2024-05-24, 06:36
Medlem
leachs avatar
Godmorgon!

Vi närmar oss F16 i ukrainskt luftrum

The first batch of Ukrainian pilots have graduated from F-16 training at an Arizona military base, a crucial step toward putting modern, American-made fighter jets in Ukraine's skies
https://liveuamap.com/en/2024/23-may-the-first-batch-of-ukrainian-pilots-have-graduated
Citera
2024-05-24, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Elon Musk är född i Sydafrika så han kan aldrig någonsin bli president i USA. Men roliga fantasier har du i alla fall.

Det är Medvedev så kom med dessa påståenden.
Citera
2024-05-24, 06:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Du säger att "vi" skall döda alla ryssar, men än så länge är det ju bara ukrainska soldater som dödar ryssar, bortsett från ett fåtal soldater i de internatiinella enheterna.

Vilka är "vi" och hur skall det gå till? Är du kanske själv på väg ned för döda ryssar?

Skärp dig. Du tycker ju själv att det är både rimligt och bra att ryssarna plundrar och mördar i Ukraina. Men du är ju inte där och deltar i bestialiteterna. Din självpåtagna roll är ju att ljuga och sprida desinformation på internetforum. Varför tror du att det skulle ske oemotsagt?
Citera
2024-05-24, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
En taktisk reträtt.

Ok, så du tramsar. INGEN är så dum i huvudet. Jag uppskattar verkligen inte trams i ett så allvarligt ämne
Citera
2024-05-24, 07:03
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Ja, men jag tror konflikten var framprovocerad. För mig, som ändå följt utvecklingen hyfsat sen 2013-2014, är det uppenbart att vissa aspekter av hur det är med Ukraina helt förtigs. Massor av svenska nazister åkte ju till Ukraina tidigt och ultranationalistiska grupper i Ukraina med direkt fascistiskt förflutet, har ingått i de reguljära armén. Alltså det har varit ett lågintensivt krig i de östra delarna av Ukraina i över 10 års tid. Invasionen kom inte som en blixt från klar himmel. Jag är inte liksom böjd att tro att det var ett oprovocerat angrepp, utan civilbefolkning har terroriserats av ukrainska ultranationalister i det landet, långt innan Putin faktiskt gick in med militära trupper. Och USA har understött detta, inte för att de stöttar fascism i Ukraina, men de har använt sådana grupper som en agent provacateur. USAs mål, det är att Ryssland ska implodera i ytterliga mindre enheter än idag. Putin som betraktar Sovjets sönderfall som den största geopolitiska katastrofen under 1900-talet har som överordnat mål att hålla ihop den ryska statsbildningen. USA har försökt slå in kilar under lång tid, när Ryssland försökt etablera goda förbindelser med en kärnstat i Europa som Tyskland. Se bara nu hur god relation Schröder och Putin fortfarande har.

Alla som tror invasionen kom som en blixt från klar himmel i februari 2022 har inte följt utvecklingen i Ukraina innan dess. Med invasionen, då blev det tabu i västerländsk press att tala om alla missförhållanden och den stora utbredningen av ultranationalister och fascister i Ukraina. Detta avförs som propaganda, trots att man kan läsa massor av artiklar om nassar som åkt till Ukraina innan detta krig utbröt. Den informationen finns inte längre utan är stoppad i det orwellska minneshålet. Lite så är läget.

Därför jag verkar för och tror på fred!

Tycker du också att vi länder runt Östersjön provocerat Ryssland till att ensidigt utöka sina havsgränser här?

