsätta massmörda ukrainare.
Citera
2024-05-24, 11:15
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Då man ser deras S-400 system och annat så förstår jag att de föredrar riktiga grejer.
De kineiska golfbilarna är även det ett bevis på att de inte gärna vill använda ryska grejer.

Kinesiska golfbilar föredras nog Framför stridsfordon 1917, det vill säga en kamouflage-målad Lada med uppsuttet infanteri på taket och i bagageluckan..
Citera
2024-05-24, 11:15
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Kommunikationcentral träffad på Krim

Agents from Crimean underground resistance movement Atesh have reported that the communications centre of the Russians (military unit 28735) has been hit in the temporarily occupied city of Alushta in Crimea.

"It appears that significant damage was done to equipment and many occupiers were killed. It is likely that the command post of this centre was also destroyed. We are waiting for an official confirmation from the Defence Forces of Ukraine."

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/24/7457370/

Kompletterar med video

Four ATACMS Missiles Hit Black Sea Fleet Communications Centre in Alushta, Crimea
https://www.youtube.com/watch?v=TUl9iz_A_Sc
Citera
2024-05-24, 11:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det viktigaste är naturligtvis att kriget fortsätter.

Citat:
Sedan Cccp kollapsade har väst gjort om sina arméer. Borta är värnplikten, borta är de massiva beredskapslagren med vapen som är anpassade för ett krig längs en front mot en likvärdig motståndare.

Istället har vi insatsstyrkor som kan förflyttas snabbt till oroshärdar, där man slåss mot oorganiserade och underlägsna motståndare, tänk inavlade islamister med raketgevär från Biltema.

Få länder har idag vad som krävs för att slåss mot ett Ryssland som ställt om till krigsekonomi. Ta Frankrike tex. Landets egna generaler säger att bögen Macrons snackar i nattmössan när han vill slåss mot Ryssland. Frankrike kan, inte enligt mig men enligt landets egna generaler, som ju borde ha ett hum om hur det ligger till, hålla en 200km lång front i sex veckor, mot en välutrustad moståndare.
Tänk att vi trodde Rysslaand skulle bli fredligt, vilket misstag.
Citera
2024-05-24, 11:33
Medlem
Putin öppnar nu upp för fredsförhandlingar. Återstår att se om Zelensky och väst gillar fred eller hellre vill fortsätta det utsiktslösa dödandet.
Citera
2024-05-24, 11:34
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Nu är det väl mest Ukraina som är i skottgluggen för en invasionsarmé.
Svårt att förstå att du hänger upp dig på retoriken i tråden. Inte vill du flytta bort fokus från att Ryssland har invaderat Ukraina?

Att du upprepar dig, förstärker känslan av att du egentligen inte vill resonera om grundämnet till trådens topic.
Citera
2024-05-24, 11:35
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Utdrag ur finnens analys (Kharkiv-delen)

In the operational zone of the Ukrainian Operational Group of Forces (OG) "Kharkiv" on the Kharkiv direction, 8 enemy attacks were repelled in the areas of the Lyptsi and Starytsya. Combat operations continue on the Pletnivka-Vovchansk direction. The situation is under control by the Ukrainian Defense Forces.

General conclusion:

The enemy is attempting to penetrate the defenses of the "Kharkiv" OG on the Kharkiv direction and simultaneously expand the front line, forcing the command of the Ukrainian Defense Forces to deploy reserves.

The enemy's strike groups on the Kharkiv direction have lost their momentum. Reinforcing the enemy's "Sever" Operational Grouping with troops from the Kupyansk direction has reduced the intensity of combat there.

https://cdsdailybrief.substack.com/p/russias-war-on-ukraine-230524
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in