Var det vi svenskar som agerat provocerande när Putin 2021 skickade ut sina krav på en ny säkerhetsordning och att vi i Sverige inte längre skulle få vara självbestämmande enligt Putin?
Citera
2024-05-24, 07:12
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ja, men jag tror konflikten var framprovocerad. För mig, som ändå följt utvecklingen hyfsat sen 2013-2014, är det uppenbart att vissa aspekter av hur det är med Ukraina helt förtigs. Massor av svenska nazister åkte ju till Ukraina tidigt och ultranationalistiska grupper i Ukraina med direkt fascistiskt förflutet, har ingått i de reguljära armén. Alltså det har varit ett lågintensivt krig i de östra delarna av Ukraina i över 10 års tid. Invasionen kom inte som en blixt från klar himmel. Jag är inte liksom böjd att tro att det var ett oprovocerat angrepp, utan civilbefolkning har terroriserats av ukrainska ultranationalister i det landet, långt innan Putin faktiskt gick in med militära trupper. Och USA har understött detta, inte för att de stöttar fascism i Ukraina, men de har använt sådana grupper som en agent provacateur. USAs mål, det är att Ryssland ska implodera i ytterliga mindre enheter än idag. Putin som betraktar Sovjets sönderfall som den största geopolitiska katastrofen under 1900-talet har som överordnat mål att hålla ihop den ryska statsbildningen. USA har försökt slå in kilar under lång tid, när Ryssland försökt etablera goda förbindelser med en kärnstat i Europa som Tyskland. Se bara nu hur god relation Schröder och Putin fortfarande har.

Alla som tror invasionen kom som en blixt från klar himmel i februari 2022 har inte följt utvecklingen i Ukraina innan dess. Med invasionen, då blev det tabu i västerländsk press att tala om alla missförhållanden och den stora utbredningen av ultranationalister och fascister i Ukraina. Detta avförs som propaganda, trots att man kan läsa massor av artiklar om nassar som åkt till Ukraina innan detta krig utbröt. Den informationen finns inte längre utan är stoppad i det orwellska minneshålet. Lite så är läget.

Vad bra att du verkar för fred då kämpar du för att ryzzen och Putler ska lämna Ukraina i fred då.
Bra att du klargjorde det för oss och dina uppdragsgivare.
Citera
2024-05-24, 07:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag tror att fler och fler i väst vaknar upp och inser att kriget är ett ekonomiskt bedrägeri.

Det går inte att skrämmas med påhittade hot som Ryssland, koldioxid och förkylningsvirus hur länge som helst.

Redan Eisenhower varnade för det militärindustriella komplexet. Det var 1961:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eisenhower%27s_farewell_address

För själv är du så woke Ivan? Grattis förresten, idag är det din namnsdag.

Vad har koldioxid och förkylningar med Rysslands olagliga invasion av Ukraina att göra?
Citera
2024-05-24, 07:45
Medlem
donald12s avatar
24.05.2024
Tanks — 7635 (+13)
Armored fighting vehicle — 14775 (+27)
Artillery systems — 12902 (+42)
MLRS — 1080 (+3)
Anti-aircraft warfare — 813
Planes — 356 (+1)
Helicopters — 326
UAV — 10401 (+10)
Cruise missiles — 2209
Ships (boats) — 27
Submarines — 1
Cars and cisterns — 17569 (+56)
Special equipment — 2101 (+7)
Military personnel — aprx. 498940 people (+1240)
Citera
2024-05-24, 07:51
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

Det är helt riktigt att Svenska Nazister (med sin ytterst begränsade intellektuella kapacitet) åkte till Ukraina för att kriga mot Ryssar som de trodde var "Kommunister", dvs en fortsättning på det katastrofala misstaget från 1941.
Västerländsk press lovprisade dessa Nazister som hjältar i det stora kriget mot Ryssland, oavsett att samma media tidigare hatat och hängt ut anhängare av denna ideologi.
Slutsatsen kan härvid dras att Nazism och västerländska planer (läs ekonomiska intressen och ideologiska planer/rasism från den utvalda gruppen som styr flertalet banker och media i väst) på att krossa Ryssland sammanfaller och har samma mål dvs. att krossa Ryssland och kalasa på innehållet

Verktyget/förbrukningsvaran är i detta fall Ukraina och folket som nu utraderas i "västs" heliga krig mot "undermänniskorna"-"Untermenschen" som en viss ideologi tidigare benämnt de som bor i Ryssland.

Ställda inför detta faktum torde varje statschef med mera än ett modicum av intelligens och kärlek för sitt folk gjort exakt detsamma dvs. slagit tillbaka anfallet.

Frågan kan ställas på sin spets genom att vända på resonemanget: Skulle USA acceptera att exempelvis El Salvador beväpnade Mexico och öppet hävdade att målet var att stycka upp USA i småbitar?
Det självklara svaret är att inget land skulle godtagit något sådant.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-05-24 kl. 08:00.
Citera
2024-05-24, 08:01
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Jag har studerat många olika källor. Men en tes som drivs är att kriget handlar om att USA inte vill förlora sina hegemoni över Europa. Det finns många som menar att detta krig mellan Ukraina och Ryssland är framprovocerat, i syfte att bryta deras handelsförbindelserna och relationen mellan Ryssland och Tyskland. Seymour Hersch beskriver hur USA stod bakom sprängningen av Nordstream II: https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream

I dokumentären "Ukraine on Fire" som Oliver Stone producerat, framförs att CIA backade demonstrationerna på Maiden. Där antyds också att CIA understött Ukrainska ultranationalister, och att det var de som började skjuta demonstranter på Maiden, inte ukrainska regeringsstyrkor.

Tesen är då att kriget i Ukraina inte för fem öre handlar om Ukraina. Kriget handlar om att USA inte vill förlora sin ställning i Europa. Om Tyskland, Frankrike, Storbrittanien har goda handelsförbindelser och utbyte med Ryssland, då stärks Europa visavi USA. Det innebär att USA förlorar sin status som världshegemon. Så tesen är då att det vi ser nu, det är en desperat världshegemons försök, att behålla och hålla sig fast vid sin makt över världen.

I förra amerikanska valrörelsen kom massor med artiklar om hur jävla korrupt Joe Biden är och hur hans kokainknarkande son Hunter Biden lyft miljontals dollar i lön, som delägare i ett Ukrainskt företag. Det luktar liksom korruption och skumrask och typiskt jävla apspel kring hela denna situation. Det finns gott om republikanska politiker i USA som ifrågasätter det här kriget. Och jag tror det kommer sluta, när politikerna i USA beslutar sig för att sluta skicka pengar till Ukraina.

Så kriget i Ukraina, det handlar inte så mycket om friheten och demokratin i det landat. Det har nog helt andra orsaker. Det är min tro, plus att jag som sagt hatar krig konceptuellt då det är förstörelse av mänskligt liv och kapital i obeskrivligt stor skala...
Helt sjukt hittepå. Alla normalbegåvade vet vad rysk doktrin är. Det var så ryssen gjorde i Georgien, man testade väst om skulle reagera. Några år senare testade ryssen samma sak igen och invaderade Krim. Ytterligare några år senare, samma vissa igen mot Ukraina men denna gång hade Väst fått nog av den psykotiske dvärgen i Kreml ständiga lögner. Visserligen kom väst med sin byråkrati för sent i startblocken men dock angelägen om att stoppa psykopatens smygande utvidgning av Ryssland. Nu finns bara ett mål och det är att alla inkräktare i Ukraina ska ut, levande eller döda.
Citera
2024-05-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Skärp dig. Du tycker ju själv att det är både rimligt och bra att ryssarna plundrar och mördar i Ukraina. Men du är ju inte där och deltar i bestialiteterna. Din självpåtagna roll är ju att ljuga och sprida desinformation på internetforum. Varför tror du att det skulle ske oemotsagt?

Jag ser det som rimligt att Ryssland sätter ned foten mot USA, men jag tycker självfallet inte att det är bra att folk dör som flugor nere i Ukraina och skulle gärna se en förhandling innan Ukraina är fullständigt utplånat. Men återigen, vilka är dessa "vi" som skall döda alla ryssar? Hur skall det gå till? Varför är det så svårt att svara på en direkt fråga?
Citera
2024-05-24, 08:11
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
24.05.2024
Tanks — 7635 (+13)
Armored fighting vehicle — 14775 (+27)
Artillery systems — 12902 (+42)
MLRS — 1080 (+3)
Anti-aircraft warfare — 813
Planes — 356 (+1)
Helicopters — 326
UAV — 10401 (+10)
Cruise missiles — 2209
Ships (boats) — 27
Submarines — 1
Cars and cisterns — 17569 (+56)
Special equipment — 2101 (+7)
Military personnel — aprx. 498940 people (+1240)
1240 mördare mindre utav Putins anhängare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in